علمی و پزشکی

چرا در هنگام خواب دچار سرگیجه می شویم؟

رایگان:

خواب یکی از ضروریات زندگی است و هر اختلال خواب عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت. یکی از شایع ترین مشکلات خواب ، خروپف شب است که نه تنها باعث کاهش خودکارآمدی شخص می شود ، بلکه غالباً اطرافیان را نیز مختل می کند.

بسیاری از افراد هنگام خواب شبانه خروپف می کنند. در حقیقت ، خروپف هنگامی اتفاق می افتد که هوا از طریق هوای باریک یا بسته مجبور شود. هرچه بیشتر خروپف می کنید ، عبور هوا از مجاری هوایی سخت تر است.

فردی که در هنگام خواب از خروپف رنج می برد ، صبحگاهی پس از بیدار شدن ، شرایطی مانند خستگی ، سرگیجه ، کاهش غلظت و سردرد را تجربه می کند.

درست است که خروپف را نمی توان یک بیماری در نظر گرفت ، اما این مشکل باعث اختلالات خواب می شود و نشان می دهد که چیزی در بدن به درستی کار نمی کند.

دکتر سمیه رشید شمالی در گفت وگو با باراناخبر ، با بیان اینکه خروپف شبانه هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق می افتد ، اظهار داشت: اختلالات بینی مانند انحراف و یبوست (پولیپ) نه تنها در هنگام خواب بلکه در هنگام بیدار شدن نیز می تواند مشکل ایجاد کند. . نفس کشیدن

وی آپنه خواب مزمن را به تنهایی به عنوان یک نگرانی در نظر نگرفت و افزود: اگر خروپف تازه شروع شده و با توقف آپنه خواب همراه است و باعث خواب آلودگی روزانه می شود ، باید بررسی شود.

جراح گوش ، حلق ، بینی ، سر و گردن با بیان اینکه خروپف گاهی ربطی به بینی ندارد و مشکل به پشت بینی و گلو برمی گردد ، گفت: خروپف کودکان معمولاً به لوزه سوم در قسمت مربوط می شود. پس از بینی ، بهترین سن برای سومین تونوسکتومی کمتر از هفت سال است.

رشید شمالی عملکرد لوزه سوم را تضعیف سیستم ایمنی کودک ندانست و ادامه داد: لوزه سوم بافت لنفاوی نیست بلکه یکی از قسمتهای بافت لنفاوی است و برداشتن آن در کودکی به کودک کمک می کند تا خوب بخوابد و از سرماخوردگی های مکرر جلوگیری کنید. او انجام می دهد

وی یکی از دلایل خروپف در شب را جراحی زیبایی بینی عنوان کرد و افزود: اگر اخیراً بینی جراحی شده باشد ، تورم ایجاد می کند و غشای مخاطی را خشک می کند و باعث خروپف می شود ، بنابراین با شستشوی مکرر این مشکل برطرف می شود. از بینی ” همچنین افرادی که اخیراً جراحی زیبایی بینی انجام داده اند برای جلوگیری از تورم بینی باید در حالت نیمه نشسته بخوابند.

وزن زیاد باعث خروپف شبانه می شود

این متخصص گوش ، حلق و بینی گفت: خستگی روزانه می تواند باعث خروپف شبانه شود. “خستگی بیشتر بر سیستم تنفسی مرکزی تأثیر می گذارد و اگر مشکل جدید باشد ، دستگاه تنفسی باید شامل بینی و نای باشد.” همچنین بررسی شده است.

رشید شمالی آناتومی را یکی دیگر از دلایل خروپف شبانه دانست و اظهار داشت: برخی از افراد زبان بزرگی دارند و پشت زبان هنگام خواب می افتد و مجاری تنفسی را می بندد. برخی از افراد ریش و فک کوچک نیز دارند و هنگام شل شدن عضلات گردن در تنفس مشکل دارند.

وی وزن زیاد را یکی دیگر از دلایل خروپف دانست و گفت: چربی بین عضلات گردن خصوصاً در افرادی که گردن کوتاه دارند باعث خروپف و آپنه خواب می شود. چنین افرادی می توانند خروپف را با کاهش وزن و انجام جراحی برای رفع مشکلات تشریحی از بین ببرند.

این جراح گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سوال که علت سرگیجه هنگام خواب چیست؟ وی گفت: “اگر افراد سر خود را روی بالش بگذارند دچار سرگیجه می شوند ، این نشان دهنده مشکلات گوش است.” در حقیقت ، حرکت مایعات گوش باعث سرگیجه می شود ، در این حالت با تغییر حرکت سر برای چند ثانیه سرگیجه ایجاد می شود و سپس از بین می رود.

رشید شمالی با بیان اینکه باید مایعات منتقل شده به گوش را برگردانیم ، تصریح کرد: مدت زمان سرگیجه ممکن است به دلیل عفونت های ویروسی و مشکلات سیستم تشریحی باشد.

وی خروپف را با صدای بلند ضروری دانست و خاطرنشان کرد: خروپف بلند نشان دهنده بسته شدن راه هوایی فوقانی (بینی) است که معمولاً به دلیل انحراف بینی و باریک شدن دستگاه تنفسی فوقانی است ، که با جراحی داخل بینی به راحتی از بین می رود. بودن

این متخصص گوش ، حلق و بینی ، خروپف شدید و توقف تنفسی را ناشی از آسیب قلبی و ریوی دانست و خاطرنشان کرد: تداوم این بیماری می تواند منجر به فشار خون مزمن و نارسایی قلبی در طول زمان شود و باید بررسی شود.

رشید شمالی با بیان اینکه پولیپ های بینی علاوه بر مشکلات تنفسی باعث ایجاد لکه بینی و کاهش حس بویایی می شوند ، یادآور شد: بهتر است جراحی پولیپ انجام شود و این عمل به طور مداوم در بینی انجام می شود.

دکمه بازگشت به بالا