اجتماعی

کاهش ۶۰ درصدی بارش‌ها در ایران طی فروردین و اردیبهشت/ رکوردهای کم‌بارشی در کشور

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کاهش 60 درصدی بارندگی در ایران طی آوریل و مه 1400 خبر داد.

تعیین تکلیف در مصاحبه با باراناخبر وی ضمن بیان اینکه میزان بارندگی در ایران طی ماه می حدود 16 میلی متر بوده است ، اظهار داشت: این در حالی است که متوسط ​​بارندگی طبیعی در این ماه 18 میلی متر گزارش شده است. بنابراین می توان گفت که در اردیبهشت ماه با کاهش 15 درصدی بارندگی روبرو شدیم.

وی ادامه داد: اگرچه طی اردیبهشت ماه در برخی مناطق از جمله استان تهران و مناطقی از شرق و شمال شرق کشور بارندگی خوبی داشتیم اما به طور کلی متوسط ​​بارندگی ایران در این ماه مانند آوریل کمتر بود از “اصطلاح متوسط”. از طرف دیگر ، بارندگی در طی ماه دوم بهار در تعدادی از استان ها از جمله فارس ، چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، کردستان ، کرمانشاه و ایلام بسیار کم بود.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی از ابتدای فروردین ماه حدود 20 میلی متر بارندگی در کشور داشته ایم ، گفت: این در حالی است که میزان نرمال بارندگی در کشور طی دو ماه اول سال 52 میلی متر است ، بنابراین میزان بارندگی در ایران طی آوریل و مه حدود 60 درصد کمتر است. “طبیعی بود.

40٪ کم باران در ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: میزان بارندگی در ایران از ابتدای آنلاین تاکنون حدود 128 میلی متر گزارش شده است. این میزان 41٪ کمتر از حد نرمال (حدود 88 میلی متر) است.علاوه بر این ، در استان های واقع در جنوب ، شرق و جنوب غربی بسیار کم باران بسیار جدی است. به عنوان مثال ، میزان نرمال بارندگی در استان کرمانشاه حدود 400 میلی متر است ، اما در طول سال آبی جاری فقط 246 میلی متر بارندگی در این استان داشته ایم ، بنابراین در این استان با کاهش 40 درصدی بارندگی روبرو هستیم.

کرمانشاه از نظر میلی متر بارندگی کم سابقه است

وی در ادامه با بیان اینکه رکورد کم بارندگی از نظر میلی متر در استان کرمانشاه بوده است ، گفت: بیشترین کم بارشی از نظر درصد در استان های هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و کرمان گزارش شده است به طوری که بارندگی در هر یک این استانها ، به ترتیب 86 درصد. 82 و 65 درصد کاهش یافته است.

طبق وظیفه ، میزان بارش در استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری 39 درصد کمتر از متوسط ​​بلند مدت گزارش شده است. همچنین میزان بارندگی در کردستان از ابتدای سال محصولات آبیاری 34 درصد کمتر از حد معمول است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: میزان نرمال بارندگی در استان تهران 260 میلی متر است اما تاکنون استان فقط 212 میلی متر بارندگی داشته است که حدود 47 میلی متر (18 درصد) کمتر است طبیعی. در استان البرز با کاهش 22 درصدی بارندگی روبرو هستیم.

خشکسالی متوسط ​​تا بسیار شدید در ایران

وی گفت: به طور کلی می توان گفت که در کشور با خشکسالی متوسط ​​تا بسیار شدید مواجه شده ایم. “ما تا پایان تابستان بارندگی زیادی در کشور نخواهیم داشت ، اما در جنوب شرقی کشور جریان های موسمی هند بیشتر از قبل فعال خواهند بود.” با این حال ، میزان بارندگی برای ایجاد تغییر عمده در وضعیت بارندگی در کشور کافی نیست.

وظیفه افزود: طبق پیش بینی مدل های اقلیمی میزان بارندگی طی ماه های آگوست و سپتامبر در سواحل شمالی کشور تقریباً کمتر از حد نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن بیان اینکه کاهش میزان بارندگی تأثیر مستقیمی در افزایش دمای هوا دارد ، گفت: بود. از طرف دیگر پیش بینی می شود که دمای کشور همچنان رو به افزایش باشد و تابستان گرم تری نسبت به حالت عادی داشته باشیم.

در پایان وی با بیان اینکه کمبود بارندگی بر وضعیت تالاب های کشور نیز تأثیرگذار بوده است ، افزود: از طرف دیگر کشاورزان به ویژه در بحث محصولات بارانی آسیب دیده اند و دام ها علوفه کافی برای کاهش پوشش ندارند. بعلاوه ، وزارت نیرو از کاهش حجم آب پشت سدها و کاهش تولید برق آبی خبر داده است. در چنین شرایطی ، همه افراد و تجهیزات باید برای کنترل مصرف با هم کار کنند تا فصل گرم را با کمترین آسیب خاتمه دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا