عمومیکسب و کار برتر ایرانی

اهمیت حسابدار در عملکرد تجاری شرکت‌ها

 

نویسنده: تحریریه سپیدارسیستم

در گذشته سازمان‌ها و شرکت‌ها گسترش آن‌چنانی نداشتند و امور مالی با خودکار و کاغذ و چرتکه به انجام می‌رسید. امروزه با توجه به گسترش امور مالی سازمان‌ها، تکنولوژی و سیستم مالی پیشرفت کرد بالطبع آن افرادی حاذق با دانش حسابداری روی کار آمدند. می‌توان سیستم اطلاعات مالی را یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های سیستم مدیران برای ارتقا و رشد کسب و کارها دانست. یک حسابدار خوب باید بتواند در عین بهره‌گیری از دانش مالی، ادبیات خوبی برای نوشتن صورت‌های حسابداری داشته باشد تا قابل فهم و پربار باشد.

در ادامه مقاله اطلاعاتی درباره تاثیر حسابداری در مدیریت شرکت، اهمیت داده‌ها در تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزی‌های مالی شرکت می‌پردازیم.

به طور کلی حسابداری اطلاعاتی در زمینه جریان‌های مالی، درآمدها، سود و زیان‌ها و مالیات شرکت را دسته‌بندی کرده و در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد. این موضوع حتی در تاثیر بسزایی دارد ولی در این مقاله رویکرد کسب و کارها را در نظر می‌گیریم. رویکردهای مدیران برای انجام اموری همچون سرمایه‌گذاری، گسترش کسب‌و‌کار یا حتی پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان با توجه به این اطلاعات دریافتی جهت می‌گیرد. به همین دلیل صحت و دقت اطلاعات ارائه شده توسط حسابداران اهمیت بسیار بالایی دارد. حسابداری در سازمان‌ها به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

در ادامه درباره هرکدام از انواع در شرکت‌ها و تاثیرات هرکدام در تصمیم‌گیری مطالبی ارائه می‌دهیم.

حسابداری مدیریتی، سرعت بخشیدن روند پیشرفت سازمان

حسابداری مدیریت با ارائه اطلاعاتی درباره درآمدها، هزینه‌ها و تحلیل فرایندهای مالی شرکت‌های رقیب گزارشاتی به مدیران ارشد و ذی‌نفعان شرکت، به آن‌ها در راستای اخذ تصمیم برای سرمایه‌گذاری و ارتقا شرکت کمک می‌کند. هرچه اطلاعات دقیق‌تر باشند مدیران فرایند هموارتری را برای تصمیم‌گیری طی می‌کنند و اطلاعات غلط موجب عقب ماندن شرکت از مسیر اصلی خود می‌شود.

حسابداری مالی، تضمین کننده استاندارد مالی شرکت

در همه سازمان‌ها و شرکت‌ها امور مالی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌روند که هر مدیری باید به آن توجه داشته باشد. هرچه سازمان و فعالیت‌های آن گسترده‌تر باشند، بالطبع فرایند مالی پیچیده‌تری برای آن‌ها وجود دارد. در حسابداری مالی همه فرایندها و تراکنش‌های مالی اعم از مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از استانداردهای قانونی تبعیت شود.

تاثیر حسابداری بر مدیریت داخلی شرکت

همه مدیران باید بر این موضوع واقف باشند که و چه تاثیری بر مدیریت شرکت دارد. حسابداری از واحدهایی است که تاثیر مستقیم بر مدیریت شرکت دارد. در صورتی که گزارشات مالی به درستی ارائه شوند سیستم حقوق و دستمزد، پاداش، سرمایه‌گذاری و انجام پرداخت بدهی‌ها شرکت به شکل صحیح و در زمان معین انجام می‌شود. از موارد دیگر تاثیر حسابداری بر مدیریت داخلی شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گزارش‌ها باید به دقت و در زمان معین ارائه شوند تا دیدگاه معینی درباره وضعیت مالی شرکت به دست آید.

اهمیت حسابداری در تصمیم‌گیری مدیران شرکت

داده‌های مالی اعم از دارایی، بدهی و صورت سود و زیان از موارد اساسی اهمیت حسابداری در تصمیم‌گیری مدیران شرکت هستند که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. هم‌چنین حسابداران باید بدانند و با ثبت دقیق گزارش‌های حقوق و دستمزد به کارمندان در دوران بیکاری برای دریافت تسهیلات کمک کنند. در اختیار قرار دادن این اطلاعات برای مدیران باعث می‌شود تا از هرگونه کسری بودجه و مشکلات مالی در آینده جلوگیری شود. می‌توان نتیجه گرفت بهره‌گیری از نیروهای حاذق حسابداری و آموزش صحیح آن‌ها می‌تواند در روند موفقیت مالی شرکت تاثیر بسزایی داشته باشد.

پیوند برآوردهای مالیاتی شرکت‌ها با سیستم حسابداری

هر شخصی که قصد راه‌اندازی کسب و کار را دارد قطعاً در مورد قوانین مالیاتی و الزام رعایت آن‌ها شنیده است. فرقی نمی‌کند کسب و کار و تراکنش‌های مالی در چه اندازه هستند، همه صاحبان مشاغل باید از قوانین تبعیت کنند. یکی از دلایل اساسی اهمیت حسابداری در شرکت‌ها تحلیل میزان سود و زیان شرکت‌ها و برآورد مالیاتی است که شرکت باید به دولت بپردازد. دقت و وقت شناسی تیم حسابداری باعث جلوگیری از بروز ضرر و جریمه‌های مالی می‌شود.

صاحبان مشاغل ضروری است نسبت به زمان‌بندی کارهای تیم حسابداری و دریافت اطلاعات دقیق اهتمام ورزند تا از مشکلات مالیاتی جلوگیری شود. ارائه اظهارنامه مالیاتی از مواردی است که برای همه مشاغل جزو ضروریات در نظر گرفته شده است.

اهمیت حسابداری در تدوین برنامه‌های مالی شرکت

همه کسب و کارهای موفق با برنامه مدون پیشروی کرده‌اند که همین امر باعث شده تا بتوانند جایگاه والایی کسب کنند. این برنامه‌ها شامل مواد متعددی همچون پیش‌بینی جربان نقدینگی، برنامه‌ریزی فروش و تعیین میزان بودجه برای پروژه‌ها است. محاسبه حقوق کارمندان از موارد مهمی است که با استفاده از می‌توان به راحتی در بودجه شرکت مد نظر قرار داد. شرکت‌ها با بهره‌گیری از نیروی حسابدار ماهر می‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی برای بودجه و پروژه‌های آتی خود تدوین کنند. برای این موضوع لازم است تا صورت حساب‌های مالی شرکت کاملا شفاف و دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

اهمیت حسابدار در عملکرد تجاری شرکت‌ها

حسابدار موظف است گزارش مالی عملکرد شرکت را در بخش‌های فروش، خدمات و بودجه به دقت بررسی و ارائه کند. این گزارش کمک شایانی به مدیران برای تصمیم‌گیری اهداف آتی شرکت می‎کند. هم‌چنین با استفاده از این گزارش‌ها می‌توان تصمیم‌گیری درباره روند استخدام نیروی کار و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف انجام داد.

بهره‌گیری از سیستم حسابداری، راهی برای ارتقا عملکرد شرکت

در سال‌های اخیر با گسترش کسب و کارها و افزایش تراکنش‌های مالی، نیاز به وجود سیستم حسابداری دقیق به منظور ارائه گزارش‌های بیش از پیش احساس شد. شرکت سپیدار سیستم در سال 1387 با هدف توسعه سیستم حسابداری شرکت‌ها راه‌اندازی شد. نرم‌افزار حسابداری سوپرمارکت و نرم‌افزار کافی‌شاپ این مجموعه باعث شده تا روند محاسبات مالی شرکت‌ها توسعه یابد. در صورتی که از نرم افزار حسابداری سپیدار استفاده می‌کنید نظرات خود را درباره تجربه کاربری خود بنویسید.

نقش حسابدار

در نگاه اول، شغل حسابداری و ممکن است نسبتاً ساده به نظر برسد، و تنها اعداد را ضرب و تقسیم می‌کند، درست است؟ نه این درست نیست، چرا که حسابداری کار با داده‌های مالی است و این کار بخش مهمی از هر کسب و کار و سازمانی است و فرای سروکله زدن با ارقام است. یک فعالیت مهم اقتصادی است که بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، با حل مسئله سروکار دارد.

جهت شرکت در کلیک کنید.

 محدودیت منابع اقتصادی، از مهم‌ترین چالش‌هایی است که کسب و کارهای مختلف با آن درگیر هستند. برای غلبه بر این چالش، در اختیار داشتن اطلاعات مناسب که برنامه ریزی و مدیریت بهتر این منابع محدود را آسان کند ضروری است. در سازمان‌ها وظیفه تهیه و تأمین این اطلاعات بر عهده دارد، حسابداری است. حسابداری مهمترین زبان کسب و کار است که اطلاعات لازم را از طریق شناسایی، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی در اختیار استفاده کنندگان حسابداری قرار می‌دهد.

** حسابداری شامل فرایند جمع‌آوری، ثبت، طبقه بندی و خلاصه کردن رویدادهای اقتصادی بر اساس مدارک مستند است. که منجر به استخراج صورت‌های مالی می‌شود. در واقع ارائه کننده اطلاعات مالی مربوط به یک کسب و کار به استفاده کنندگان مختلف این اطلاعات است.

زمان راه اندازی و استارت یک کسب و کار در شرکت های تولیدی که دارای محصولات متفاوت و خط تولیدهای متنوعی باشد، یکی از موضوعات مهم و مورد نظر آنها تعیین هزینه تولید محصول است. این موضوع نیز به حسابدار ها مربوط می شود که با توجه به ضرورت آن بایستی هزینه های تولید محصول مورد بررسی قرار گیرد. این پیش بینی می تواند در بررسی روند تولید و همچنین بودجه ریزی برای خط تولید های شرکت بسیار حائز اهمیت باشد و سازمان را در تولید بهتر و بهینه محصولات یاری رساند و موجب قیمت گذاری درست در فروش نهایی نیز می گردد. از این رو بر اساس برآوردهای انجام شده می تواند با همکاری با تیم مدیریتی سازمان، اقدام به طراحی یک استراتژی دقیق نموده و اقدام به قیمت گذاری محصول نمایند.

حسابدارهای شرکت ها و سازمان ها مخصوصا حسابدارهای بخش مدیریت موظفند گزارش هایی را در مورد سوابق مالی شرکت آماده و برای هیئت مدیره ارائه نمایند که به مدیران در بررسی و نحوه عملکرد سازمان و همچنین تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی کمک شایانی می نماید.

در واقع می توان گفت که می تواند مشکلات موجود را در خصوص کسب و کار مورد نظر شناسایی نموده و بتوانند از این طریق به بهبود روند تصمیم گیری کمک نمایند. همچنین با این کار می توان به روند استخدام نیروی کار جدید و همچنین سایر تغییرات در هیئت مدیره و صاحبان سهام بهبود بخشید.

همچنین این موضوع می تواند گزارش ها را بررسی نموده و آنها را با شرایط کنونی و همچنین شرایط قبلی سازمان مقایسه کرده تا با این مقایسه و ایجاد راهکارهای درست، به تعیین بودجه و اصلاح رویکرد های اشتباه پرداخت.

در موارد زیادی حسابداران شرکت می توانند بر سیستم مدیریت داخلی سازمان تأثیر گذار باشند که از جمله آنها می توان به موضوعات زیر اشاره نمود:

این گزارش ها بایستی به طور دقیق و به موقع تهیه شوند که تأثیر مهمی در تهیه و تخمین میزان بودجه مورد نیاز برای آینده شرکت دارد و باعث می شود که شرایط مالی شرکت پیش بینی گردد. بنابراین می توان گفت که ، نقش مهم و حیاتی در بهبود شرایط شرکت به عهده دارند.

هر شخص با راه اندازی یک کسب و کار بایستی قوانین و مقررات را نیز در نظر بگیرد. یکی از این قوانین مهم، مربوط به مالیات است و لازم است در خصوص ارائه اظهارنامه های مالیاتی دقت نمود.

یکی دیگر از ، بررسی و تجزیه و تحلیل میزان سود و زیان و امور مالیاتی سازمان ها است که این عمل توسط حسابدارها و با بهره گیری از نرم افزار های حسابداری و همچنین استاندارد های حسابداری صورت می گیرد.

دقت و وقت شناسی در انجام امور مالیاتی شرکت یکی از است که باعث جلوگیری از بروز ضرر و جریمه های مالیاتی می شود. بنابراین تمامی کسب و کار ها و شرکت ها موظفند در خصوص ارائه مشخصات و صورت حساب های مالی، دقت عمل داشته باشند که جزء مهمی از خدمات حسابداری به شمار می روند.

تمامی کسب و کار هایی که در عرصه خود موفق عمل می کنند، برای رسیدن به اهداف خود و حفظ جایگاه کسب شده، برنامه هایی را در نظر گرفته اند و به آن عمل نموده اند که این برنامه ها و طرح ها شامل موارد متعددی مانند: پیش بینی جریان نقدی، برنامه ریزی برای فروش و موجودی مواد و کالا و … است.

بخش حسابداری شرکت ها با کمک حسابدارهای ماهر و با تجربه می تواند داده ها و اطلاعات و تاریخچه مالی شرکت را مورد بررسی قرار داده و بر همین اساس  دیتاها را می توان برای پیش بینی مورد استفاده و تجزیه و تحلیل قرار داد و سپس به وسیله آن می توان برنامه ریزی و بودجه بندی درست را برای سازمان ایجاد نمود.

تأمین بودجه یکی از کارهای مهم در تجارت ها است که باعث موفقیت سازمان می گردد. در این خصوص لازم است که هزینه های مالی شرکت و هزینه های صورت گرفته مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس آنها برای راه کار های تأمین بودجه اقدام نمود.

به طور کلی اطلاعات به دست آمده از جریان های مالی، درآمد ها، سود و زیان و مالیات شرکت و سازمان را دسته بندی نموده و آنها را در اختیار مدیران شرکت و سایر ذی نفعان قرار می دهد. با توجه به این موضوع می توان گفت که صحت اطلاعات جمع آوری شده دارای اهمیت بسیار بالایی است. زیرا تصمیمات و رویکردهای بعدی سازمان با توجه به این اطلاعات اخذ می گردد.

** حسابداری در سازمان ها با توجه به نوع داده ها و اطلاعات کسب شده به دو نوع حسابداری مدیریتی و حسابداری مالی دسته بندی می شود که هر کدام از آنها دارای جایگاه و اهمیت منحصر به فردی هستند.

در اختیار داشتن اطلاعات دقیق در زمینه ی دارایی، بدهی، سود، زیان و همچنین درک درست از موقعیت کنونی کسب کار در زمینه اقتصادی برای مدیران کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا داشتن چنین اطلاعات شفافی جهت گرفتن تصمیمات و برنامه ریزی های دقیق  و درست برای آینده کسب و کار لازم و ضروری است. البته دادن این اطلاعات شفاف به مدیران جزو خدمات حسابداری محسوب می شود.

گزارش های ارائه شده از سود و زیان توسط به مدیران این امکان را می دهد، تا عملکرد کسب و کار خود را ارزیابی کنند. و مشکلات احتمالی را بررسی و راه حل مناسب برای آن بیابند. به علاوه مقایسه گزارش های فعلی با گزارش های قبلی توسط به مدیران کمک می کند، تا مقدار پیشرفت و یا پسرفت کسب وکار خود را ارزیابی کنند. و رویکرد های اشتباه کسب و کار خود را تغییر و یا اصلاح نمایند. ارائه این گزارش ها که توسط حسابدار انجام می گیرد از به شمار می رود.

در راستای پیشرفت کسب و کار، دسترسی به اطلاعات و داده های مهم در مورد دارایی ها، بدهی ها، صورت سود و زیان و … از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که داشتن این دیتاها برای مدیران و سرمایه گذاران باعث می شود که از بروز هر گونه کسری بودجه و مشکل مالی در آینده جلوگیری به عمل آید.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که و چگونگی کار آن با نرم افزار های حسابداری و همچنین بهره گیری از اسناد حسابداری، باعث می شود که اطلاعات به صورت دقیق تهیه شده و در اختیار ذی نفعان قرار گیرد.

خدمات حسابداری با شناخت قوانین مالیاتی تکمیل می شود. به عبارتی با شناخت کامل همه ی قوانین مالیاتی و در نظر گرفتن آنها و استفاده از نرم افزار های دقیق حسابداری میزان مالیات را برآورد کرده و با ارائه دقیق اظهارنامه های مالیاتی اقدام به پرداخت مالیات ها می نماید. تا کسب و کار را از ضررهای احتمالی که ناشی از دیرکرد پرداخت مالیات یا جریمه بابت اشتباه در برآورد مالیات می باشد، حفظ کند.

مالیات کلمه‌ای است که همه را می‌ترساند!! مالیات یادآورنده‌ی استرس معمول مالی و حجم زیادی از رسیدها و صورتحساب‌های انبار شده است. اما نباید به این صورت باشد. شما می‌توانید به کمک نرم‌ افزارهای مالی و حسابداری قابل اعتماد از هر نوع استرسی رها شوید. هر شخص با راه اندازی یک کسب و کار بایستی قوانین و مقررات را نیز در نظر بگیرد. یکی از این قوانین مهم، مربوط به مالیات است و لازم است در خصوص ارائه اظهارنامه های مالیاتی دقت نمود .

دقت و وقت شناسی در انجام امور مالیاتی شرکت یکی از است که باعث جلوگیری از بروز ضرر و جریمه های مالیاتی می شود. بنابراین تمامی کسب و کار ها و شرکت ها موظفند در خصوص ارائه مشخصات و صورت حساب های مالی، دقت عمل داشته باشند. این موضوع جزء مهمی از خدمات حسابداری به شمار می رود.

با توجه به موضوعاتی که مطرح شد، و برای هر کسب و کار نمایان شد. می توان گفت که وجود حسابدار با تجربه و دقیق می تواند یکی از اصول اساسی برای هر کسب و کار به شمار رود که مدیران به خوبی با این لزوم و آشنا هستند. یک حسابدار با علم محاسبه صورت‌حساب سود، ترازنامه، صورت‌حساب حقوق صاحبان سهام، صورت‌حساب جریان وجوه نقد، صورت‌حساب درآمد کل و… نقش بزرگی در تصمیم‌گیری، استراتژی‌های برنامه‌ریزی، تعیین موفقیت، برآورد شکست‌ها و گفتن داستان شرکت به جهان را دارد.

در آخر، حسابداری یک فعالیت اجتماعی و حرفه ای است که شامل منابع انسانی و غیر انسانی می‌گردد و بین منابع انسانی و غیر انسانی واکنش‏های متقابلی وجود دارد. تهیه سیستم های مالی و نرم افزار حسابداری و برای حتی یک کسب و کار کوچک امری ضروری است. یک مدیر می تواند همیشه قبل از اتخاذ یک تصمیم با حسابدار مشورت کند و از اوایل تصمیمش آگاه شود.

با این حال، درک این نکته مهم است که کار به هیچ وجه ساده نیست، یا فقط “بازی با اعداد” نیست. در بعضی مواقع سنگین است و اغلب به مجموعه مهارت های بسیار متمایز نیاز دارد. به دلیل نقش حیاتی که حسابدار ایفا می کند، پاداشی که حسابداران دریافت می کنند عمدتاً در سِمَت متوسط، ​​بالاتر از پاداشی است که در شغل های دیگر می بینیم.

برای دانستن مزایا و معایب نرم‌افزار فست فود کلیک کنید.

دکمه بازگشت به بالا