عمومی

وقتی از سمفونی سیفون لذت می‌بریم

وقتی کار تمام شد ، نوبت سیفون است. ما این سمفونی لذت بخش را می شنویم. بلندتر و پرحجم تر ، بلندتر. فقط وقتی سمفونی سیفون تمام شد ، می توانیم شیلنگ را برای جزئیات خارج کرده و کارهایی را که سیفون قادر به انجام آن نبود ، به پایان برسانیم. به این ترتیب ، ما 2500 متر مکعب آب تصفیه شده با کیفیت را به فاضلاب ارسال می کنیم و از شر آنها خلاص می شویم!

بسیاری از ما تحصیل کرده و از نسل جوان و بسیاری دیگر از نسل قدیمی هستیم. شیرهای هر دو نسل را باز گذاشته و کار را شروع می کنیم. آب برای ما مانند شن های کویر است. بی تفاوت نسبت به این واقعیت که ما با یک بحران بزرگ آب روبرو هستیم و زندگی بدون “آب” امکان پذیر نیست.

نسل های قدیمی به همه چیز بدبین هستند ، فکر می کنند اگر ما مصرف نکنیم ، آنها همه چیز را می فروشند ، و نسل جوان به این بهانه که فراموش کرده ایم شیردوشی را متوقف کرده ایم. ما دو ضربه آخر را بیشتر می زنیم. نسل قدیمی که در خاطراتش از کمبودهای زمان خود می گوید و نسل جوان که دائماً در مورد نارضایتی در زندگی صحبت می کنند ، فراوانی را حق طبیعی خود می دانند ، غافل از اینکه فاجعه همیشه نتیجه مصرف است.

به گفته مصطفی فدایی فرد ، یک محقق آب ، علی رغم اینکه کل منابع آب تجدیدپذیر کشور حدود 90 میلیارد متر مکعب است ، ما سالانه حدود 69 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کنیم ، بنابراین از بحران آب عبور کرده و به ورشکستگی رسیده ایم. . با این حال ، بسیاری از ما ترجیح می دهیم بعد از چند قطره یک بطری آب به سطل آشغال بیندازیم ، یا آن را در گوشه ای از شهر بگذاریم ، یا استخرهای خصوصی خود را برای چند ساعت پر و خالی کنیم.

به گفته محققان ، آبهای زیرزمینی با 36٪ آب آشامیدنی و 42٪ آب کشاورزی منبع اصلی آب شیرین در سراسر جهان است. بدون شک در کشور ما خشکسالی ها به عنوان انگیزه ای برای افزایش میزان تخلیه آبهای زیرزمینی رسوب یافته عمل می کنند ، اما کاهش آبهای زیرزمینی عمدتا به دلیل برداشت گسترده آب از انسان است. آب های زیرزمینی به طور طبیعی به تنوع و تغییر شرایط آب و هوایی حساس هستند. علیرغم فشارهایی که بر منابع آب زیرزمینی وارد می شود ، آنها نقش مهمی در حفظ ایمنی آب دارند. یک سوم جمعیت جهان اکنون در مناطق تحت تنش آبی به ویژه در مناطق نیمه خشک و خشک آسیا ، خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین کشورهای مدیترانه ای زندگی می کنند. در بسیاری از این مناطق ، آبهای زیرزمینی تنها منبع قابل اطمینان آب هستند زیرا آبهای سطحی به صورت فصلی یا دائمی وجود ندارند. از آنجا که تقاضای آب در این مناطق عمدتا در تولید مواد غذایی متمرکز است (به عنوان مثال 85٪ از آب در خاورمیانه فقط برای آبیاری استفاده می شود) ، در دسترس بودن آب زیرزمینی و امنیت غذایی ارتباط زیادی با ایمنی دارند. ملی و منطقه ای است. در دسترس بودن منابع آب زیرزمینی در دنیای گرمتر و پرجمعیت اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا با افزایش دما منابع آب سطحی حتی بیشتر از قبل تخلیه می شوند.

براساس میانگین سطح آب زیرزمینی تخمین زده شده در مقیاس حوضه ، بین سالهای 2002 و 2015 ، حدود 74 کیلومتر مکعب آب زیرزمینی ایران تجزیه و از بین رفته است. این مقدار 1.6 برابر حجم آب دریاچه ارومیه در کمال میزان (46 کیلومتر مکعب در سال 1996) است که بزرگترین دریاچه در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ روی زمین است.

متأسفانه ، طبق آمارهای اخیر ، میزان مصرف آب در بخش مسکن در کشور ما بالاتر از متوسط ​​جهانی است و همچنین طبق تحقیقات دانشگاهی ، آمار مصرف نشان می دهد که بالاترین میزان مصرف در حمام با سرانه 2.8 لیتر و بالاترین میزان ضایعات در رابطه با کولرهای گازی. بسیار زیباست که 2.5 برابر بیشتر از استاندارد در کشور است ، بنابراین باید به استراتژی های بهینه سازی در مصرف و جلوگیری از زباله توجه کنیم. این آماری است که دکتر. ناهید محبی – دکترای مدیریت محیط زیست – برای باراناخبر می گوید.

وی معتقد است: “پاکیزگی و پاکیزگی در فرهنگ ایرانی ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، بنابراین استحمام جایگاه بالایی در زندگی ما دارد ، بنابراین در چنین شرایطی مصرف آب زیاد طبیعی است. از طرف دیگر” ایران یکی از کشورهایی با بالاترین شاخص بهداشتی و مردم توجه زیادی به مسائل بهداشتی دارند. به طور معمول ، استفاده از آب ، به ویژه هنگامی که به ویروس کرونا آلوده ایم ، مصرف را نیز افزایش می دهد. همچنین با گرم شدن هوا افزایش می یابد ، بنابراین از بین بردن آن امکان پذیر نیست مصرف آب از زندگی ، اما نکته مهم نحوه استفاده از آن است. به عبارت دیگر ، صرفه جویی در مصرف صحیح است. به طور کلی ، مصرف آب در ایران به اندازه کشاورزی است قبل از خشکسالی ، ما به طور طبیعی 4 میلی متر باران در سال شاهد بودیم در تهران ، اما امسال هیچ ذخیره برفی نداریم. میزان بارندگی نیز آنقدر کاهش یافته است که گزارش می شود به زیر 200 میلی متر رسیده است و ما تابستان پرتنشی به دلیل کمبود آب. به طور کلی ، ایران در منطقه خشک جهان قرار دارد و خشکسالی با کشور ما همراه است. “بنابراین ، ما باید مدل مصرفی خود را مطابق با این شرایط در نظر بگیریم.”

به گفته این متخصص محیط زیست ، “راه هایی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد ، حتی در کشورهای اروپایی نسبتاً پر آب مانند سوئد و آلمان ، که به آن استفاده از آب خاکستری می گویند. به عنوان مثال ، آب سبزیجات را می توان برای اهداف دیگری مانند این موارد استفاده کرد به عنوان شستشوی حیاط ، ماشین یا پارکینگ. بسیاری حتی آب توالت را به سیفون توالت وصل می کنند تا آب مستقیماً به فاضلاب نریزد ، که به آن استفاده مجدد و بازیافت آب می گویند ، و یکی از موثرترین راه ها برای استفاده از آن است بهتر است از نشت های تصفیه شده یا همان آب خاکستری یا آب باران برای آبیاری باغ ها و فضای سبز استفاده شود. شهرداری تهران همچنین برنامه ای برای استفاده از آب بازیافتی برای آبیاری فضای سبز با هماهنگی شرکت های آب و فاضلاب دارد که بخشی از آن اجرا شده است از طرف دیگر ، اساسی ترین چیز در این زمینه الفبای پس انداز است ، مانند استفاده از یک لیوان آب برای شستن یا شستن ظروف با پرس روی آب کم استفاده از ماشین های ظرفشویی که آب و انرژی کمتری مصرف می کنند روش دیگری برای صرفه جویی در هزینه است. روش دیگر برای مدیریت آب در مجتمع ها یا آپارتمان ها تخلیه آب باران است و می توان آب باران را در یک ظرف جمع کرد و از آن برای شستشوی منطقه استفاده کرد (فقط در صورت نیاز) و به عبارتی آب خاکستری. “کاهش مصرف برق همچنین می تواند به طور غیرمستقیم بر مصرف آب و انتشار گازهای گلخانه ای تأثیر بگذارد زیرا نیروگاه های ما غالباً از طریق نیروگاه های برق آبی تولید می شوند یا از طریق سوخت های فسیلی کار می کنند.”

محبی همچنین در مورد نحوه صرفه جویی در مصرف آب برای پر کردن استخرهای خانه ها یا ویلاها توضیح می دهد: “شما باید روش صحیح استفاده از استخر را بدانید. روش های زیادی مانند ازن یا کلرزنی برای تمیز نگه داشتن آب استخر وجود دارد و آب استخر می تواند حداقل برای 6 ماه ذخیره شود. تخلیه و تعویض چند متر مکعب آب برای استفاده از استخر اختصاصی برای تعداد محدودی از مردم اخلاقی نیست ، به عبارت دیگر ، این یک مدل اشتباه از “حتی در هتل های کشورهای غنی از آب جهان ، حتی اگر در اتاق هتل وان وجود داشته باشد ، آنها هنوز به شما هشدار می دهند که وان را پر نکنید زیرا باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود. “به عبارت دیگر ، علیرغم اینکه امکانات لازم برای مسافر ارائه می شود ، این صرفه جویی در مصرف آب لازم است ، که نوعی فرهنگ سازی است و خوب است که چنین مواردی جدی گرفته شود. “

وی محبوب ترین استراتژی مدیریت را در این زمینه بازیافت و کاهش مصرف آب می داند و معتقد است: راه حل ها را نشان دهید. صرف س askingال از مردم و نگفتن چگونگی انجام این کار نتیجه عکس دارد و احتمال اینکه با آن روبرو شوند وجود دارد. البته استراتژی های مدیریت باید در سطح مدیریت ارشد و مدیریت منابع آب در سطح ملی اجرا شود. البته مردم ما به منابع طبیعی خود تعهد دارند و بیشتر در صرفه جویی در مصرف آب نقش دارند. مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و حتی الامکان باید از روشهای صحیح صرفه جویی در مصرف آب استفاده شود. “شعار” پس انداز استفاده صحیح است “نوعی فرهنگ سازی است و به زمان و حوصله نیاز دارد و هر لایه باید به زبان خاص خود صحبت کند و نمونه های روشنی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب ارائه دهد.”

محبی با تأکید بر اینکه در مدیریت آب کشورمان مشکل داریم ، گفت: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به یک نتیجه رسیده اند و نمونه آن خشکسالی دریاچه بختگان و دریاچه ارومیه است. مهمترین راه حل تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از فاضلاب است. “مهمترین راه حلها در بخش خانه مربوط به شناسایی نشتی و ترمیم لوله کشی منازل و بازیافت آب است.”

به گزارش باراناخبر ، با توجه به میزان فعلی تخلیه آب های زیرزمینی و کمبود فزاینده منابع آب سطحی ، در سال های آینده نگرانی های عمده ای برای صرفه جویی در مصرف آب به منظور آبیاری زمین های کشاورزی و استفاده از آب های خانگی وجود دارد.

همچنین می توانید راه حل های ساده صرفه جویی در مصرف آب خود را با ما در میان بگذارید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا