عمومی

بیانیه مشترک وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی باراناخبر،

در پایان این دیدار وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در بیانیه پایانی بر حمایت خود از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی آن تاکید کردند.

آنان با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین الملل و احترام به آرمان های مردم افغانستان برای صلح پایدار، برای افغانستان پایدار، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کردند.

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت پیچیده نظامی- سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان گفتند که کشورهای مسئول مشکلات افغانستان باید تعهدات خود را با جدیت انجام دهند و کمک های اقتصادی و معیشتی لازم را ارائه کنند. . و کمک های بشردوستانه به کشور برای کمک به دستیابی به یک انتقال پایدار در افغانستان ارائه کند.

آنها خاطرنشان کردند که یک ساختار سیاسی جامع با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مشکلات افغانستان است.
آنها حمایت قاطع خود را از همسایگان افغانستان برای دستیابی به صلح، ثبات و آشتی ملی در این کشور ابراز کردند و همه طرف های درگیر از جمله طالبان را تشویق کردند که به گفتگوها و مشورت های سیاسی برای بهبود آینده کشور ادامه دهند.

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان تاکید کردند که سازمان های بین المللی و منطقه ای به ویژه سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید مسئولیت های خود را برای پیشبرد راه حل سیاسی در افغانستان و ارائه کمک های اقتصادی به افغان ها برای توسعه زیرساخت های اقتصادی-اجتماعی انجام دهند. آنها تاکید کردند که حمایت های بشردوستانه است.

آنها با ابراز نگرانی شدید از وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان، از جامعه جهانی خواستند تا کمک های بشردوستانه فوری را ارائه کنند و حملات تروریستی به هر شکل، از جمله حملات بر گروه های قومی و مذهبی، به ویژه حملات تروریستی اخیر بر مساجد را به شدت محکوم کردند.

مفاد بیانیه به شرح زیر است:

1. حمایت مستمر و واقع بینانه از حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره بین طرف های ذینفع برای دستیابی به آشتی ملی، راه حل سیاسی پایدار و تشکیل دولت فراگیر.

2. درخواست از طرف های افغان برای اجرای سیاست های متواضعانه و محتاطانه داخلی و خارجی به منظور برقراری هر چه سریعتر نظم در جامعه، تضمین عملکرد مؤثر ادارات دولتی، ارائه خدمات حقوق بشری اساسی، بهبود معیشت مردم و حمایت از حقوق اساسی افراد، از جمله گروه های قومی، زنان و کودکان در افغانستان.

3. توجه به تضمین ها و تعهدات طرف های مسئول افغانستان در قبال جامعه جهانی به گونه ای که خاک افغانستان تهدیدی برای کشورهای همسایه نباشد و مورد استفاده گروه های جنایتکار، تروریستی و تجزیه طلب قرار نگیرد و ابراز امیدواری می کند. که روابطش با انواع گروه های تروریستی را قطع کرده، قاطعانه به آنها حمله و آنها را نابود کند.

4. ذینفعان را تشویق کنید تا تمام مسئولیت های انکارناپذیر خود را انجام دهند، رویکردی دوستانه با همسایگان خود داشته باشند، به اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین الملل و حقوق اساسی بشر احترام بگذارند و از امنیت و حقوق مشروع اتباع و نهادهای خارجی در افغانستان حمایت کنند.

5. تشویق احزاب مرتبط افغان برای رسیدگی به تهدیدات و چالش های مختلف، از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان، سرکوب جنایات سازمان یافته، و سایر اعمال جنایتکارانه که از داخل افغانستان می آیند، با در نظر گرفتن خطر تروریسم و ​​اثربخشی آن. مبارزه با تروریسم در افغانستان. و مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه را برای تسهیل از سرگیری همکاری های ضد تروریسم با افغانستان به موقع انجام دهد.

6. درخواست از طرف های ذیربط افغان و جامعه بین المللی برای رسیدگی به علل ریشه ای مهاجرت اجباری و بیجاشدگی در افغانستان، از هرگونه فعالیت بی ثبات کننده ای که وضعیت را تشدید می کند خودداری کنند و برای یافتن راه حلی پایدار برای وضعیت جاری همکاری کنند. در افغانستان جامعه بین المللی و کشورهای کمک کننده به منظور ارائه حمایت های مالی مستمر، کافی و کافی از کشورهای میزبان پناهندگان افغان به ویژه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان و سایر کشورهای همسایه افغانستان.

8. درخواست از جامعه جهانی برای ارائه کمک های بشردوستانه فوری بیشتر از جمله مواد غذایی، دارو، تجهیزات زمستانی و غیره برای جلوگیری از بحران انسانی و هجوم مهاجران به افغانستان و جلوگیری از حملات بیشتر در کشورهای همسایه و بین المللی. انجمن.

9. ما از جامعه جهانی می خواهیم که گام های مشخصی را برای کمک به افغانستان در برابر کووید-19 و جلوگیری از گسترش ویروس بردارد.

10. پیشنهاد ایجاد میکانیزم برای برگزاری جلسات منظم نمایندگان ویژه برای افغانستان. همچنین توافق شد که در آینده نزدیک با سازوکار نشست های منظم نمایندگان سفارتخانه ها در افغانستان برای ارتقا و بحث در مورد جزئیات همکاری های مربوطه برای دستیابی به دستاوردهای ملموس تر همکاری شود.

11. جامعه بین المللی باید به تعامل مثبت با افغانستان ادامه دهد و یک نقشه راه بلندمدت را برای مشارکت سیاسی، یکپارچگی اقتصادی و روابط منطقه ای دنبال کند.

وزرای امور خارجه استقبال جمهوری اسلامی ایران در دور دوم اجلاس سران را ستودند و با برگزاری دور سوم این اجلاس در سال 2022 موافقت کردند.

دکمه بازگشت به بالا