اجتماعی

سهم تهرانی‌ها از هوای مطلوب در اردیبهشت ماه چه قدر بود؟

در اردیبهشت ماه سال جاری هوای تهران به مدت دو روز واضح و برای بقیه روز قابل قبول بود همچنین در طی 9 روز دوم ماه دوم سال میزان آلاینده در پایتخت “ناکس” قابل توجه بود.

به گزارش باراناخبر ، کیفیت هوای پایتخت طی ماه مه امسال به مدت دو روز در شرایط تمیز و در 29 روز قابل قبول بود. با توجه به اندازه گیری دقیق تر آلاینده ها و افزودن ناکس به آلاینده ها ، آلاینده شاخص در پایتخت ، ناکس و آلاینده ازن در سه روز از ماه مه ازن تخلیه شد. در روزهای دیگر ، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون مهمترین آلاینده ها در روز با کیفیت هوا قابل قبول بودند.

منابع مختلفی در تولید ناکس نقش دارند ، که تعداد آنها از ابتدای امسال به عنوان شاخص آلودگی اعلام شده است. در تهران 35٪ آلاینده های Nax توسط منابع سیار و 32٪ توسط نیروگاه ها تولید می شوند. مصرف خانگی ، اداری ، تجاری و صنعتی به ترتیب 14 درصد و 8 درصد را به خود اختصاص داده است.

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، سال گذشته ساکنان تهرانی چهار ماه هوای تازه و 27 روز هوای قابل قبول را در ماه مه تنفس کردند که در شش روز یکی از مهمترین آلاینده های ازن بود.

نحوه شکل گیری آلاینده های ازن ، آلاینده هایی مانند اکسیدهای ازت و ترکیبات آلی فرار باعث ایجاد آلاینده ازن (O3) در حضور نور خورشید می شوند. اکسیدهای نیتروژن محصول سوختن خودروها ، موتور سیکلت ها و دیزل است. ترکیبات آلی ناپایدار همچنین توسط بخارات بنزین و برهم کنش های نسوز تولید می شوند. شاخص آلاینده ازن به طور کلی در ماههای گرم سال افزایش می یابد ، بنابراین در شش ماهه اول سال 1998 غلظت این آلاینده برای گروه های حساس به مدت 24 روز ناسالم و برای همه یک روز ناسالم بود.

در ماه دوم سال 1997 در تهران 28 روز هوای مطلوبی داشتیم که سهم هوای تازه سه روز و سهم هوای قابل قبول 25 روز بود. بنابراین ، در طی این سه روز در تهران ، به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ، کیفیت هوا برای گروههای حساس ناسالم بود.

براساس آخرین لیست منتشر شده در تهران ، سهم منابع موبایل در توزیع ذرات معلق 60.8٪ و حدود 40٪ ذرات معلق در تهران از منابعی مانند نیروگاه ها ، صنایع ، پالایشگاه ها ، پایانه های اتوبوس ، منابع و آلودگی داخلی ، تجاری ، اداری و راه آهن. ، ایستگاه های سوخت و فرودگاه ها منتشر خواهند شد.

در مه 1996 به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای گروههای حساس ، هوای تهران به مدت 29 روز و دو روز قابل قبول بود و طبق اطلاعات موجود در مه 1995 ، تهران آنها هوای تازه نفس کشیدند و 30 روز نفس قابل قبول داشتند.

براساس منابع آلودگی هوا در سال 1996 ، سهم خودروهای سواری در تولید ذرات معلق 13.9٪ ، خودروهای دیزلی شامل مینی بوس ، اتوبوس ، اتوبوس خدمات و کامیون حدود 35٪ ، موتور سیکلت 10٪. بنابراین ، بیشتر آلودگی هوا در تهران متعلق به خودروهای دیزل است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا