اجتماعی

بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور/ کاهش دما تا ۱۲ درجه

سازمان هواشناسی ضمن هشدار نسبت به بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور و کاهش دما تا 12 درجه سانتیگراد، توصیه هایی به کشاورزان، باغداران و … داد.

به گزارش باراناخبر، سازمان هواشناسی کشور با هشدار نارنجی بارش برف، وزش باد شدید، کاهش محسوس دما و رعد و برق در مناطق گرمسیری برای وضعیت جوی روز سه شنبه (9 آذر) در غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی، روز چهارشنبه (10 آذر) در غرب آذربایجان شرقی پیش بینی می شود. آذربایجان، اردبیل و کردستان، پنجشنبه (2 دی) در اردبیل، گیلان، نیمه غربی کردستان، مازندران و روز جمعه (12 آذر) در گیلان، مازندران، اردبیل و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران پایدار رخ می دهد.

در این شرایط آبگرفتگی معابر عمومی، افزایش سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزش جاده‌ها، کاهش دید و طوفان در جاده‌ها، مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و بارش برف، تاخیر و یا احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست. آمادگی سازمان هواشناسی راه ها و شهرداری ها برای عملیات برف روبی، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و تامین سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت کوهنوردی، پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، بازگشایی آبرو و افتتاح پل ها، عدم حرکت عشایر عشایری، تجمع توصیه می شود. گاو از رودخانه ها و کانال ها و آماده شدن برای بادهای شدید.

به گزارش باراناخبر، سازمان هواشناسی کشور هشدار داد رنگ زرد سه شنبه (30 آذر) بارش برف، باران گاهی همراه با وزش باد موقت شدید، در برخی مناطق کاهش محسوس دما و در مناطق گرمسیری همراه با طوفان برای این شرایط جوی در روز سه شنبه (9 آذر) در کهگیلویه و بویراحمد آذربایجان شرقی پیش بینی می شود. . ، نیمه شمالی آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، نیمه شمالی فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، یزد و در روز چهارشنبه (11 آذر) در گیلان، مازندران، خراسان شمالی و خراسان رضوی است. پیش بینی کرد.

شیوع این شرایط جوی در روز پنجشنبه (11 دی) در استان های آذربایجان شرقی، جنوب غربی آذربایجان، نیمه شرقی کردستان، کرمانشاه، زنجان و قزوین و روز جمعه (12 آذر) در استان های آذربایجان شرقی، جنوب غرب پریتن زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، تهران و البرز.

در این شرایط لغزش جاده ها، کاهش دید، طوفان برف، آبگرفتگی محدود معابر، احتمال صاعقه و تاخیر پرواز پیش بینی شده است. توصیه ارتفاعات آماده سازی دستگاه های اجرایی برای برف روبی مناطق سردسیر و تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و مراقبت در هنگام عبور از رودخانه ها و نهرها است.

به گزارش باراناخبر، سازمان هواشناسی کشور هشدار کشاورزی داد محو شده اوایل روز جمعه (3 دی) با افت محسوس دما از 10 تا 12 درجه سانتیگراد و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی می توان انتظار نفوذ توده هوای سرد را داشت. این شرایط جوی روز جمعه (12 آذر) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، روز شنبه (14 دی) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و کرمانشاه دور از انتظار نیستند.

این شرایط آب و هوایی یکشنبه (6 دی) در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان، سمنان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، ایلام، خوزستان و روز دوشنبه (6 دی) در فارس، بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان پیش بینی می شود.

در این شرایط جوی احتمال آسیب رساندن به محصولات کشاورزی و ادوات مورد نیاز سازمان هواشناسی وجود دارد مزارع و باغات استفاده از کودهای پتاسیم (سولوپتاس) و ترکیبات بور و روی (مانند میوه ها) و کودهای اسید آمینه به صورت غیر مستقیم بر روی پوشش درختان، برای تقویت درختان در برابر سرما، ادامه افزایش رطوبت در مزارع و باغ ها برای تعدیل محیط. دما توسط آبیاری نهال های جوان و درختان محافظت نشده (پلاستیک سیاه، کیسه، پلی اتیلن و نایلون) را از طریق آبیاری توصیه می کند.

از دیگر توصیه ها می توان به ممنوعیت هرس درختان، مالچ پاشی در باغات، تسریع در انتقال محصولات به انبارها مانند ذرت در سیستان و بلوچستان و مرکبات در گیلان، مازندران و کرمان، روشن کردن آتش و دود در مزارع پیاز و سیب زمینی در استان کرمان اشاره کرد. ذکر شده. بهره برداری از کودهای گچ در باغات

برای سالن ها کشت، گلخانه و نگهداری قارچ تهویه هوا به دلیل کاهش دما، تنظیم دما و سوخت گیری سالن ها، کنترل دما و رطوبت انبار به دلیل افزایش رطوبت جهت جلوگیری از آسیب بیماری های قارچی توصیه می شود.

از توصیه هایی که به صاحبان داده شده است سالن های مرغداری و دامداری قابل تهویه، به دلیل کاهش دما، تنظیم دما و سوخت گیری سالن ها، تهیه غذای پر انرژی برای دام به دلیل کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به سالن، نظارت بر پرندگان فوق حاد. آنفولانزای پرندگان به دلیل کاهش دما و به دلیل سردی هوا، تلقیح گاوهای سبک و سنگین در برابر تب برفکی مشاهده شده است.

سازمان هواشناسی کشور برای استخرهای ماهی از کوددهی استخرهای ماهی با آب گرم خودداری کنید و غذا را به نصف میزان طبیعی کاهش دهید به دلیل پوشش ابر و کاهش دما و شکستن یخ سطح استخر در مناطق سرد برای تهویه ماهی و از تغذیه در این شرایط و برای عشایر و زنبورداران عایق کاری و محافظت از کندوها در برابر کاهش دما و پر شدن کلنی برای زمستان گذرانی و همچنین کنترل کنه ها و کنه ها در کندوها به ویژه در مناطق سردسیر توصیه می شود.

توصیه سازمان هواشناسی به مالکان ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی زهکشی آب و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و حفاظت از ادوات کشاورزی با توجه به فرآیند کاهش دما.

در ادامه این هشدار آمده است: از اوایل روز جمعه (3 دی ماه) بارش برف در اکثر استان ها آغاز می شود که احتمال آسیب به محصولات و تجهیزات کشاورزی وجود دارد.

این شرایط جوی روز جمعه (3 دی) در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، روز شنبه (14 آذر) در استان های گلستان، اردبیل، گیلان، مازندران، استان های کردستان، زنجان، قزوین، تهران، آذربایجان غربی، البرز، کرمانشاه، خراسان شمالی، سمنان و در روز یکشنبه (5 دی) در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی با احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی پیش بینی می شود. .

در این شرایط جوی، سازمان هواشناسی با تقویت ساختار و پوشش گلخانه ها به دلیل برف به ویژه در استان های ساحلی، چرای نکردن دام در ارتفاعات به دلیل برف، برف روبی از شاخه های درختان برای جلوگیری از شکستن شاخه ها، تامین سوخت کافی. سالن های پرورش و گلخانه ها به دلیل شرایط برفی، خوراک مناسب برای دام و طیور را توصیه می کنند.

به گزارش باراناخبر هشدار نارنجی سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که پدیده های جوی اثرات منفی و خسارات احتمالی به همراه خواهد داشت. زنگ نارنجی برای آماده سازی تجهیزات مسئول برای مقابله با یک پدیده مضر صادر می شود، زنگ زرد به این معنی است که یک پدیده جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر و فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. این هشدار به منظور افزایش آگاهی عمومی صادر می شود تا آنها برای رویارویی با پدیده های جوی کمی شدیدتر از حد معمول آماده شوند. از سوی دیگر مسئولان نیز متوجه این هشدارها هستند تا در صورت لزوم اقدام کنند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا