آیا هر آتشی با آب خاموش می‌شود؟

یک باور رایج وجود دارد که آب نقطه مقابل آتش است و به همین دلیل اکثر مردم از آب برای خاموش کردن آتش استفاده می کنند. اما آیا هر آتشی را می توان با آب خاموش کرد یا آب روی آتش گاهی باعث سوزش بیشتر آن می شود؟ یک کارشناس ایمنی و آتش نشانی درباره آتش سوزی هایی که با آب خاموش نمی شوند، گفته است.

رامین نایب پور در گفت وگو با باراناخبر. وی با اشاره به آتش سوزی هایی که با آب خاموش نمی شود، گفت: آتش ناشی از مایعات قابل اشتعال مانند بنزین که ساختار آن از مولکول های غیر قطبی تشکیل شده است، با آب خاموش نمی شود. گاهی اوقات جریان های الکتریکی نیز می تواند باعث آتش سوزی شود و این آتش را نمی توان با آب خاموش کرد. به همین ترتیب فلزات قابل اشتعال مانند سدیم، پتاسیم، زیرکونیوم، فسفر سفید و غیره همین شرایط را ایجاد می کنند.

نایب پور که یکی از آتش نشانان با تجربه است نیز از احتمال شدت گرفتن آتش در صورت تماس با آب گفت و گفت: شاید این موضوع کمی متناقض و متناقض باشد اما استفاده از آب در شرایط خاص می تواند. شدیدترین آتش». اگر آتش توسط برخی عناصر خاص که توانایی واکنش با آب را دارند، ایجاد شده باشد، با آب نمی توان آن را خاموش کرد و برخورد آب با این عناصر باعث گسترش آتش می شود.

وی همچنین در مورد جایگزین های آب برای اطفاء حریق و اطفای حریق در این گونه مواقع گفت: هر یک از وسایل اطفای حریق می توانند به شکل خاصی از آتش سوزی جلوگیری کنند. هر چیزی که بتواند یکی از سه ضلع مثلث آتش متشکل از سوخت، اکسیژن و انرژی فعال سازی را بگیرد، می تواند در خاموش کردن آتش مفید باشد. در آتش سوزی های مختلف عناصر خاموش کننده مختلفی وجود دارد که هر کدام با خاصیت خاصی کار می کنند.

نایب پور با اشاره به آتش سوزی های ناشی از برق و روش های موجود برای اطفای آن گفت: وقتی برق باعث آتش سوزی می شود ابتدا باید برق قطع شود. هنگامی که برق قطع می شود، آتش را می توان با هر ماده خاموش کننده ای حتی با آب خاموش کرد. اما در این گونه آتش سوزی ها اطفاء حریق با گاز دی اکسید کربن توصیه می شود.

این کارشناس ایمنی و اطفای حریق با اشاره به تاثیر بخار آب بر انواع آتش سوزی نیز گفت: بخار آب در شرایط مختلف می تواند اثرات متفاوتی بر آتش داشته باشد. در واقع بخار آب با کاهش اکسیژن محیط و کاهش مواد اولیه ایجاد آتش در اطفاء حریق موثر بوده و با کاهش اکسیژن محیط باعث خفگی افرادی می شود که ممکن است در صحنه آتش سوزی گرفتار شوند.

درباره امنیت بیشتر بخوانید:


هشدارهای استفاده از کپسول اکسیژن


خطری که در کمین هر خانه ای است


بایدها و نبایدهای کوهنوردی تابستانی

وی با تاکید بر نقش آب به عنوان یکی از عوامل اصلی در اطفای حریق گفت: در تمامی این موارد می توان در شرایط خاص و با ابزار ویژه در تمامی گروه های آتش نشانی از آب استفاده کرد اما لازم است این اقدام انجام شود. توسط کارشناسان انجام شود و با قوانین اطفای حریق آشنا باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا