عمومی

کاهش ۳۵ درصدی تقاضای خرید مواد غذایی

افزایش قیمت پروتئین هایی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، شیر و لبنیات از ابتدای امسال منجر به افزایش نسبی تقاضا برای برخی اقلام غذایی جایگزین مانند سویا ، حبوبات و ماکارونی شده است.

به گزارش باراناخبر ، روزنامه «همشهری» در ادامه نوشت: «به گفته فعالان صنفی ، در 50 ماه نخست امسال ، به دلیل رواج تاج گذاری ، کاهش تعداد مهمانی ها ، عزاداری ها و عروسی ها و کاهش قدرت خرید مشتریان ، غذا مصرف 35 درصد کاهش یافته است. »علاوه بر این ، شرایط تولید داخلی ، واردات و عرضه برخی اقلام خوراکی مانند غلات ، گوجه فرنگی ، سویا و … باعث شده است که قیمت این اقلام 2 تا چندین برابر افزایش یابد. سال گذشته. ما با قاسم علی حسنی ، دبیر کل اتحادیه بانکداران مواد غذایی ، در مورد وضعیت بازار و قیمت های بانکی این اقلام صحبت کردیم.

وضعیت بازار بانکی و تقاضای غذا چگونه است؟

بر اساس مطالعات اتحادیه بانکداران مواد غذایی ، مصرف غلات و سایر غذاها از ابتدای امسال تا پایان ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است. دلایل اصلی این کاهش تقاضا افزایش قیمت و دو برابر شدن قیمت برخی از این اقلام ، کاهش مجالس ، عروسی ها و عزاداری ها به دلیل شیوع کرونا و همچنین کاهش ضایعات مواد غذایی بوده است. به دلیل افزایش قیمت اقلام پروتئینی مانند گوشت قرمز ، طیور ، لبنیات و لبنیات ، ماهی و برنج ، 35 درصد از مواد غذایی مورد نیاز است ، بسیاری از مصرف کنندگان غذاهای دیگر را با پروتئین سنتی در سبد خانگی خود جایگزین کرده اند. با این روند ، ما تقریباً در همه اقلام غذایی با افزایش قیمت و کاهش مصرف روبرو بودیم و در برخی از محصولات مانند برنج ایرانی ، این کاهش تقاضا بیشتر بوده است زیرا برخی از خانوارها به استفاده از ماکارونی به عنوان یک غذای قدیمی بازگشتند. جایگزین برنج ، مانند افزایش قیمت. گوشت قرمز استفاده از سویا را به عنوان غذای جایگزین افزایش داده است.

آیا این دلیل افزایش قیمت سویا بوده است؟

از ابتدای سال جاری به دلیل گرانی گوشت و جایگزینی آن با این ماده غذایی ارزشمند ، شاهد داغ شدن بازار سویا هستیم ، بنابراین تقاضا برای سویا در بازار به دلیل گران بودن بیش از 70 درصد افزایش یافته است. از گوشت علاوه بر جایگزینی سویا در سبد مصرفی بسیاری از خانواده های کم درآمد با گوسفند قرمز و گوشت گاو ، بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی و غذایی جایگزین سویای گوشت قرمز در محصولات خود شده یا سهم این غذا را در محصولات خود بسیار افزایش داده اند. این شرایط باعث شده است که قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم دانه سویا از 21000 تا 22000 دلار افزایش یابد. در حالی که قیمت دولتی هر کیلوگرم سویا با سکه 4200 تومان به 6800 تومان وارد می شد. افزایش تقاضا و مصرف سویا در بخش انسانی و خوراک دام منجر به افزایش شدید قیمت سویا شده است. با این روند ، از ابتدای سال جاری ، قیمت عمده فروش هر کیلوگرم دانه سویا 200 درصد افزایش یافته و تقاضا برای سویا در مرداد ماه امسال 70 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 200 more هنوز قیمت یک کیلوگرم سویا یک پنجم قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز است.

رب گوجه فرنگی نیز یکی از مواد غذایی است که این روزها با افزایش قیمت مواجه است. دلیل این قیمت بالا چیست؟

بخشی از افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به دلیل کمبود و کاهش تولید گوجه فرنگی و افزایش قیمت برخی دیگر از نهاده های تولید ماکارونی مانند قوطی و قوطی بوده است. از ابتدای سال جاری ، کمبود بارندگی ، گرمای زیاد یا یخبندان در برخی مناطق منجر به کاهش تولید و برداشت گوجه فرنگی و میزان رب استخراج شده از این محصول شده است ، زیرا قبلاً از هر 4 گرم 800 گرم رب گوجه فرنگی استخراج می شد. کیلوگرم رب گوجه فرنگی ، اما در حال حاضر کم آبی و حرارت باعث می شود گوشت کمتری (یا سایر ریزمغذی ها) در گوجه فرنگی تولید شده و 800 گرم رب از هر 4 کیلوگرم و 500 گرم گوجه فرنگی برداشت شده استخراج شود. علاوه بر این ، میزان گوجه فرنگی برداشت شده از گیاهان گوجه فرنگی کاهش یافته است ، بنابراین اگر قبلاً 2-3 بار گوجه فرنگی از گیاهان برداشت می شد ، این مقدار در حال حاضر به یک بار کاهش یافته است ، و کمبود آب و افت فشار آب در چاه های کشاورزی همچنین باعث کمبود آب ، تضعیف و عملکرد کم گیاهان گوجه فرنگی شده است. یکی دیگر از عوامل م inثر در افزایش قیمت رب گوجه فرنگی ، رونق صادرات این محصول بوده است. در این شرایط ، قیمت عمده قوطی 800 گرم رب گوجه فرنگی با درب ، که در سال 1997 به 19000 دلار افزایش یافت اما به دلیل کاهش تقاضا به 11000 دلار کاهش یافت ، بسته به قیمت ، اکنون به 19000 دلار تا 22000 دلار افزایش یافته است. بر روی نام تجاری محصول ، که افزایش 50 تا 60 shows را نشان می دهد. قیمت بانکی این محصول. به همین دلیل ، قیمت رب گوجه فرنگی به قیمت 97 و حتی بالاتر رسیده است.

لوبیا همچنین جایگزین پروتئین است. وضعیت بازار و قیمت این اقلام چگونه است؟

کاهش سطح زیر کشت و تولید غلات ، به ویژه انواع بارانی ، وابستگی کشور به واردات این محصولات را به دلیل کاهش شدید بارندگی و خشکسالی افزایش داده است. 70 درصد نیاز غلات کشور از طریق واردات تامین می شود. بیشتر عدس از کانادا و سپس از روسیه وارد می شود. عدس کانادایی به دلیل اندازه و یکنواختی بیشتر مورد مصرف خانوارها قرار می گیرد و عدس های روسی به دلیل اندازه کوچکتر برای تولید برخی سوپ ها به عنوان سوپ استفاده می شود و در بازار خرده فروشی کمتر مورد استقبال قرار می گیرد. بیشتر نخود مورد نیاز از استرالیا و ترکیه و لوبیا از قرقیزستان و چین وارد می شود. علاوه بر این ، با توجه به اینکه تازه برداشت گندم در کشور آغاز شده است ، نمی توان در مورد میزان تولید داخلی و نیاز به واردات این اقلام در سال جاری اظهار نظر کرد و میزان واردات این اقلام بیشتر بستگی دارد. در مورد ارز مورد نیاز واردکنندگان در بانک مرکزی .. با این روند ، متوسط ​​قیمت عمده حبوبات از 20 تا 45 درصد افزایش یافته است.

وضعیت بازار عمده فروشی روغن نباتی و شکر چگونه است؟

قیمت دولتی روغن نباتی از ابتدای سال جاری تا کنون 35 درصد افزایش یافته است. قیمت شکر نیز در دو مرحله 90 درصد افزایش یافت. با این حال ، علاوه بر کاهش مصرف این اقلام در سبد مصرفی خانوارها ، شیوع بیماری عروق ویروس کرونا قلب و عدم تعطیلات ، عزاداری و عروسی نیز در کاهش تقاضای شکر و روغن موثر بوده است. تعداد نمایندگان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

قیمت برنج ایرانی و وارداتی از ابتدای امسال چقدر افزایش یافته است؟

قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج ایرانی از ابتدای امسال 48 درصد افزایش یافته و از 21 هزار تومان به 46 هزار تومان رسیده است. کمبود و هزینه بالای برخی از نهاده های تولید مانند کود و سموم دفع آفات و هزینه نیروی کار و ممنوعیت واردات برنج خارجی منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی شده است. با وجود کاهش واردات ، قیمت عمده برنج خارجی تایلندی و هندی از ابتدای امسال تغییر چندانی نکرده و به ترتیب 19 تا 23 هزار و 500 دلار است و قیمت هر کیلوگرم برنج سفید پاکستانی حدود 27 هزار است. دلار قیمت برنج خارجی نسبت به 2 ماه قبل تغییری نکرده است ، قیمت تمام شده برنج نیم سکه وارداتی در بندرعباس حدود 23 هزار دلار است اما با نرخ 19 هزار و 500 تا 23 دلار برنج به فروش می رسد. قیمت 45000 دلار برنج ایرانی نیز منطقی به نظر می رسد زیرا کشاورزی که با تورم بالا روبرو است ، یک سال منتظر بوده است تا هر کیلوگرم برنج ایرانی با کیفیت بالا را با نرخ بانکی 43000 تومان و قیمت خرده فروشی 45000 تومان بفروشد ، اما واقعیت این است که درآمد و قدرت خرید مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این وضعیتی است که قیمت برنج ایرانی را برای بسیاری از مردم گران می کند.

بازار بانکی شما برای کنسرو چای و ماهی چگونه است؟

می توان گفت چای خارجی یکی از معدود محصولاتی است که در 60 ماه گذشته قیمت چندانی نداشته است. این کشور به 80 هزار تن چای نیاز دارد که تنها 5 درصد از این نیاز توسط چای تولید داخل تامین می شود و بنابراین افزایش قیمت چای ایرانی تأثیر کمی بر نرخ بازار بانک های چای و قیمت عمده فروشی در هر کیلوگرم چای عمده فروشی از 70 تا 140 هزار بسته به نوع و کیفیت تومان در نوسان است زیرا این قیمت در انواع مختلف بسته بندی چای با در نظر گرفتن سایر هزینه ها افزایش می یابد. کنسرو ماهی یکی دیگر از کالاهایی است که با ثبات قیمت بیشتری روبرو شده است زیرا افزایش قیمت این کالا زمینه را برای مصرف متعادل فراهم کرده است. آخرین افزایش رسمی قیمت کنسرو ماهی قبل از عید امسال بود. با این حال ، قیمت کنسرو ماهی به دلیل افزایش هزینه های تولید به دلیل گران بودن ماهی و قوطی ، دوباره افزایش می یابد. در حال حاضر ، متوسط ​​قیمت عمده فروشی هر قوطی ماهی 19 تا 21 هزار دلار و قیمت خرده فروشی این محصول بسته به نوع مارک و کیفیت از 25 تا 31 هزار دلار است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا