اقتصادیعمومیکسب و کار برتر ایرانی

زبان های بخش فرانت اند کدامند ؟

Front End چیست ؟

Front End در یک وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن به بخش‌هایی گفته می‌شود که کاربران به طور مستقیم با آن‌ها در تعامل هستند. مواردی مثل رنگ‌ها و استایل متن‌ها، تصاویر، جداول و گراف‌ها، دکمه‌ها، رنگ‌ها و نوار وضعیت صفحات وب، همگی مربوط به Front End یا سمت کلاینت اپلیکیشن هستند. سه زبان برنامه نویسی ، و به عنوان رایج‌ترین زبان های برنامه نویسی Front End به حساب می‌آیند. ساختار، طراحی، رفتار و محتوای همه آنچه که هنگام باز شدن وب سایت‌ها، یا برنامه‌های تلفن همراه در مرورگر مشاهده می‌شود، توسط توسعه دهندگان Front End پیاده‌سازی می‌شود.

طراحی وب سایت در اصفهان: دو هدف اصلی در Front End افزایش و کارایی صفحات وب است. برای رسیدن به این مهم، وب سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که همه بخش‌های آن متناسب با اندازه صفحه نمایش باشند و این موضوع در تمام دستگاه‌ها با اندازه صفحه نمایش‌های مختلف صادق باشد. پس از پرداختن به چیستی Front End صفحات وب، اکنون این سوال پیش می‌آید که مزایای زبان های برنامه نویسی Front End کدامند؟ در بخش بعدی از این مقاله به این سوال پاسخ داده می‌شود.

مزایای برنامه نویسی Front End چیست ؟

برنامه نویسی Front End دارای مزیت‌های مختلفی است که در این بخش برخی از آن‌ها به صورت خلاصه فهرست شده‌اند:

  • توسعه سریع و نتایج کاربر محور
  • واکنش سریع به ویژگی‌ها و برنامه‌ها
  • ارائه محیط امن
  • آسان برای یادگیری، استفاده و مقیاس‌بندی فناوری‌های مختلف
  • ارائه ویژگی‌ها و قالب‌بندی‌های قدرتمند
  • برنامه‌نویسی به صورت بلادرنگ

چاپ استیکر اصفهان: در ادامه این بخش مقدماتی از معرفی زبان های برنامه نویسی Front End ، برخی از مزیت‌های فوق شرح داده می‌شوند.

  • توسعه سریع و نتایج کاربر محور: یک از اساسی‌ترین مزیت‌های برنامه نویسی Front End این است که کدهای تولید شده به سرعت اجرا و پیاده‌سازی می‌شوند. از سوی دیگر، به دلیل امکان دسترسی به ابزارهای پیشرفته فناوری و فریم‌ورک‌های مخصوص Front End ، کارها با سرعت بیشتری پیش می‌روند. به این ترتیب، مدت زمان لازم برای ساخت محصول نهایی بسیار کم می‌شود. در صورتی که بخش Back End یک اپلیکیشن به خوبی برنامه نویسی شده و از سرعت مطلوبی برخوردار باشد، می‌توان به راحتی با ایجاد Front End ، آن را به بهترین نحو ممکن آماده استفاده کرد. با افزایش تجربه برنامه نویسان، توسعه و ساخت یک Front End کاربردی و مناسب کار چندان دشواری نخواهد بود.
  • واکنش سریع به ویژگیها و برنامهها: فناوری‌ها و فریم‌ورک‌های جدید به عنوان مجموعه‌‌ای از ابزارهای کمکی به حساب می‌آیند که برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از آن‌ها به راحتی در صفحات وب خود ویژگی‌های ایجاد کنند. با به کارگیری چنین ویژگی‌هایی در صفحات وب، واکنش‌گرایی، پاسخ و عملکرد کارآمد اپلیکیشن‌ها تسهیل پیدا می‌کند.
  • ارائه محیط امن: در صورتی که برای کدنویسی توسعه سمت کلاینت از فریم‌ورک‌های Front End استفاده شود، محیط کدنویسی کاملاً امن به حساب می‌آید. در حقیقت، به واسطه محیط امن زبان های برنامه نویسی Front End ، کاربران این امکان را دارند که کدها و وب سایت‌هایشان را در چندین مرورگر حفظ کنند.
  • آسان برای یادگیری، استفاده و مقیاسبندی فناوریهای مختلف: اکثر چارچوب‌های نرم‌افزاری و فناوری‌های مدرنی که در توسعه Front End مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سخت‌ترین فیلترها عبور داده شده‌اند و کارایی مطلوبی دارند. بنابراین با استفاده از این فریم‌ورک‌ها، لایه‌های ساختاری کاربرپسند و مناسبی قابل تولید هستند؛ به طوری که دنبال کردن و یادگیری آن‌ها به راحتی انجام می‌شود.
  • برنامهنویسی به صورت بلادرنگ: در حال حاضر، امکان مشاهده تغییرات در مرورگر بدون هیچ گونه نگرانی بابت از دست دادن وضعیت فعلی اپلیکیشن و بدون نیاز به تکرار بارگذاری صفحات مرورگر برای توسعه دهندگان وجود دارد.

در این بخش از معرفی زبان های برنامه نویسی Front End ، برخی از فواید استفاده از برنامه نویسی Front End شرح داده شدند. اکنون در ادامه، به برخی از چالش‌های توسعه فرانت اند پرداخته می‌شود. البته باید توجه کرد علی رغم اینکه معمولاً فناوری‌های موجود در دنیای علم کامپیوتر کاستی‌هایی دارند، در بیشتر مواقع مزیت‌های آن‌ها به مراتب بیشتر از معایب آن است.

معایب برنامه نویسی Front End چیست ؟

برخی از کاستی‌های جزئی برنامه نویسی Front End به شرح زیر است.

  • تغییرات متعدد و مشکلات مربوط به روز‌ نگه‌داری دانش
  • عدم امکان مرزبندی میان توسعه فرانت اند و دیگر زمینه‌ها
  • توسعه شخصی‌سازی شده
  • عدم هم‌ترازی با سیستم‌های دارای محاسبات

در ادامه این بخش مقاله تعدادی از این معایب به صورت مختصر شرح داده می‌شوند.

 تحولات سریع و نیاز دائمی به یادگیری فناوریهای جدید

همزمان با افزایش روزافزون محصولات ارائه شده در اینترنت، چالش‌هایی مختلفی برای توسعه دهندگان ایجاد می‌شود. چون سرعت پیشرفت فناوری و ابزار‌ها گوناگون به گونه‌ای است که همراهی با این تغییرات برای برنامه‌نویسان Front Endامری دشوار به حساب می‌آید. از سوی دیگر، فریم‌ورک‌ها نیز به‌روزٰرسانی می‌شوند و در صورتی که توسعه دهندگان نتوانند آخرین نسخه به‌روزرسانی شده را دریافت کنند، از استانداردهای مدرن عقب می‌ماند. بنابراین، توسعه دهندگان آینده‌نگر می‌توانند با حفظ مهارت‌ها و به روز نگه‌داری آن‌ها، بر این محدودیت غلبه کنند.

عدم امکان تعیین مرزبندی دقیق میان توسعه فرانت اند و دیگر جنبههای برنامه نویسی وب و توسعه اپلیکیشن

برنامه نویسی Front End به گونه‌ای است که امکان ایجاد مرزبندی برای آن وجود ندارد. یعنی، نمی‌توان مشخص کرد آموزش‌های توسعه Front End در کجا متوقف می‌شود. به همین دلیل، معمولاً برای توسعه دهندگان آگاهی از شغل خود و اینکه چه زمانی به عنوان توسعه دهنده ارشد مشغول کار می‌شوند، دشوار است.

عدم همترازی با سیستمهای دارای محاسبات زیاد

در تعدادی از وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها محاسبات سنگین همراه با حجم زیادی از انتقال داده‌ها در هر دقیقه انجام می‌شود. از سوی دیگر، تعداد فناوری‌هایی که از این شرایط پشتیبانی می‌کنند محدود هستند. البته جای نگرانی نیست، چون راه حل‌هایی برای مقابله با این محدودیت‌ها وجود دارد. برای مثال، می‌توان با از بین بردن پیچیدگی‌ها و تبدیل آن‌ها به ماژول‌های کوچک سازمان یافته و مستقل بر دشواری‌ها غلبه کرد. در این صورت، امکان بهره‌وری از فناوری‌های مناسب‌تر فراهم می‌شود و در صورت وجود محاسبات سنگین، تعامل با Back End با سرعت بیش‌تری انجام خواهد شد. تا این بخش از مطلب مزایا و معایب برنامه نویسی Front End بیان شدند، در ادامه چگونگی قرارگیری در مسیر یادگیری فرانت اند به صورت مرحله به مرحله شرح داده شده است.

مسیر یادگیری فرانت اند چیست؟

توسعه فرانت اند یکی از رایج‌ترین مشاغل روز بازار کار کنونی به حساب می‌آید. حال این سوال پیش می‌آید که نقشه راه برنامه‌نویسان Front End چیست؟ در ادامه این بخش، به این سوال پاسخ داده می‌شود که چگونه می‌توان به عنوان توسعه‌دهنده Front End مشغول کار شد. این فرآیند چهار مرحله ساده دارد:

  1. درک مفاهیم و مباحث پایه
  2. آشنایی با فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های Front End
  3. آزمون و خطا
  4. استمرار در یادگیری و دانش به روز

به دلیل اهمیت تک تک مراحل نقشه راه فرانت اند و همچنین، نقش اساسی ترتیب یادگیری زبان های برنامه نویسی Front End ، لازم است هر یک از این مراحل به صورت جامع و به زبان ساده شرح داده شوند.

مرحله اول: درک مفاهیم و مباحث پایه

برای ساخت یک وب سایت، ابتدا لازم است افراد بر مفاهیم پایه و پراهمیت حوزه وب، ساختار آن و نحوه سازگاری وب و اپلیکیشن به طور کامل تسلط داشته باشند. پس از آشنایی با مفاهیم اولیه، افراد می‌توانند به مبانی برنامه نویسی وب یعنی کدنویسی بپردازند. توسعه ‌دهنده Front End با بخش سمت کلاینت وب سایت کار می‌کند. به طوری که این کدها روی مرورگر کلاینت اجرا می‌شود و به واسطه آن‌ها مواردی مانند ظاهر وب سایت، چگونگی درخواست داده‌ها از سرور و نحوه تعامل با سیستم کلاینت تعیین خواهند شد. به این ترتیب، در مرحله اول آموزش برنامه نویسی سمت فرانت اند، ابتدا باید زبان های برنامه نویسی Front End به عنوان یک پیش‌نیاز ضروری آموخته شوند که این زبان‌‌ها شامل ، و جاوا اسکریپت هستند.

مرحله دوم: آشنایی با فریمورکها و کتابخانههای Front End

پس از آشنایی با مفاهیم و اصول پایه کدنویسی فرانت اند، نحوه ساختاربندی آن‌‌ها، روش‌‌های استایل‌دهی به صفحات وب و چگونگی ساخت وب سایت‌های پویا، در این مرحله مي‌توان با استفاده از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های مختلف دانش خود را در زمینه توسعه وب سمت فرانت اند افزایش داد. توسعه و یکپارچه‌سازی برنامه نویسی Front End و Back End با کمک فریم‌ورک‌های وب تسهیل می‌یابد. به طور کلی، فریم‌ورک وب یک پکیج (دارای فولدرها و پوشه‌های مختلف) است که در آن کدهای استانداردسازی شده قرار گرفته‌اند و می‌توان از آن‌ها به عنوان پایه اولیه ساخت یک وب سایت استفاده کرد. به بیانی دیگر، چارچوب‌های نرم‌افزاری یک بسته آغازین هستند که امکان ساخت وب سایت روی آن فراهم می‌شود.

مرحله سوم: آزمون و خطا

پس از یادگیری اصول پایه زبان های برنامه نویسی Front End و همچنین کار با چارچوب‌های نرم‌افزاری کاربردی آن، تقریباً مسیر آموزش کدنویسی و ساخت اپلیکیشن‌های قدرتمند تکمیل می‌شود. بنابراین، لازم است با بهره‌گیری از تمرین و آزمون و خطا، این مهارت‌ها تقویت شوند. به این ترتیب، ایجاد وب سایت‌های مختلف به عنوان نمونه کار باعث می‌شود تمام این فرآیند به بهترین شکل ممکن در ذهن حک شود.

مرحله چهارم: استمرار در یادگیری و دانش به روز

اینترنت دائماً در حال تغییر است و همه روزه روش‌های پیشرفته برنامه نویسی متعددی ارائه می‌شوند. بنابراین، تداوم در یادگیری و به‌روز نگه داشتن مهارت‌های مرتبط با فناوری یک ضرورت به حساب می‌آید. البته باید توجه کرد، این به این معنی نیست که مهارت‌های آموخته شده در گذشته بی‌اهمیت هستند، بلکه یعنی، به منظور رشد در حوزه برنامه نویسی وب باید از فناوری‌های روز دنیای علم کامپیوتر مطلع بود و در عین حال، از دانش و سابقه خود به عنوان یک مزیت کلیدی در جهت شکوفایی استفاده کرد.

زبان های برنامه نویسی Front End کدامند؟

برنامه‌نویسان Front End می‌توانند با کمک فناوری‌های متعددی داده‌های کدنویسی شده را به رابط کاربری مناسب تبدیل کنند. از میان این روش‌ها، تعدادی از زبان های برنامه نویسی Front End به عنوان مرسوم‌ترین ابزارهای توسعه سمت کلاینت شناخته شده‌اند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

نکته: لازم به ذکر است HTML و CSS زبان «برنامه نویسی» به حساب نمی‌آیند، اما در بیشتر منابع معمولاً به عنوان زبان برنامه نویسی نام برده می‌شوند. به همین دلیل، در این مقاله نیز از این رویکرد پیروی می‌شود.

معرفی HTML

HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که برای توسعه Front End وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. زبان نشانه‌گذاری HTML به اختصار از عبارت «Hypertext Markup Language» برگرفته شده است. پس از انتشار نسخه اولیه HTML در سال 1373، این برنامه به طور مداوم به‌روزرسانی و در هر نسخه ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. آخرین نسخه زبان HTML با نام HTML5 ارائه شده است. زبان HTML به گونه‌ای طراحی شده است که برنامه‌نویسان مبتدی و تازه‌کار می‌توانند یادگیری زبان های برنامه نویسی Front End را با آن آغاز کنند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه HTML در اغلب وب سایت‌های موجود در اینترنت استفاده می‌شود، می‌توان آن را به نوعی یک زبان کاربردی و رایج در علم کامپیوتر دانست. حال به برخی از ویژگی‌های اصلی زبان HTML پرداخته می‌شود.

  • سهولت یادگیری HTML و استفاده از تگ‌های آن
  • یک پلتفرم مستقل و عدم نیاز به وابستگی‌ها
  • امکان اضافه کردن تصاویر، ویدیوها و فایل‌های صوتی به صفحات وب
  • ارائه قابلیت درج فرامتن (Hypertext) به متون
  • سادگی پیاده‌سازی HTML به عنوان یک زبان نشانه‌گذاری
  • امکان استفاده از تگ‌های قالب‌بندی به منظور ارائه نمایش‌های کارآمد
  • استفاده از روش‌های منعطف برای طراحی صفحات وب و متن‌های آن‌ها
  • قابلیت استفاده از لینک‌ها در HTML و آسان‌سازی دسترسی به مطالب مختلف وب سایت
  • پشتیبانی از سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز، مکینتاش (Macintosh) و لینوکس (Linux)

مزایای استفاده از HTML

HTML یک زبان نشانه‌گذاری آسان و کاربردی در حوزه برنامه نویسی وب به حساب می‌آید و از مزیت‌های مختلفی برخوردار است. در ادامه این بخش از معرفی زبان های برنامه نویسی Front End ، به برخی از مزایای مهم HTML پرداخته می‌شود.

  • HTML به صورت گسترده در صفحات وب به کار می‌رود.
  • زبان HTML در اغلب مرورگرهای رایج پشتیبانی می‌شود.
  • مدت زمان لازم برای یادگیری زبان HTML کوتاه است.
  • به صورت پیش‌فرض در ویندوز قابل استفاده است و هیچ نیازی به خرید نرم‌افزارهای اضافه وجود ندارد.
  • نحو یا همان سینتکس HTML بسیار انعطاف‌پذیر است.
  • امکان استفاده از قالب‌ها در HTML فراهم شده است.
  • مشابه سینتکس XML، از HTML نیز به طور روزافزون برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود.
  • خدمات آن بدون هزینه اضافی و به صورت رایگان ارائه می‌شوند.
  • با به کارگیری تگ‌ها و صفت‌های (Attributeهای) متعدد HTML، امکان مختصر کردن خطوط کد وجود دارد.

معایب استفاده از HTML

معمولاً بخش عمده‌ ابزارها و فناوری‌های قابل دسترس دنیای علم کامپیوتر علاوه بر مزیت‌های متعدد، تعدادی کاستی نیز دارند. در این بخش، برخی از مشکلات مربوط به HTML شرح داده شده‌اند. باید توجه کرد علی رغم وجود کاستی‌های جزئی در HTML، همچنان این زبان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی Front End به حساب می‌آید و می‌توان یادگیری آن را نقطه شروع مناسبی برای ورود برنامه‌نویسان مبتدی به حوزه برنامه نویسی وب دانست.

  • امکان ایجاد صفحات ساده و ثابت: در صورتی که فقط از HTML استفاده شود، امکان ساخت صفحات پویا وجود ندارد، چرا که HTML یک زبان ایستا (Static) است.
  • ساختاردهی اسناد: ممکن است در برخی شرایط، ایجاد ساختار برای اسناد HTML با چالش‌های مختلفی همراه باشد. همچنین، برای ساخت وب سایت کدنویسی زیادی لازم است.
  • ويژگیهای امنیتی: در میان زبان های برنامه نویسی Front End ، زبان نشانه‌گذاری HTML یک زبان ساده و ابتدایی به حساب می‌آيد و امکانات امنیتی آن محدود هستند.

معرفی CSS

CSS به اختصار از عبارت Cascading Style Sheets (استایل‌شیت‌های آبشاری) برگرفته شده و با کمک آن می‌توان یک ظاهر مناسب و کاربرپسند برای قالب‌بندی و استایل وب سایت ایجاد کرد. در حقیقت، CSS چگونگی قرارگیری المان‌های صفحه وب را تعیین می‌کند و به عنوان ابزاری برای جذب کاربر به سوی وب سایت تلقی می‌شود. CSS به منظور تبدیل سند به فرم و شکل قابل استفاده برای مخاطبان به کار می‌رود. به طور ویژه، این امر برای مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس و Edge اهمیت دارد که برای انتقال اسناد به صفحات، چاپگرها و پروژکتورها ساخته شده‌اند. اکنون در ادامه برخی از ویژگی‌های مهم و کلیدی CSS شرح داده می‌شوند.

  • انتخابگرها (Selectorها): انتخابگرهای CSS ابزارهایی هستند که با کمک آن‌ها، کاربران می‌توانند عناصر مختلف یک صفحه وب را انتخاب و مدیریت کنند. می‌توان انتخابگرها را به عنوان مجموعه‌ای از اجزای ساختاری دانست که برای تطبیق ویژگی‌ها و مقادیر آن‌ها به کار می‌روند. سلکتورهای جدید، قابلیت تعیین شبه کلاس‌ها (Pseudo-classes) برای استایل‌دهی عناصر URL هدف را دارند. علاوه بر این، انتخابگرها دارای یک شبه کلاسبه نام Checked برای حالت دادن به عناصر علامت‌دار (Checked)، از جمله دکمه‌های رادیویی (Radio Buttons) و کادرهای تایید (Checkboxes) هستند.
  • جلوههای متن (Text Effects) و قالببندی (Layout): در نسخه CSS3 تنظیمات مختلفی مانند تغییر ترازبندی متن، تنظیم فضای خالی یک سند و سبک خط‌کشی (خط تیره گذاری) کلمات اضافه شدند.
  • نمایش بصری مناسب برای آغاز شبه کدها: CSS دارای ویژگی‌هایی است که به تنظیم فضاهای کاراکتر برای افزایش جلوه‌های بصری و قرار دادن Drop Cap در ابتدای پاراگراف‌ها کمک می‌کند. منظور از Drop Cap این است که حرف یا واژه ابتدای پاراگراف با اندازه بزرگتری نمایش داده شود تا از لحاظ بصری ظاهر شبه کدها بهتر شوند
دکمه بازگشت به بالا