عمومی

انواع رایج درد و بهترین داروهای مسکن برای آنها

تقریباً به اندازه انواع مختلف درد ، انواع مختلف داروهای ضد درد وجود دارد. اما سوال این است که کدام مسکن راه حل مناسبی برای شرایط خاص شماست.

به گزارش باراناخبر ، عصر ایران به نقل از لئو استرانگ: “دو دسته اصلی تسکین دهنده درد وجود دارد.” دسته اول داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) هستند که شامل ایبوپروفن (Advil ، Motrin) ، ناپروکسن (آلو) و آسپرین هستند. گروه دوم استامینوفن (تایلنول) است که درد را تسکین می دهد و تاثیری در التهاب ندارد.

هر یک از این داروها یا گاهی اوقات هر دو می توانند در درمان درد و تب مثر باشند. اما فقط داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می توانند در کاهش التهاب (تورم) مثر باشند. توجه داشته باشید که بیشتر انواع درد ، مانند دردهای عضلانی ، سردرد و گرفتگی های قاعدگی ، مقداری التهاب دارند.

دوز و عوارض جانبی هر یک از این دو کلاس دارو نیز متفاوت است.

در ادامه با انواع متداول درد و نحوه درمان آنها با داروهای بدون نسخه آشنا خواهیم شد.

سردرد

انواع مختلفی از سردردها وجود دارد ، از سردردهای تنشی گرفته تا سردرد و میگرن. برای بیشتر سردردها می توانید از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا استامینوفن استفاده کنید.

استامینوفن ممکن است در آغاز مفید باشد زیرا معمولاً کمترین خطر ابتلا به عوارض جانبی مضر را دارد. اما اگر سایر داروها در تسکین علائم سردرد موثرتر هستند ، شما باید دارویی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد.

مراقب سردردها یا سردردهای مکرر باشید که در صورت مصرف بیش از حد داروی ضد درد می تواند بروز کند. بیش از چند روز یا یک هفته از مسکن استفاده نکنید و همیشه دستورالعمل های بسته بندی محصول را دنبال کنید.

هشدار دهنده

قبل از درمان سردرد ، اطمینان حاصل کنید که نشانه جدی تری مانند سکته مغزی یا سکته مغزی نیست. سردردهای ناشی از این شرایط معمولاً شدید هستند ، به طور ناگهانی شروع می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند. تغییر در بینایی ، بی حسی ، گزگز یا ضعف ممکن است از دیگر علائم هشدار دهنده باشد.

اگر هرکدام از این علائم را دارید ، بلافاصله به بخش اورژانس در بیمارستان بروید یا با پزشک خود تماس بگیرید.

گرفتگی های قاعدگی

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) ممکن است در کاهش گرفتگی های قاعدگی مفید باشد. در حقیقت ، اگر سابقه گرفتگی شدید دارید ، می توانید از مسکن برای کمک به جلوگیری یا کاهش درد خود یک یا دو روز قبل از پریود استفاده کنید.

دردهای عضلانی

آسیب یا ضربه ، استرس و ورزش شایعترین دلایل درد عضلانی است. بسیاری از موارد درد عضلانی نیز با التهاب همراه است ، که استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را به گزینه ای واضح برای درمان تبدیل می کند در صورت نداشتن عوامل خطر و مصرف بیش از حد آن.

از آسپرین برای تسکین درد زیاد استفاده نمی شود. پزشکان برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته ، آسپرین با دوز کم تجویز می کنند.

كمر درد

بسیاری از افراد در دوره ای از زندگی خود برای کمردرد به کمک پزشکی نیاز دارند. کمردرد می تواند به دلایل مختلفی مانند نشستن طولانی مدت ، وضعیت بد بدن ، آسیب دیدگی یا آرتروز ایجاد شود. مصرف داروی ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است در تسکین کمردرد خفیف یا موقتی مفید باشد. لازم به ذکر است که این داروها برای استفاده کوتاه مدت طراحی شده اند. همیشه دستورالعمل های بسته بندی محصول را در مورد دوز مصرفی دنبال کنید. در صورت ادامه درد یا داشتن بیماری مزمن مانند آرتروز ، به پزشک مراجعه کنید.

برخی از افراد مصرف دارو برای تسکین کمر درد را قبل از هر روش دیگری مانند فیزیوتراپی ، طب سوزنی یا حتی مدیتیشن در نظر می گیرند.

