اجتماعی

نحوه غلبه بر مشکلات گوارشی رایج در هنگام روزه دار

متخصصان تغذیه می گویند که روزه گرفتن می تواند برای برخی از افراد مشکل ایجاد کند. تغذیه نادرست ، عدم تحرک ، عدم خوردن و غیره. همه اینها است

به گزارش باراناخبر براساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، علل بروز این مشکل و راه های درمان آن بررسی خواهد شد.

_ یبوست

یبوست می تواند همراه با احساس پر بودن در معده باعث بواسیر و اختلالات گوارشی شود. دلیل آن ، مصرف زیاد غذاهای تصفیه شده مانند نان تهیه شده از آرد سفید (گدازه و نان ریز) و کاهش مصرف آب و غذاهای حاوی فیبر مانند میوه و سبزیجات است. برای درمان یبوست باید غذاهای بسیار تصفیه شده مانند نان سفید میل کنید و میزان مصرف آب ، میوه ، سبزیجات و غلات سبوس دار مانند سنگک و نان جو را بیشتر کنید.

– هضم و نفخ

مصرف بیش از حد غذاهای چرب ، سرخ شده و ادویه دار می تواند باعث نفخ شود ، مانند تخم مرغ ، کلم ، عدس ، نوشیدنی های قندی مانند کولا یا لوبیا که قبل از پختن در آب خیس نشده اند. برای درمان این مشکل ، توصیه می شود از غذاهای چرب و نوشیدنی های گازدار پرهیز کرده و به جای نوشیدنی های گازدار ، غذاهای ساده و آب مصرف کنید.

کاهش فشار خون

تعریق بیش از حد ، ضعف ، کاهش انرژی ، سرگیجه ، رنگ پریدگی و غش که می تواند در بعد از ظهر در ماه مبارک رمضان رخ دهد علائم فشار خون پایین به دلیل کمبود مایعات و نمک است. بسته به وضعیت قلبی عروقی فرد ، می توانید با خنک نگه داشتن فرد و افزایش مصرف مایعات و نمک ، این مشکل را حل کنید.

سردرد

به دلایل مختلف از جمله عادت به جلوگیری از کافئین و تنباکو و متوقف کردن آن ، خستگی و استراحت و خواب کافی به دلیل فعالیت بیش از حد ، کم آبی ، گرسنگی و هیپوگلیسمی یا فشار خون پایین می تواند باعث سردرد شود. سردردهای میگرنی نیز در این دوره تشدید می شوند ، زیرا قند خون کم و کم آبی باعث آزاد شدن اسیدهای چرب آزاد می شود و تأثیر مستقیمی بر آزادسازی کاتکول آمین ها در موارد میگرنی دارد. اما حتی این افراد با راهنمایی و کمک پزشک می توانند روزه گرفته و تغییرات کوچکی در دارو ایجاد کنند.

برای حل این مشکل ، این مراحل را دنبال کنید:

آب و مایعات زیادی بنوشید

_ مصرف سبزیجات در هنگام صبحانه

– شما باید به اندازه کافی بخوابید و در ماه مبارک رمضان استراحت کنید

– در معرض نور خورشید قرار نگیرید و در صورت نیاز به پوشیدن کلاه ، عینک توصیه می شود

– کمبود فعالیت های بدنی و ورزشی در معرض نور خورشید

– سیگار کشیدن یا متوقف کردن 1 تا 2 هفته قبل از ماه مبارک رمضان

– مصرف قهوه و چای قوی را قبل از ماه مبارک رمضان کاهش دهید

بعضی اوقات می تواند در هنگام صبحانه مسکن مصرف کند

– اگر سردرد به دلیل افت فشار خون بسیار شدید است ، قطعاً باید ناشتا شکسته شود

کاهش قند خون

ضعف ، سرگیجه ، خستگی ، عدم تمرکز ، تعریق ، لرزش ، کاهش فعالیت و قدرت بدنی ، سردرد ، تپش قلب از علائم کمبود قند خون است. علت بروز این مشکل در بیماران دیابتی می تواند بعضاً به دلیل عدم تنظیم داروهای دیابتی و تنظیم تولید قند خون ، افت ناگهانی قند خون باشد.

دلیل غیر دیابتی ها ، مصرف زیاد قندهای ساده در وعده غذایی صبحانه است ، زیرا باعث ترشح انسولین زیاد و قند خون پایین در طول روز می شوند. عدم مصرف صبحانه می تواند باعث افت شدید قند خون و حتی عدم آگاهی در طول روز شود. شما می توانید با جلوگیری از قندهای ساده در هنگام صبحانه ، تنظیم استفاده از داروهای کنترل دیابت بر اساس توصیه پزشک خود برای افراد دیابتی و حفظ رژیم غذایی سالم با داشتن یک رژیم غذایی سالم ، از بروز این مشکل جلوگیری کنید. بخور

_ گرفتگی عضلات

مصرف ناکافی غذاهای حاوی کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم ، خوردن غذاهای چرب در طول وعده غذایی یا آستار یا کمبود آب بدن می تواند باعث گرفتگی عضلات شود. غذاهای سرشار از کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم مانند سیب زمینی ، موز ، خربزه ، هندوانه ، داگ ، سبزیجات برگ سبز ، آب پرتقال طبیعی ، آجیل ، گوجه فرنگی ، خرما ، حبوبات و غیره میل کنید. و محصولات لبنی. مانند شیر ، ماست ، پنیر و لپه و همچنین گوشت و اجتناب از غذاها در پایان شب ، مایعات فراوان (مخصوصاً آب) در هنگام صبحانه ، افطار ، بین افطار و شام و از شام تا سپیده دم. معضل کمک خواهد کرد.

معده ، سوزش قلب ، معده و …

افزایش اسیدیته در معده خالی باعث این عوارض جانبی می شود. سوزش سر دل ابتدا در قسمت بالای شکم در بالای دنده ها شروع می شود و تا گلو گسترش می یابد. غذاهای تند ، نوشیدنی های گازدار مانند کولا و قهوه اوضاع را بدتر می کنند. البته روشهایی برای کاهش اسید معده وجود دارد ، اما مهم است که افراد دارای زخم یا اختلالات گوارشی قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند.

_ سنگ کلیه

این بیماری در افرادی که مایعات کم مصرف دارند یا در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند ، ممکن است با گذشت زمان سنگ کلیه ایجاد شود که ممکن است بعد از روزه داری ظاهر شود. بنابراین به افراد روزه دار توصیه می شود مایعات زیادی بنوشند.

درد مفاصل

افزایش فشار در مفصل زانو در هنگام نماز یا قدم زدن به بالا و پایین ، به خصوص در افراد مسن و افراد مبتلا به آرتروز ، می تواند باعث درد ، تورم و ناراحتی شود. مصرف ناکافی مایعات نیز ممکن است به وخیم تر شدن این وضعیت کمک کند. کاهش وزن از آنجا که زانوها نمی توانند وزن اضافی داشته باشند ، ورزش و تناسب اندام می تواند باعث کاهش درد شود و نماز را برای شما راحت تر کند. مصرف منابع اسیدهای چرب امگا 3 ، میوه و سبزیجات ، ادویه جات ترشی جات ، حبوبات و غلات سبوس دار و مصرف حداقل 8 لیوان در کل صبحانه ، افطار ، شام و شام تا سحر می تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند. است

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا