عمومی

احمد زکی یمانی و حضرت خدیجه(س)

که فکر کرد احمد زکی یمانی وزیر پیشین نفت عربستان سعودی که در دهه اول پس از پیروزی انقلاب با شنیدن نام وی تأثیر دیگری بر ما گذاشت ، وارد حوزه نسخه های خطی و تحقیقات تاریخی شد و م historicalسسه الفرقان و الحرمین را تأسیس کرد. موسسه الشریفین. حالا درباره خانه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) کتاب بنویسید؟ کتابی درباره خانه ای که حضرت خدیجه در آن اسلام آورد و در آنجا وحی را بر پیامبر (ص) نازل کرد و فاطمه متولد شد و حضرتش به معراج رفت.

رسول جعفریان

این اثر کتابی بسیار ارزشمند است با عنوان “دارالسیده خدیجه بینت خویلد در مکه”؛ اثری بی نظیر در مورد موقعیت خانه حضرت خدیجه (س).

شاید لازم باشد به طور مختصر بگوییم که محیط خارج از ماسی ، مکانی برابر با مرو ، در اعماق تونل امام علی (ع) مکانی به نام شاخه ابی طالب است و هنوز هم هست. اینجا خانه های هاشمیان بود از جمله خانه ای که پیامبر در آن متولد شد. خانه ابوطالب و بسیاری دیگر از خانه های عباس و غیر از او در اینجا بوده است ، همه با گذشت زمان ویران شده اند.

از میان این خانه ها ، تنها مکانی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) متولد شد ، ساختمانی بود که حدود 50 سال پیش به عنوان کتابخانه ساخته شده است.

درست بین این بنا و دیوار ماسی ، نزدیک مروه ، خانه حضرت خدیجه قرار داشت و دارای بنایی بود و روزگاری زیارتگاه حجاج بود. این ساختمان که تا همین اواخر وجود داشت ، قبل از توسعه این مناطق در اوایل فهد ، البته ساختمان جدیدی مانند دارالحافظ القرآن کاملاً تخریب شد. در همان زمان ، در سال 1410 هجری قمری ، ساختمانهای اساسی کشف و پر از شن و ماسه شد ، و بر روی آن یک راهرو عمومی ساخته شد ، که شیب تند در انتهای بازار معروف به ابوسفیان است ، در محوطه ورودی خارجی بخشی در …. وجود دارد که من دقیقاً نمی دانم.

اکنون یک تحقیق تاریخی دقیق از این خانه توسط زکی یمانی ، وزیر نفت سابق عربستان سعودی ، با کمک محققان مرکز الفرقان در جده انجام شده است.

این کتاب ، تالیف خود زکی یامانی ، سال گذشته 2013/1434 منتشر شده است. این کتاب در 170 صفحه با کاغذهای براق و چاپ خوب منتشر شده است. 42 عکس ، 26 شکل و نقاشی و 3 نقشه در این کتاب وجود دارد که باعث نازک تر شدن آن شده است. از 143 تا 167 یک کتابچه راهنمای بسیار مفید است. تقریباً هیچ صفحه ای وجود ندارد که همراه با عکس یا نقشه و توضیحات رسمی باشد.

رسول جعفریان

در پایان کتاب ، نتایج این تحقیق در 12 نکته بیان شده است:

  1. اینکه حضرت خدیجه دو خانه داشت. او که قبل از ازدواج با پیامبر (ص) بود و در محله بنی اسد بن عبدالعزیز ساکن شده بود و در سکه حزمیه مستقر شده بود ؛ و خانه دوم که موضوع این کتاب است و در محله عبد الشمس در قسمت شمال شرقی مسجدالحرام ، جنوب غربی محله بنی هاشم واقع شده است.
  2. این تحقیقات نشان می دهد که این خانه که در زاخاق الحجر یا عطار واقع شده است ، محل زندگی پیامبر (ص) با خدیجه بوده و فرزندان آنها در آنجا متولد شده اند. این خانه از زمان معاویه در این طرف مسجد بوده است تا اینکه در اواسط قرن چهاردهم هجری قمری به خاک سپرده شد.
  3. در طول قرن ها ، از زمان ساخت آن به دستور معاویه تا تغییرات داخلی و زمانی که نام های مختلفی به آن زقاق یا کوچه داده اند ، تغییراتی در آن ایجاد شده است.
  4. از قرن نهم به برخی از اتاق ها نام خاصی داده شده است. به عنوان مثال ، سلول گنبد وحی را سلول سید خدیجه می نامند. در حالی که به این مکان عنوان گنبد وحی یا مصلای پیامبر اعطا شده است. البته سلول تولیدی فاطیما (س) همان نام را حفظ کرده و البته در جنوب و شمال غربی این سلول توسعه یافته است.
  5. این خانه از زمان معاویه تا زمان پادشاه عبدالعزیز مجهز بود و این امر تا زمان سلطنت شیخ عباس قطان ، شهردار مکه ادامه داشت ، جایی که وی ساختمانی را به عنوان مرکز حفظ قرآن ساخت.
  6. از این تحقیق چنین استنباط می شود که طی قرن ها ، حاکمان ، خلفا و سلاطین به این خانه توجه داشته اند و همیشه سعی در بازسازی و نوسازی آن داشته اند. گاهی این اقدامات را شیوخ حرم از طرف سلاطین انجام می دادند.
  7. مکانی مانند مادر فاطمه که در مجاورت این خانه بود ، هدیه بیت سیده خدیجه بود و به ناصر عباسی اختصاص داده شد تا از عواید حاصل برای تعمیر خانه استفاده کند.
  8. یکی از دانشمندان اولیه دوره اسلامی ، سفر به مکانهای تاریخی در مکه را که منسوب به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است ، انکار نکرد. یکی از آنها خانه حضرت خدیجه است. از جمله این سخنان قاضی عیاض است که نوشت: مناسب است که مکانهایی که با نزول و نزول قرآن تأسیس شده اند و جبرئیل و مایکل به آنجا بروند …. شما می بوسید.
  9. فصل خاصی به شرح سفرنامه نویسان از خانه حضرت خدیجه (س) اختصاص یافته است. در این فصل ، برخی از اشتباهات آنها ، مانند این که حسن و حسین (ع) در آنجا متولد شده اند و سایر موارد نادرست مورد بحث قرار گرفته است.
  10. در کاوش های انجام شده در این بخش در سال 1410/1989 ، دقیقاً طبق آنچه بتون در این سفر از این ساختمان نوشت ، محل مورد نظر حفاری شد. البته ، بتن اشتباهاتی در نامگذاری برخی سلول ها دارد ، مانند اینکه سلول را سلول غذایی می نامد! یا جایی برای تجارت حضرت خدیجه! اما در مکان آن شکی نیست.
  11. این تحقیق شامل تعدادی از اسناد ، عکس ها و نقشه های اختصاص یافته به سید خدیجه است و برای اولین بار منتشر می شود.
  12. در این تحقیق ، برای اولین بار ، گزارش فاسی این خانه که متعلق به قرن نهم هجری است ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. گزارش وی حاوی جزئیات جالبی است که همه در مقیاس مدرن بررسی شده اند. در این قسمت تمام سعی در تهیه نمای نزدیک از این خانه بوده است.

رسول جعفریان

یادآوری برای سه امتیاز

ج: همانطور که از مطالب فوق بر می آید ، زکی یمانی و م instسسه وی با عقاید رایج وهابیت در مورد عدم صحت نعمت موافق نیستند و این کتاب دقیقاً برای نشان دادن برکت آثار رسول خدا است (Savs ) مشکلی نیست این نوعی رقابت داخلی است که در عربستان سعودی وجود دارد.

ب: متأسفانه ، لیست منابع کتاب با هم ارائه نشده است تا ببینید آیا از همه منابع حاوی اطلاعات مربوط به خانه حضرت خدیجه (س) به ویژه در آثار شیعه استفاده شده است یا خیر. در مورد آخرین مرزهای برخی از فصل ها ، از روایات در آثار عربی شیعه باستان استفاده نشده است.

پاسخ: در سفر ایرانیان نیز اطلاعات جالبی در مورد این خانه وجود دارد که دیده نشده است. به عنوان مثال ، رحمت الله بخارایی در سال 1303 در این باره نوشت: و در سه شنبه اول ماه ذی الحجه ، ما به دیدار خانه مبارك پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در دامنه كوه رفتیم. ابوقبیس ، نزدیک فروشگاه خرده فروشی. و خالق این جناب عالی بود و خانه ای در آن سالها خانه عالیجناب خدیجه کبری و مخترع حضرت فاطمه زهرا (رضوان الله تعالی فرجه الشریف) در آنجا بود که امام در آنجا با جناب خدیجه بود. ، و محله او را سوق اللیل می نامند ، … اینجا جای دست حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و محل وضو حضرت خاتمی مآب (صلح الله) است و هر یک از آنها عمق خاصی دارند.

شرح مفصلی از این خانه در سفرهای شعری از دوره ناصرالدین شاهی آورده شده است:

از آنجا با یاوران رفتیم

خانه ای که تو بودی ، خدیجه

چو را در هشتم آن خانه بگذارید

نشسته همه خادمان حرکت کردند

از آنجا سه ​​پله پایین آمدیم

حیاط بسیار خوب و مطبوعی است

کف همه فرشهای مرمر است

یک اتاق وجود دارد

در وسط آن یک گنبد ماه مانند قرار دارد

زادگاه یک زن خوب

همه پرده های مخمل آویزان بود

روی گلهای سرو و اندرو دوخته شده است

همه با حسرت آنجا نشسته بودیم

چه کسی اینجا جسد فاطمه را نشسته است

البته گزارش های دیگری نیز در مورد این خانه در سفرهای ایرانی وجود دارد که باید همه آنها را بیرون آورد و به مطالب این کتاب افزود.

رسول جعفریان

رسول جعفریان

دکمه بازگشت به بالا