اجتماعی

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های «نارک» و «کوه خامی»

کمتر از یک هفته از اوایل دهه 1400 گذشته بود که آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور را در برگرفت. این آتش سوزی ها در آوریل از مناطق و استان های شمالی کشور با 30 آتش سوزی در 8 روز اول سال آغاز شده و به تدریج جنگل ها و مراتع منطقه زاگرس را با بحرانی سخت روبرو کرد. در آخرین مورد ، جنگلها و مراتع مرتفع منطقه نارک و منطقه حفاظت شده کوه خامی شهرستان گچساران سوخته است.

به گزارش باراناخبر ،اولین مورد آتش سوزی در مراتع و جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ 12 آوریل سال جاری گزارش شد. در این مدت آتش سوزی در مناطق مختلف شهرستانهای گچساران ، دنا ، کهگیلویه ، باشت ، بویراحمد ، چرام و بهمئی رخ داده است. برخی دیگر به دلیل “باد” یا “ریزش چوب های باقی مانده از آتش” مجدداً مشتعل شدند و در چندین مرحله خاموش شدند ، اما اکنون جنگل ها و مراتع منطقه “نارک” پنج روزه و منطقه حفاظت شده “کوه” خامی گچساران سه روزه است.

آتش سوزی در ارتفاعات منطقه “نارک” از شب 17 ژوئیه آغاز شد ، اما هنوز هیچ یک از نهادهای مسئول علت آتش سوزی در منطقه نارک را گزارش نکرده اند و به گفته جنگل ها علت این آتش سوزی هنوز مشخص نیست. ، مراتع و سازمان مدیریت آب. 90٪ از آتش سوزی در جنگل های کشور ناشی از عوامل انسانی است.

از زمان آغاز آتش سوزی ، نیروهای منابع طبیعی ، محیط زیست ، مردم و نیروهای محلی و بسیج سعی در مهار و اطفا حریق داشتند ، در حالی که احمد رحمانی ، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مراتع ، سعی کرده است از هماهنگی آتش جلوگیری کند در مناطق دشوار زاگرس انتقاد و اظهار می شود که در چنین مناطقی باید از تجهیزات کافی مانند هلی کوپتر و هواپیمای آب استفاده شود ، اما به دلیل کمبود تجهیزات در این منطقه ، داوطلبان و سازمان های غیردولتی باید ابزار و تجهیزات مانند بیل داشته باشند. و کلنگ و آب را در شرایط سخت برای آتش نشانان توزیع کنید.

نهادهای مسئول ، از جمله استانداران کهگیلویه و بویراحمد ، اداره مدیریت بحران استاندار و رئیس اداره منابع طبیعی گچساران ، در روزهای اول آتش سوزی در منطقه نارک درخواست تعدادی هلی کوپتر را کردند که فرمانداران کهگیلویه و احمد برای آنها گفتند آنها به منطقه اعزام شدند. برای کمک به کنترل سریع آتش سوزی ، 48 نیروی تیپ فتح ، نیروهای منابع طبیعی ، محیط زیست استان و شهرداری های چندین شهر استان ، نیروهای محلی ، سازمان های غیردولتی و نیروهای از شهر بهبهان استان خوزستان نیز به محل اعزام شدند.

با این حال ، نه تنها آتش مهار نشده و به برخی از مناطق منطقه نارک سرایت نکرده است ، بلکه جنگل های مناطق حفاظت شده کوه خامی ، مارین ، فتح و گناوه لری در سه روز گذشته در حال سوختن هستند ، مدیریت بحران ستاد گچساران. باد ، صعب العبور بودن منطقه و گرمای 50 درجه ای کنترل آتش کند شده است.

مقامات استانی می گویند بسیاری از نیروها منتظر پرواز با هلی کوپتر در ارتفاع برای کمک به اطفای حریق جنگل هستند ، اما تنها یک هلی کوپتر وجود دارد و اکنون آنها خواستار ارسال هلی کوپتر بیشتری به منطقه شده اند که طبق گزارش های اخیر سه نفر دیگر از تهران و شیراز. گچساران برای کمک به اطفای حریق در جنگل های نارک در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

در حالی که تخصیص به موقع بالگردهای کافی هنوز یک مشکل است ، در تاریخ 25 مه سال جاری ، استانداران کهگیلویه و بویراحمد گفتند که اورژانس هوایی کشور چندین بالگرد غیرنظامی را بین استان ها توزیع می کند. باید کهگیلویه و بویراحمد منصوب شود. در تاریخ 16 مه ، مسعود منصور ، رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور از تحویل تجهیزات اطفا حریق به استان خبر داد و گفت علی رغم تلاش مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ، تجهیزات ، تجهیزات و اعتبار خوب برای استان کهگیلویه و بویراحمد. در نظر گرفته می شود که وام از منابع جدید به این استان اختصاص یابد.

در همین حال ، جنگل ها و مراتع منطقه ناراک تنها مناطقی نیستند که برای چندین روز ناپدید شده اند. آتش سوزی در جنگل های منطقه حفاظت شده “دیل” این شهر نیز از شامگاه 29 اردیبهشت ماه آغاز شد و در چندین مرحله مهار شد ، اما دوباره روشن شد و سرانجام در صبح روز 2 ژوئن به مدت چهار روز مهار شد.

در حالی که امسال بارها شاهد آتش سوزی جنگل ها در زاگرس بوده ایم ، ماه گذشته رضا بیانی – معاون وزیر جنگل ، سازمان جنگل های مرتع و سازمان مدیریت حوضه – از انتشار نقشه پیش بینی آتش سوزی در جنگل ها خبر داد و گفت برخی از مناطق زاگرس بحران از نظر خطر آتش سوزی زیاد است ، از جمله برخی از استان های کهگیلویه و بویراحمد ، فارس و کردستان.

با این حال ، رحمانی تعیین نقاط مهم را به تنهایی کافی نمی داند و معتقد است که طبق پیش بینی های انجام شده ، قبل از وقوع آتش سوزی باید امکانات لازم برای اطفا حریق در این مناطق وجود داشته باشد. ادامه آتش سوزی های چند روزه در منطقه زاگرس نشان می دهد که هماهنگی لازم بین تجهیزات برقرار نشده و تجهیزات در ارسال به موقع هلی کوپترها و در مناطق صعب العبور به خوبی عمل نکرده اند.

به گزارش باراناخبر ، از ابتدای امسال جنگل ها و مراتع گیلان ، کردستان ، آذربایجان شرقی ، زنجان ، بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد ، هرمزگان ، خوزستان و … تحت تأثیر آتش سوزی قرار گرفته اند. برخی از این استانها یک بار و برخی دیگر بارها از جمله استانهای بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد با آتش مبارزه کرده اند. همچنین سال گذشته ، 21000 هکتار از جنگل های کشور تحت تأثیر آتش سوزی قرار گرفتند که بیش از 600 هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف شهر گچساران در اثر آتش سوزی به شدت آسیب دیدند.

اگرچه مقامات برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل ها تلاش کرده اند ، اما سوزاندن مداوم جنگل ها برای روزهای متوالی نشان می دهد که اقدامات انجام شده کافی نبوده است ، بنابراین افزایش تجهیزات و اقدامات به موقع برای حفظ منابع طبیعی به طور فزاینده ای ضروری است .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا