فرهنگ و هنر

شایسته نیست که بعد از ۴۰ سال وضعیت مقبرة الشعرا این گونه باشد

باراناخبر / آذربایجان شرقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت آرامگاه شاعران گفت: اولین درخواست ما از عالی ترین نهادها این است که شایسته این مجموعه ملی ، که باید در شأن تبریز آذربایجان باشد ، دیده شویم. و شاعران ما ؛ مناسب نیست که پس از 40 سال ، وضعیت آرامگاه شاعران یکسان باقی بماند.

سید قاسم نظامی روز دوشنبه 21 شهریور در نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر همایش ملی روز شعر و ادبیات فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار گفت: این روز یک روز ملی مهم برای آذربایجان و تبریز و تلاش برای روز حفاظت و یادبود شاهزاده برگزار می شود که به دلیل محدودیت های بیماری کرونا باز می شود.

وی ادامه داد: شعر برای ملت ایران بسیار مهم است زیرا ایرانیان با شعر زندگی کرده اند و حتی در گفتگوهای روزانه خود از شعر استفاده کرده اند ، بخشی از دانش دینی از طریق شعر و شعر منتقل شده است ؛ برای مثال می توان به مثنوی معنوی اشاره کرد. که از نظر برخی تفسیر قرآن است.

وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه ادبیات و شعر در جهان قابل مقایسه نیست ، افزود: اگر این روز در تقویم به نام شعر و ادبیات فارسی ثبت نمی شد ، مکان آن دیده می شد ، بنابراین مفتخریم که این روز با نام استاد شهریار تزئین شده است. “Is.

نظامی با تاکید بر اینکه محدودیت های کرونری نباید برنامه های مربوط به آن روز را ببندد ، گفت: “ما بر رعایت همه برنامه ها مطابق پروتکل های بهداشتی اصرار داریم.”

وی بیان کرد: طبق پیشنهاد مدیریت استان خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، همزمان با برنامه های تهیه شده برای این روز در تبریز ، مراسم در سراسر کشور برگزار می شود.

وی یادآور شد: نمایندگی فرهنگی ایران در کشورهای مختلف از جمله کشورهای مرتبط با زبان فارسی باید برنامه هایی را برای به اشتراک گذاری مناسب این فرهنگ در جهان تهیه کند.

مدیر کل فرهنگ و جهت گیری اسلامی آذربایجان شرقی در ارتباط با برنامه های تهیه شده برای این روز گفت: این روز منحصر به تبریز و آرامگاه شاعران نیست و 50 برنامه فرهنگی هنری در همه شهرهای استان برگزار می شود. به

وی افزود: کارگاه تولید شعر ، جلسات کشف و نقد کتاب ، جلسات تحقیق شهریار ، کارگاه تولید هنرهای تجسمی و وبینارهای حضوری از جمله برنامه هایی است که برای این روز تهیه شده است.

وی در مورد مقبره الشعرا گفت: آرامگاه شاعران تنها گورستان ادبی جهان است که بیش از 400 شاعر ، عارف و حکیم در آن مدفون هستند.

نظامی خاطرنشان کرد: مراسم یادبود استاد شهریار 26 شهریورماه بعد از ساعت 20 در منطقه سنگفرش آرامگاه شاعران برگزار می شود و مراسم گلریزان آرامگاه استاد شهریار توسط مسئولان استانی برگزار می شود. در 18 سپتامبر

وی تاکید کرد: برنامه های بین المللی نیز در چارچوب فضای مجازی و گفتگو با کشورهایی مانند ترکیه ، روسیه ، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان برگزار می شود.

وی همچنین گفت: “نکته ای که همیشه مورد بحث است عدم حضور روز فرهنگ و ادبیات ترکیه است ، اما افتخار ما این است که علاوه بر فارسی ، به زبان ترکی نیز روان صحبت می کنیم و نامگذاری این روز به شهریار افتخار و متناقض ماست. “ما روز دیگری با این عنوان نداریم.

مدیرکل فرهنگ و جهت گیری اسلامی آذربایجان شرقی یادآور شد: شهریار یکی از بازماندگان شعر و ادبیات فارسی است که اشعار او به زبانهای فارسی و ترکی آذربایجان بسیار ارزشمند است و شایسته تحقیق است. در برخی دوره ها ، برخی کنفرانس های علمی در این زمینه برگزار شده است ، اما شهریار هنوز به اندازه کافی شناخته شده نیست.

وی با اشاره به موضوع خانه موزه استاد شهریار گفت: خانه موزه استاد شهریار یک مجموعه جدی و تخصصی است که تامین زیرساخت های لازم اولین قدم در این زمینه است و امیدواریم با همکاری و مساعدت مدیران استانی و در سطح ملی ، ظرفیت مورد نیاز برای برنامه های توسعه. “مجموعه ای از قبرهای شاعران را تهیه کنید.

وی افزود: مهمترین اقدام تجهیز مقبره شاعران در زمینه ادبیات ، شعر و جستجوی شاهزادگان است و تا زمانی که این مجموعه از نظر توسعه و اجرا بهبود نیابد ، هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود.

نظامی تاکید کرد: باید برای شهریار در داخل و خارج از کشور فرصت مطالعاتی ارائه دهیم و دانشگاه های استان نیز در این امر به مار کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی آرامگاه شاعران کار سختی نیست زیرا علاوه بر بودجه شهرداری ، بودجه ای نیز از سوی وزارت کشور برای آن تعیین شده است.

وی گفت: رسانه های محلی وظیفه دارند با طرح نگرانی ها و مسائل محلی این مسائل را دنبال کنند و البته هرگز نباید از آن خسته شوند.

مدیر کل فرهنگ و جهت گیری اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص تعمیرات این کشور خاطرنشان کرد: تعمیر این مکان به شهرداری واگذار شده است که امیدواریم با تیم جدید شهرداری این پروژه را تکمیل کنیم اما به دلیل حجم زیاد مرمت ، بازسازی آن تا پایان حتی سال 1401 به پایان نمی رسد.

وی در پایان تاکید کرد: بر اساس پایش ، شهر تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات کشور معرفی شده است و این ظرفیت در آینده موارد خوبی را مشخص خواهد کرد.

من باید بگویم؛ این مراسم به مناسبت روز درگذشت استاد شهریار که روز شعر و ادب فارسی نامیده شده است ، بر سر مزار شاعران تبریزی برگزار شد و در پایان این مراسم ، پوستری ویژه رونمایی شد. قرار داده شده.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا