عمومیکسب و کار برتر ایرانی

ایا درخت بادام نیاز به پیوند دارد

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کشاورزان معمولا با پیوند زدن آشنا هستند و درختان میوه مختلف را پیوند می‌زنند. اما موضوع مهمی که باید به آن توجه شود این است که کدام درختان برای پایه پیوند مناسب هستند؟ پیوند بادام و هلو روی چه پایه‌ای بهتر جواب می‌دهند؟ بهترین پایه برای پیوند بادام چیست؟ بهترین زمان پیوند بادام چه وقت است؟ اگر می‌خواهید به جواب همه این سوالات برسید، با ما در همراه باشید.

بهترین روش‌های پایه برای پیوند بادام

خوشبختانه پیوند درخت بادام طوری است که حتی مبتدی‌ها هم می‌توانند آن را انجام دهند. یعنی اگر قرار باشد به یک نفر پیوند زدن را یاد بدهیم، درخت بادام یکی از اولین انتخاب‌های ما است. چون خیلی راحت پیوند می‌گیرد و خیلی هم حساس نیست.

پیوند بادام حتی به روش انجام این کار مثلا پیوند شکمی درخت بادام (روش T) یا لوله‌ای حساس نیست و شکل پیوندک هم اهمیت زیادی ندارد. پیوند بادام را می‌توان در سه فصل بهار، تابستان و زمستان انجام داد:

  • فصل زمستان (اسفند ماه): پس از اینکه شیره نباتی جاری شده و قبل از اینکه درخت بیدار شود.
  • فصل بهار (خردادماه): جو درو
  • فصل تابستان (شهریور): پیوند خواب

بهترین زمان برای پیوند بادام فصل بهار و زمانی است که تازه جوانه‌ها درآمده‌اند. همچنین فصل تابستان و پاییز از دهم مرداد تا دهم مهرماه هم برای پیوند زدن مناسب است.

پیوند بادام را چطور انجام دهیم؟

برای پیوند زدن بادام باید بخشی از پوست را که شامل جوانه است و به آن پیوندک هم گفته می‌شود، زیر پوست دانهال گذاشته و خیلی محکم دور جوانه را ببندید تا هوا به آن درز نکند. توجه کنید که نباید نوک جوانه بسته باشد و آن را آزاد بگذارید. در این صورت فرصت رشد پیدا می‌کند.

سپس باید دانهال را سربرداری کنید. آن وقت است که جوانه شروع به رشد می‌کند. بعد از اینکه مطمئن شدید پیوند شما گرفته است، شاخه‌های قسمت بالایی محل پیوند را قطع کرده و بقیه شاخه‌ها و جوانه‌هایی که غیر از پیوند هستند را هم قطع کنید.

در صورتی که نوک پایینی پیوند تیز بوده و دمبرگ متصل به جوانه باشد، پیوندک بهتر و راحت‌تر زیر پوست مستقر می‌شود. اگر کمی با انگشت به دمبرگ فشار وارد کنیم، پیوندک زیر پوست دانهال حرکت می‌کند و خیلی خوب روی پایه مستقر و محکم می‌شود.

نکته مهم:

کشاورزان در پیوند اسفندماه که به آن پیوند بهاره هم گفته می‌شود، پوست و جوانه را به همراه گوشت چوبی پیوند می‌زنند. اما در پیوند خرداد (پیوند تابستانه) پوست حاوی جوانه و بدون گوشت چوبی را پیوند می‌زنند.

همچنین در پیوند شهریور (پیوند پاییزه) به سربرداری همزمان نیازی ندارید. اما بالعکس در پیوند بهاره باید در حین پیوند زدن، سربرداری هم انجام شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین پایه برای پیوند بادام 

  •         سهولت تکثیر
  •         استقرار خوب در خاک
  •         عدم تولید پاجوش
  •         کنترل اندازه درختی
  •         تولید محصول زیاد
  •         مقاوم در برابر مشکلات و کمبودهای خاک

یکی از سوالات مهمی که در این زمینه وجود دارد، پیدا کردن یک پایه مناسب برای پیوند زدن بادام است. در ادامه بهترین پایه برای پیوند بادام را معرفی می‌کنیم.

بادام تلخ، یکی از بهترین پایه ها برای پیوند بادام

بادام تلخ به عنوان یکی از بهترین پایه‌ها برای پیوند بادام شناخته می‌شود. دلایل مختلفی برای این انتخاب وجود دارد. مثلا این درخت مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی دارد و در برابر شوری خاک، خشکی، آفت‌های مختلف و … دوام می‌آورد.

برای خرید نهال میوه‌های مختلفی مانند بادام شیرین، هلو و شفتالو روی پایه بادام تلخ پیوند زده با ما تماس بگیرید. پیوند بادام به آلوچه هم معمولا خوب جواب می‌دهد. البته گاهی قبول نمی‌کند و سازگاری ندارد.

نهال بادام کشت بافت، یک پایه دیگر برای پیوند بادام

پایه دیگری که معمولا برای پیوند بادام مورد استفاده قرار می‌گیرد، بادام کشت بافت است. بادام کشت بافت، یکی از بهترین پایه‌ها شناخته می‌شود. چون باردهی آن همان سال اول اتفاق می‌افتد و انتخابی عالی برای راه‌اندازی باغ بادام است.

مسلما نهال بادام پیوندی روی پایه‌های کشت بافت به کود نیاز دارد. زمان کوددهی در مناطق مختلف و با توجه به سردی و گرمی هوا متفاوت است. اما معمولا از اواسط پاییز شروع شده و تا اواخر زمستان انجام می‌شود. به ازای هر هکتار بادام کشت باف، 5 تن کود پوسیده دامی استفاده می‌شود.

بادام GF 677 و پایه GF 557

یکی دیگر از مواردی که برای پیوند بادام استفاده می‌شود، پایه GF 677 است که مقاومت خوبی در برابر خاک‌های آهکی و کلروز آهن دارد و خاک‌های خشک را هم خوب تحمل می‌کند.

پایه GF 557 هم برای پیوند زدن مناسب است و معمولا برای بادام و شلیل استفاده می‌شود.

پایه رویشی GN، بهترین پایه برای پیوند بادام

یکی دیگر از موارد مناسب برای پیوند بادام، هلو و شلیل، پایه رویشیgnاست. این پایه نه تنها برای برای اصلاح درختان، بلکه برای نوسازی باغ هم استفاده می‌شود. ویژگی‌های این پایه شامل موارد زیر است:

  •         برگ‌هایی با رنگ ارغوانی
  •         رشد بسیار خوب نسبت به پایه GF و در عین حال نیاز به سرمایه کمتر
  •         یکنواختی اندازه و تاج درخت و بنابراین راحت‌تر بودن کاشت و برداشت
  •         باردهی پس از سه سال
  •         بازدهی بالا (60 تن در هر هکتار)
  •         عدم وجود تناوب باردهی
  •         کیفیت بالای بادام و یکنواختی محصول
  •         مقاوم به خشکی خاک، خاک شور و آهکی و آفت‌ها
  •         مناسب برای باغ‌ سازی انبوه
  •         رشد قدرتمند و ریشه‌های قوی و مقاوم
  •         عدم نیاز به مواد معدنی زیاد مانند آهن

پایه بادام بذری

یکی از معروف‌ترین پایه‌های بذری بادام در ایران، بادام سنگی است که پوست سفتی دارد. این درخت به نسبت قوی است و در برابر سردی و خشکی مقاومت خوبی نشان می‌دهد. بذر بادام تلخ نیز به عنوان پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون از جهت‌های مختلفی مثل مقاومت در برابر آفات و مصون ماندن از حمله پرندگان و جوندگان، پایه مناسبی است.

پایه بذری هلو

یکی از انتخاب‌های باغداران برای پیوند بادام، پایه بذری هلو است. درختان روی این پایه خوب رشد می‌کنند و باردهی خوب و سریعی دارند. این پایه در آب و هوای خنک و خاک‌های اسیدی نسبت به پایه بذری بادام ترجیح داده می‌شود. البته برای خاک‌های خشک و آهکی مناسب نیست و نسبت به کلروز هم حساسیت زیادی دارد.

هیبریدهای هلو و بادام 

هیبریدها ریشه بزرگ‌تر و عمیق‌تری نسبت به پایه‌های هلو و بادام دارند. استقرار این مورد در خاک خیلی خوب است و آهک بالای خاک و اسیدی بودن آن را به خوبی تحمل می‌کند. همچنین نسبت به هلو، کلر زیاد و خشکی خاک را بهتر تحمل می‌کند. اما از طرف دیگر با تاخیر میوه‌ می‌دهد و ممکن است نسبت به بیماری‌های مختلف ریشه حساس باشد.

سخن آخر

حالا که با بهترین پایه برای پیوند بادام آشنا شدید، می‌توانید به راحتی و با توجه به منطقه موردنظرتان پایه مناسب را انتخاب کنید. فصل مناسب برای پیوند و ویژگی‌های خاک را حتما در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را از پیوند زدن بادام ببرید. اگر سوال یا مشکلی در این مورد دارید حتما با ما در میان بگذارید. خوشحال می‌شویم چالش‌های شما را برطرف کنیم.

اطلاعات این مقاله عمومی است و بر اساس اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و پروفیل خاک، تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر فرم زیر را تکمیل فرمایید تا مشاورین ما بعد از بررسی شرایط منطقه‌ای شما و ارزیابی آن، شما را راهنمایی کنند.

سوالات پرتکرار

آیا پیوند بادام به گردو امکان‌پذیر است؟
بله. می‌توان از پایه بادام برای پیوند به گردو استفاده کرد.

آیا می‌توان بادام را از طریق قلمه تکثیر کرد؟
بله. این کار امکان‌پذیر است. اما بهترین روش برای تکثیر بادام کشت آن است.

آیا بعد از پیوند زدن نیازی به سربرداری شاخه‌ها هست؟
اگر بعد از پیوند این کار را انجام دهید، گیاه تحریک به جوانه زدن می‌شود و پیوند بهتر می‌گیرد. بهتر است دو هفته بعد از پیوند که پیوندک می‌گیرد، تنه از بالای پیوندک قطع شود.

آیا امکان پیوند زردآلو به بادام وجود دارد؟
بله. می‌توان زردآلو را به بادام پیوند زد. همچنین هلو و شفتالو قابل پیوند زدن به بادام هستند. دقت کنید که اواخر زمستان درختان را هرس کنید و پیوند شکمی درخت بادام یا T انجام دهید.

قلمه زدن بادام بهتر است یا پیوند زدن؟
بادام به روش‌های مختلفی مثل کاشت بذر، پیوند و حتی قلمه زدن تکثیر می‌شود. اما معمولا قلمه زدن کمتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد و زیاد معمول نیست.

بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر چیست؟
چند نوع بادام برای مناطق سردسیر مناسب هستند. از جمله بادام فرانیس، بادام دیرگل آذر، بادام تونو، بادام سنگی، خوشه‌ای، شاهرودی و شمشیری

 

دکمه بازگشت به بالا