اقتصادی

از یادرفته‌ای در سرویس‌های اشتراک ویدیو

موضوعات مختلفی مانند سرگرمی ، بازی ، موسیقی ، حیوانات ، آشپزی و … جای خود را در این سرویس ها پیدا کرده اند ، اما هنوز کتاب ها و عمدتا حتی فرهنگ تقریباً هیچ جایگاهی در دسته خدمات اشتراک ویدیو ندارند و به نظر می رسد کاملاً فراموش شده اند. .

به گزارش باراناخبر ، انسان شلوغ در دنیای امروز برای چندین سال دیدن و شنیدن را ترجیح داده است تا بخواند. در نتیجه ، سرویس های اشتراک فیلم بیشتر و بیشتر محبوب می شوند. به نظر می رسد برای اکثر گروه های سنی ، به ویژه جوانان که مخاطبان اصلی فضای مجازی نیز هستند ، راحت تر می دانند که در مورد همه چیزهایی که در زندگی امروز موثر است ، بدانند و یا با جستجو و تماشای یک فیلم به یک سرگرمی کوتاه مدت یا بلند مدت بپردازند.

اما ، این مسئله به خودی خود میل به خواندن را تا حدی از بین می برد؛ امروزه كتابهای منشا in فیلمسازی نسبت به آثار نمایشی تولید شده توسط آنها كمتر شناخته شده و دیده می شوند (گرچه اقتباسهای موفقی از آن اثر نوشتاری نیستند). علاوه بر این ، یادگیری متنوعی از مطالب از طریق سیستم عامل های روی صفحه ، از جمله خدمات اشتراک ویدیو ، به جای کارهای مکتوب رخ می دهد.

در این میان ، البته بسیاری از دوستداران کتاب و تبلت هستند که از فرصت استفاده از این بسترها برای مشاهده و خواندن کتاب و معرفی کتاب با ضبط ویدیو یا هر اقدام دیگر ، مطالعه کتاب و مطالعه استفاده می کنند. آنها دنیای خدمات اشتراک ویدیو و البته برخی از شبکه های اجتماعی را باز کرده اند. البته این تنها وجه اشتراک کتاب با این خدمات نیست.

اما چندی پیش انتقادات یک کاربر فضای مجازی هشداری در مورد پوچی کتاب ها و حتی گاهی فرهنگ در سرویس های اشتراک ویدیو بود؛ جادی میرمیرانی ، برنامه نویس ، وبلاگ نویس و مترجم کتاب “فقط برای سرگرمی” که اخیراً کتاب را در صفحات خود در فضای مجازی و خدمات اشتراک ویدیو معرفی کرده است ، در توییتی نوشت: “یکی از نقاط دردناک زندگی هر هفته من این است من می خواهم یک کتاب را در دستگاه ورودی بارگذاری کنم و ببینم که هیچ طبقه بندی وجود ندارد. یعنی کارتون ها ، مذهب ، زنان (؟) ، سلامتی ، حیوانات و غیره وجود دارد ، اما چیزی برای معرفی کتاب وجود ندارد. به عنوان مثال ، ادبیات ، فرهنگ ، کتاب و غیره): »

به دنبال این نقد ، نگاهی می اندازیم به جایگاه فرهنگ ، ادبیات و کتاب ها در برخی از سرویس های اشتراک ویدیوی ایرانی. ابتدا به سراغ دستگاه ها ، “سریال ها و فیلم ها” ، “بازی ها” ، “ورزش” ، “کارتون” ، “شوخ طبعی” ، “آموزشی” ، “سرگرمی” ، “فیلم” ، “مذهبی” ، “موسیقی” ، ” “اخبار” ، “سیاست” ، “علم و فناوری” ، “تصادفات” ، “جهانگردی” ، “حیوانات” ، “متفرقه” ، “تبلیغات” ، “هنر” ، “زنان” ، “سلامت” و “آشپزی” همه عناوین را می توان در بخش دسته بندی ها در صفحه دستگاه یافت ، با کنار گذاشتن استفاده از معادل فارسی کلمات مانند “بازی” ، “کارتون” و غیره ، باید گفت ادبیات ، کتاب و حتی فرهنگ تقریبا هیچ جایی در گروه این سرویس اشتراک ویدیو ندارید!

بعد ، به صفحه نمایش می رویم ، تفاوت زیادی در طبقه بندی آن با دستگاه وجود ندارد ، با این تفاوت که برخی از مجموعه ها حذف شده اند و البته از کلمه معمول بازی به جای کلمه “بازی” استفاده می شود. در دسته بندی های این دسته عبارتند از: “سرگرمی و شوخ طبعی” ، “ورزش” ، “کارتون و انیمیشن” ، “علم و فناوری” ، “اتومبیل و وسایل نقلیه” ، “آموزش” ، “موسیقی و هنر” ، اخبار و سیاست ها ، ” “حیوانات و طبیعت” ، “بازی ها” ، “رویدادها” و “دین” هنوز گوشه ای از ادبیات ، کتاب یا فرهنگ (به معنای عام یا زیرمجموعه های آن مانند تاریخ و غیره) نیستند.

ما به سایت تماشا می رویم ، این بار عناوین موجود در این لیست عبارتند از: “ورزش” ، “فیلم” ، “سرگرمی” ، “موسیقی” ، “کانال های رسمی” ، “جهانگردی” ، “شوخ طبعی” ، “آموزشی” ، “اقتصادی” “” ، “مذهبی” ، “فناوری” ، “اخبار” ، “آشپزی” ، “اجتماعی” ، “کودکان” ، “علمی” ، “مادر و نوزاد” ، “انیمیشن” ، “بازی” ، “مستند” ، ” تاریخ و “فرهنگ” ، “سلامت” ، “360 درجه” و “متفرقه”.

یافتن مکانی برای “تاریخ و فرهنگ” ما را امیدوار می کند ، اما هنوز مکان مشخصی برای کتاب یا ادبیات وجود ندارد!

ما به صفحه جعبه ، یکی دیگر از سرویس های اشتراک ویدیو ایرانی می رویم ، در این سرویس همچنین عنوان “فرهنگ و هنر” در گروه دیده می شود ، اگرچه هنوز هیچ خبری از کتاب نیست.

بررسی لیست سرویس اشتراک ویدیو در دلفاک به معنای چیزی بیشتر از این نیست که حتی یک کلمه در مورد عنوان فرهنگ وجود ندارد.

می توان گفت تقسیم بندی سایت ها تقریباً توسط یکدیگر نوشته شده است و بنابراین جای خالی فرهنگی در بیشتر آنها و به ویژه مسابقه کتاب نکته مشترکی است که در بیشتر آنها دیده می شود. این بدان معناست که این کتاب به عنوان یک عنصر مهم فرهنگی در جامعه ، جایی که البته چندین بخش و سازمان برای بهبود وضعیت آن فعالیت می کنند ، جایگاهی در این رسانه های ویدئویی ندارد (اگرچه هیچ بهبودی در وضعیت آن وجود ندارد!). با این حال ، این ممکن است پیگیری رسانه هایی مانند تلویزیون باشد که برنامه های فرهنگی آنها اغلب در گوشه ای از شبکه های تلویزیونی (کانال 4) پخش می شود و بیشتر برنامه های آنها به تبلیغات و فیلم ها و سریال های پخش شده اختصاص دارد. قبلاً بارها

این به نوعی فراموشی کتاب را در فضای رسانه های اجتماعی بدتر می کند ، رسانه هایی که فضای مطالعه را با نمایش فیلم هایی برای مخاطب پر کرده اند ، در حالی که به خود فضای حضور انحصاری کتاب را نمی دهند.

پیش بینی می شود برخی از این خدمات به وضعیت کتاب اختصاص یابد تا حداقل علاقمندان به فعالیت در زمینه کتاب و ارائه آن با گذشت زمان دلسرد نشوند. با این حال ، به نظر می رسد به همین دلیل است که مردم به خدمات اشتراک ویدیوی غیر ایرانی روی آورده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا