عمومی

پاسخ به پاره‌ای روایات باطل درباره سن حضرت خدیجه(س)

به همین دلیل ، عصر حضرت خدیجه یکی از موضوعات پیچیده آغاز اسلام است؛ آنچه در منابع معتبر تاریخی مشهور و مشهور است این است که پیامبر 25 سال و حضرت خدیجه 40 سال بود.

اما از آنجا که حقیقت هرگز پنهان نبوده و هرگز پنهان نمی شود ، اعترافات مورخان و دانشمندان وجود دارد که احتمال تحریف واقعیت بیرونی را تقویت می کنند.

پس از گذشت بیش از نه دهه از ممنوعیت انتقال احادیث ، بسیاری از احادیث و حتی وقایع تاریخی تحریف شده یا تغییر یافته است. و از طرف دیگر ، زیرا پیامبر مقدس زنان مختلفی داشت و به گفته برخی از این زنان ، به دلیل حسادت نسبت به خدیجه ، آنها یا برخی از جعل کنندگان روایات تاریخی کاذب را برای بازار تاریخ و روایات برای عصر خدیجه می فرستادند. و از آنجا که بازار تولید و تحریف حدیث داغ بود ، باعث شد سن امام در طول ازدواج با هاله ای از حقیقت و باطل پوشانده شود.

خرد سن خدیجه در زمان ازدواج وی یکی از آرزوهای دشمنان خدیجه و دختر مبارک آنها بود که به این هدف دست یافتند. درباره سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر (ص) نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی مانند بیهقی (یکی از علمای بزرگ اهل سنت) او را 25 سال سن می دانند.

عکسی قدیمی از مقبره حضرت خدیجه (ع) پس از تخریب دربار

“برخی می گویند که خدیجه در زمان مرگش 65 سال داشت و برخی دیگر گفتند که او در زمان 50 سالگی بوده است. این دقیقاً همان چیزی است که وی گفته است.” بیهقی در جای دیگر گفت: “ازدواج رسول خدا صلی الله علیه و آله با حضرت خدیجه 15 سال قبل از رستاخیز.”

بنابراین ، به گفته بیهقی ، هنگامی که در زمان فوت خود ، 50 سال داشت ، دهمین سال اشغال و 15 سال قبل از اشغال ، در زمان ازدواج با پیامبر مقدس 25 سال داشت. و حلبی همان قول را داد:

پیامبر (ص) با خدیجه ازدواج کرد و در آن زمان وعده ای مبنی بر اینکه خدیجه بیست و پنج ساله بود ، وجود داشت. “

وعده دیگری که بیشتر محققان و مورخان داده اند این است که آنها در طول ازدواج 28 سال داشتند. ابن عماد حنبلی ، یکی از دانشمندان اهل سنت در شذرت الذهاب ، می گوید: “بسیاری از مورخان عهد 28 ساله حضرت خدیجه را در زمان ازدواج وی با پیامبر اکرم (ص) برگزیدند.”

حاکم نیشابور همان قول را به ابن اسحاق (زندگینامه مشهور) می گوید: “خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر (ص) بیست و هشت ساله بود.” و او قول هشام ابن اروا را که اکنون مشهور است صحیح می داند. “خدیجه در سن 65 سالگی درگذشت که این یک قول بزرگ است.”

بلاذری همچنین 28 سال را به عنوان تعهد ذکر کرد. ابن السعد ، الذهبی ، العربلی و ابن عسکر با اشاره به ابن عباس می گویند: “خدیجه 28 ساله بود که با او ازدواج کرد.”

در جای دیگر ، آرنی به نقل از ابن حمد می گوید: “برای من اتفاق افتاد كه حضرت خدیجه هنگام ازدواج با او 28 ساله بود.”

گنبد مقبره حضرت خدیجه (ع) و حضرت ابوطالب (ع) در مکه

با این حساب ، مشخص شد که بسیاری از مورخان و راویان این مرد نجیب را از حدود 25 تا 28 سال می دانند. در آن زمان ، پیامبر اکرم (ص) نیز 25 سال داشت ، بنابراین اختلاف سنی بین پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (ع) یا حدود سه سال وجود نداشت. حال سوال اینجاست: سن امام زمان ازدواج کمتر از 30 سال است ، چرا سعی می کنید سن پیامبر را چهل سال تصور کنید؟ این قولی است که صحیح است و با قول اکثر محققان و مورخان مطابقت ندارد!

از طرف دیگر ، از آنجا که هنوز هم در بین عرب های جاهل ونیز یک سنت وجود دارد که اختلاف سنی بین زن و مرد اغلب باید پنج سال یا بیشتر باشد!

بودن در همین سن و یا سه سال از حضرت خدیجه (ع) که معمول نبود ، بهانه ای شد برای حسادت و ادعای حضرت خدیجه (ع) مبنی بر اینکه محمد امین با یک زن بالغ ازدواج کرده است! اینکه دشمنان حضرت و جعل کنندگان و تحریف کنندگان تاریخ ، پس از مهاجرت وی به مدینه ، از این شهرت دروغین استفاده کردند و قصد داشتند جایگاه حضرت خدیجه (ع) را در مقایسه با سایر همسرانشان کاهش دهند!

درود و برکات خدا بر او ، اولین زن اسلام

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده. 6 مه 2016

/ 6262

دکمه بازگشت به بالا