گلو درد

عفونت های ویروسی و باکتریایی ، آلرژی و حتی ترشحات پشت گلو می تواند باعث گلودرد شود. اگر فکر می کنید ممکن است عفونت داشته باشید ، برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید. عفونت های باکتریایی با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. انواع دیگر گلودرد را می توان با استامینوفن یا داروی ضد التهاب غیر استروئیدی تسکین داد.

هشدار دهنده

بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی استامینوفن و سایر مسکن ها هستند.

اگر از هر محصول ترکیبی استفاده می کنید ، برچسب را بخوانید تا بیش از دوز توصیه شده که معمولاً 3000 میلی گرم در روز برای استامینوفن است ، جلوگیری کنید.

درد مفصل

آرتروز ، به ویژه با افزایش سن ، یکی از مهمترین دلایل درد مفاصل است. آرتروز یا آرتروز که بیشتر در افراد مسن دیده می شود ، شایع ترین نوع آرتروز است.

التهاب یکی از ویژگی های اصلی آرتروز است. بنابراین ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی گزینه موثری برای تسکین درد در افراد مبتلا به این شرایط است. اما اگر درد مداوم دارید و اغلب از این داروها برای کنترل درد استفاده می کنید ، با پزشک خود صحبت کنید زیرا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی فقط باید چند روز در یک بار استفاده شود.

تب

هر دو استامینوفن و ایبوپروفن می توانند به درمان تب کمک کنند. مقدار مصرف برای هر یک از آنها متفاوت است. شما می توانید هر چهار تا شش ساعت استامینوفن و هر شش تا هشت ساعت از ایبوپروفن استفاده کنید.

از دادن ایبوپروفن به کودکان زیر شش ماه خودداری کنید. آسپرین می تواند به درمان تب کمک کند ، اما هرگز نباید به کودکان تزریق شود زیرا با سندرم ری ارتباط دارد ، که می تواند باعث تورم کبد و مغز شود.

چگونه بهترین داروی ضد درد را انتخاب کنیم

صرف نظر از نوع درد ، اولویت شخصی در انتخاب یک آرامبخش نقش دارد. اما عوامل خطر شخصی نیز باید در نظر گرفته شوند. هر دارویی اشکالاتی دارد و داروهای آرامبخش بدون نسخه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

استامینوفن عوارض جانبی کمتری دارد ، اما ممکن است جدی باشد. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده ، مهمترین عارضه جانبی ممکن است آسیب کبدی باشد ، به خصوص اگر شخصی سه یا بیشتر نوشیدنی های الکلی در روز مصرف کند.

استفاده منظم از استامینوفن بسیار سمی نیست ، اما دستورالعمل های دوز مصرفی را نباید نادیده گرفت.

با استفاده طولانی مدت ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) با آسیب کلیه ارتباط دارند.

اگر هر سطح از اختلال عملکرد کلیه یا بیماری کلیوی دارید ، باید در مصرف این داروها بسیار مراقب باشید و قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد ، در صورت ابتلا به بیماری کلیوی ، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) کاملاً ممنوع است.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) می توانند باعث سوزش معده ، درد معده ، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شوند. همچنین ، این داروها می توانند کبودی شما را راحت کنند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) علاوه بر آسپرین ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. همچنین ، نباید در دوران بارداری از این داروها استفاده کنید.

به طور کلی ، ممکن است استامینوفن اولین انتخاب شما برای دردهای خفیف باشد. به اندازه داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی سمی نیست.

اما اگر دردی همراه با التهاب ، مانند دردهای عضلانی یا گرفتگی های قاعدگی را تجربه می کنید ، یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی ممکن است در بهبود وضعیت شما موثرتر باشد.

هشدار دهنده

هر دو داروی ضد التهاب استامینوفن و غیراستروئیدی می توانند در برخی از داروهای دیگر تداخل ایجاد کنند. اگر داروی تجویزی مصرف می کنید ، قبل از مصرف داروهای مسکن بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر در حین ورزش آسیب دیده اید ، تصادف رانندگی کرده اید یا زمین خورده اید و درد دارید ، به پزشک مراجعه کنید. هرگونه درد شدید یا درد جدید یا غیرمعمول که در مدت زمان طولانی ادامه یابد باید به عنوان یک هشدار در نظر گرفته شود و برای معاینه دقیق باید با پزشک مشورت شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا