عمومیکسب و کار برتر ایرانی

روش های دم کردن قهوه خوش طعم

یک فنجان قهوه خوب صبحگاهی می تواند حال و هوای کل روز شما را تغییر دهد. قهوه صبحگاهی در کافه یا محل کار همه چیز را تغییر می دهد. اما تهیه قهوه در خانه نیز آنچنان دشوار نیست و با تکنیک های مناسب، قهوه دم آوری شده خانگی شما می تواند به اندازه قهوه هایی که در کافه مورد علاقه شما سرو می شود، خوشمزه باشد. نکات ساده دم کردن قهوه که اگر رعایت شوند به شما کمک می کند هر روز صبح در خانه خود یک فنجان قهوه کامل و حرفه ای درست کنید.

روش های دم کردن قهوه خوش طعم - رضا پورمحمودیان | آموزش باریستا

  • از دانه قهوه کامل استفاده و آن ها را در خانه آسیاب کنید

یکی از نکات تکنیکی و مهم دم کردن قهوه خوشمزه در خانه این است که دانه های قهوه را خودتان آسیاب کنید. مزیت استفاده از دانه کامل قهوه داشتن تازه ترین فنجان در هر زمان ممکن است. شما نه تنها می توانید قهوه خود را در زمان مورد نیاز میل کنید، بلکه می توانید آن را به بافت دلخواه خود آسیاب کنید

. مزیت دیگر این است که از مصرف قهوه ای که در معرض اکسیژن و رطوبت قرار گرفته و اجتناب می کنید. عطر و طعم قهوه دم آوری شده ای که تازه آسیاب شده به طرز چشمگیری فریبنده است. بنابراین بهترین بخش در مورد استفاده از دانه های کامل این است که شما فنجان قهوه ای شبیه کافی شاپ را در خانه میل می کنید.استفاده از قهوه تازه  آسیاب درست قبل از دم کردن به شما کمک می کند تا طعم دارترین فنجان را از دانه های خود بگیرید!

  • دانه های قهوه را تازه نگه دارید

همیشه دانه های قهوه باز شده را در ظرفی که هوا به آن نفوذ ندارد نگهداری کنید. ظروف شیشه ای یا ظروف سرامیکی با مهر و موم واشر لاستیکی انتخاب خوبی هستند. فریز کردن دانه های قهوه و یا نگهداری در یخچال ایده خوبی نیست (دانه های برشته متخلخل هستند و به راحتی رطوبت و بوی غذا را می گیرند). در بهترین حالت، یک منبع پنج تا هفت روزه دانه تازه را در یک زمان خریداری کرده و در دمای اتاق نگه دارید.

اگر می خواهید قهوه شما تا آنجایی که ممکن است خوش طعم باشد، از ترازو برای اندازه گیری مواد اولیه خود استفاده کنید. استفاده از ترازو یکی از دلایلی است که به نظر می رسد کافی شاپ ها همیشه قهوه بهتری نسبت به قهوه ای که در خانه درست می کنیم سرو می کنند. بنابراین، استفاده از ترازو در خانه برای دم کردن قهوه به سبک کافه بسیار حیاتی است.

برای اینکه بتوانید قهوه خود را تا با طعم مطلوب دم کنید، حفظ نسبت بین میزان مصرف قهوه و مقدار آب مهم است و برای این منظور، مقیاس نقش اساسی دارد. دقتی که یک ترازو برای دم کردن روزانه شما ارائه می دهد، فقط یکبار طعم و تعادل را افزایش نمی دهد بلکه آنها را هر بار تقویت می کند.

  • کیفیت آب و دمای مناسب آن برای دم کردن قهوه

آیا می دانید 98.5 درصد قهوه دم کرده فقط آب است؟ این بدان معناست که کیفیت و طعم آب نقش بسزایی در طعم و مزه قهوه دم کرده شما دارد. اگر آب مورد استفاده شما مزه بدی دارد یا بوی عجیبی دارد، قهوه شما نیز آن طعم و بو را خواهد داشت. استفاده از آب تصفیه شده یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای دم آوری قهوه صبح خود انجام دهید.

به منظور عصاره گیری بهترین طعم ها از قهوه، آبی که برای دم کردن استفاده می کنید باید در دمای مطلوب باشد: بین 90 تا 95 درجه  اگر دمای آب کمتر از این باشد بسیاری از اسیدیته دلپذیر و طعم های متمایزی که ما در قهوه ها دوست داریم، ظاهر نمی شود. برای خرید پاک اسکرین به کجا باید مراجعه کرد؟

از سوی دیگر در قهوه ای که با آب بالای 95 عصاره گیری شود باعث می شود طعم های تلخ تری از قهوه عصاره گیری شود. دم کردن قهوه با آب در دمای بین 90 تا 95 درجه فارنهایت، شیرینی و پیچیدگی قهوه های ما را بدون عصاره گیری طعم های تلخ غیر ضروری نشان می دهد.

  • نظافت منظم دستگاه قهوه ساز

یکی از نکات مهم دم کردن قهوه خوش طعم و عطر در خانه نظافت منظم دستگاه قهوه شما دارای مزایای زیادی است،قهوه قدیمی در دستگاه قهوه ساز بر طعم قهوه اثر می گذارد و طعم ترش، تلخ یا فلزی به آن می بخشد. به جای این که اجازه دهید دستگاه قهوه شما مدت طولانی آلوده و کثیف باقی بماند تمیز کردن آن هر شب پس از یک روز کار با آن به طعم بهتر قهوه کمک می کند.

ظرف های نگهداری قهوه و آسیاب قهوه خود را تمیز کنید تا هرگونه تجمع روغنی از بین برود. حقهوه ساده که به آن هم می گویند، اگرچه جذاب است، اما گاهی اوقات نیاز داریم تا با آن طعم های دیگر را تجربه کنیم. یک راه عالی برای طعم دار کردن قهوه، اضافه کردن برخی مواد طعم دهنده اضافی است. شیرین ‌کننده‌ها و خامه ‌هایی که اغلب مملو از مواد شیمیایی هستند را فراموش کنید، چیزی که ما در مورد آن صحبت می ‌کنیم طعم ‌دهنده‌های طبیعی هستند.

هرچند برخی از این طعم دهنده در ترکیب با قهوه شاید عجیب به نظر برسند، اما طعم نهایی آنها ارزش امتحان کردن را دارد.در زیر ما روش ‌های مختلفی را برای طعم دار کردن قهوه بررسی کرده ایم و فکر می‌ کنیم این ۱۲ مورد بهترین‌ هایی هستند که می توانند جوانه‌ های چشایی شما را غلغلک دهند.پس از مرور این لیست، حتما در خانه حداقل یکی دوتا از این ترکیبات قهوه را امتحان کنید.

  1. دارچین

یکی از روش های رایج برای برای طعم دار کردن قهوه افزودن دارچین به آن است. البته افزودن دارچین به قهوه چیز جدیدی نیست، اما یکی از آن ‌هایی است که امتحان خود را پس داده و مورد علاقه بسیاری از علاقه مندان قهوه است. اما بگذارید یک نکته جالب را درباره چگونگی افزودن دارچین به قهوه بگوییم.

می توانید به جای اینکه دارچین را روی قهوه خود بپاشید یا حتی آن را در دم کرده قهوه خود هم بزنید، اگر می خواهید به قهوه خود طعم دارچینی واقعی بدهید، بهتر است دارچین را با دانه های قهوه خود دم کنید.

آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست، کافی است تکه های کامل دارچین را همراه با دانه های قهوه کاملا آسیاب کنید. اگر دانه ‌هایتان را قبل از هر دم کردن تازه آسیاب نمی‌کنید، می ‌توانید قبل از اضافه کردن آب، مقداری دارچین را در قهوه آسیاب شده‌ تان بپاشید.افزودن دارچین به شروع فرآیند دم کردن قهوه باعث می شود قهوه کاملاً ترکیب شده ای ایجاد شود که در واقع طعم دارچین دارد و البته فقط بوی آن را ندارد.

  1. کاکائو نیبس

کاکائو نیبس اگر شکلش همچون شکلات است، اما شکلات نیست. کاکائو نیبس همان چیزی است که شکلات قبل از تبدیل شدن به شکل هایی که همه ما می شناسیم، وجود دارد. این تکه ها بیشتر سیاه رنگ هستند و 100% از دانه های کاکائو تشکیل شده اند. بافت آنها نیز متفاوت است و همچنین بسیار مغذی ‌تر و به‌علاوه طعمی تلخ و غلیظ ارائه می‌ دهد.

همین مشخصات طعمی است که کاکائو نیبس را به افزودنی عالی برای برای طعم دار کردن قهوه شما تبدیل می کند. به ازای دانه قهوه ای که برای دو فنجان نوشیدنی برمی دارید، حدود ½ قاشق چایخوری نوک کاکائو اضافه کنید، با هم آسیاب کنید و قهوه خود را به طور معمول دم کنید.اگر عاشق شکلات تلخ و قهوه سیاه هستید، این قهوه طعم دار شما را به زانو در می آورد.

  1. وانیل

اگر دوست دارید خامه های طعم دار و شکر را به قهوه خود اضافه کنید، اما از کالری اضافه ای که در فنجان خود اضافه می کنید راضی نیستید، مقداری وانیل را امتحان کنید.

بهترین راه برای استفاده از این طعم دهنده طبیعی قهوه این است که قبل از آسیاب کردن، یک دانه وانیل را به کل دانه های قهوه خود اضافه کنید. اگر نمی توانید وانیل تازه بخورید، می توانید چند قطره از عصاره را مستقیماً در فنجان قهوه یا پورتافیلتر دستگاه اسپرسوساز خود قبل از عصاره گیری بریزید. به یاد داشته باشید.

  1. زنجبیل

برای کسانی که از چای زنجبیل لذت می برند، این ترکیب قهوه ممکن است عالی باشد.اگر از زنجبیل به مقدار زیاد استفاده شود، می‌تواند مضر باشد، بنابراین توصیه می‌ کنیم برای طعم دار کردن قهوه خود با زنجبیل، قبل از دم کردن، فقط چند برش کوچک به قهوه آسیاب شده اضافه کنید. آب داغ از روی زنجبیل می گذرد و با قهوه شما طعم می گیرد. اگر زنجبیل تازه ندارید، می ‌توانید با استفاده از یک یا دو قاشق غذاخوری پودر زنجبیل به جای آن، مکمل را مصرف کنید. اما مطمئناً زنجبیل تازه بهتر است.

  1. هل

هل در غرب نسبتاً ناشناخته است، اما در خاورمیانه بسیار محبوب است. طعم هل بسیار شبیه زنجبیل است و دارای فواید سلامتی بی ‌شماری است. فیبر و سایر مواد معدنی ضروری تنها برخی از فواید پنهان هل هستند. مانند کمک به گردش خون.برای طعم دار کردن قهوه با هل، قبل از آسیاب کردن، دانه ‌های هل کامل را به دانه ‌های قهوه ‌تان اضافه کنید یا چند عدد دانه هل از قبل آسیاب شده را به فنجان قهوه‌‌ تان اضافه کنید.

  1. بادیان ستاره ای

بادیان ستاره ای به خاطر طعم قوی گیاه شیرین بیان با طعم های شیرین و گلی معروف است. برای آن دسته از شما که از شیرین بیان لذت می برید، وقتی با قهوه تیره برشت همراه شود، یک قهوه عالی ایجاد می کند.

برای طعم دار کردن قهوه با بادیان ستاره ای، قبل از آسیاب کردن، بادیان ستاره ای خود را به کل دانه های قهوه اضافه کنید و بقیه مراحل را همانطور که معمولاً دم می کنید، بگذرانید. با این حال، اگر بیش از حد از آن استفاده کنید می ‌تواند مضر باشد.

  1. جوز هندی

اگر می خواهید طعمی عجیب را در قهوه صبح خود داشته باشید، توصیه می کنیم کمی جوز هندی را امتحان کنید. شیرینی اضافه شده و طعم خاکی واقعا منحصر به فرد است و راهی مطمئن برای غلغلک دادن جوانه های چشایی است.مقدار جوز هندی برای افزودن به فنجان قهوه به ذائقه شخصی بستگی دارد. با این حال، یک تکه برای یک فنجان معمولی عالی است.

  1. اسطوخودوس

شاید تعجب کنید چرا اسطوخودوس را برای طعم دار کردن قهوه انتخاب کرده ایم. اسطوخودوس بهترین همراه برای بسیاری از چیزهاست و قهوه نیز از این قاعده مستثنی نیست. می توانید چند قطره اسطوخودوس را به قهوه آسیاب شده خود اضافه و سپس دم کنید. یا چند قطره روغن اسطوخودوس را به قهوه دم کرده خود اضافه کنید. در هر صورت، این ترکیب طعم بسیار خوبی دارد، به خصوص در یک بعد از ظهر بهاری.

دکمه بازگشت به بالا