پروژه‌ای که با دخالت امریکا استحاله شد/جلوگیری از هدر رفت۲۳۰۰میلیاردی بیت‌المال با ماهواره

طبق آمار ، 34 مورد از 43 خطر طبیعی در کشور اتفاق می افتد ، در حالی که ایران از نظر بلایای طبیعی و خطر زلزله و از نظر زمین لرزه در رتبه یازدهم جهان قرار دارد و به گفته محققان ، آسیا و اقیانوس ها همیشه در معرض خطر هستند در اثر سیل و زلزله ، در حالی که فن آوری های فضایی کاربردهای زیادی در پیش بینی خطرات و ارائه هشدارهای به موقع و با دقت بالا دارند و یکی از اصلی ترین ابزارها برای پایش خطر است.

به گزارش باراناخبر ، بهمن ، طوفان ، رعد و برق ، زمین لرزه ، قحطی ، سیل ، طوفان ، تگرگ ، امواج گرما ، طوفان ، آتشفشان ، رانش زمین ، رانش زمین ، طوفان شن ، گردباد ، سونامی ، خشکسالی و آتش سوزی جنگل ها امری عادی است. ne؛ زیرا به گفته دکتر علیرضا شهیدی ، رئیس سازمان زمین شناسی و تحقیقات مواد معدنی ، کشور در منطقه خطر جهانی قرار دارد ، بنابراین از 43 خطر جهانی ، 34 خطر طبیعی در ایران رخ می دهد و این خطرات کل کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

وی اضافه می کند که 83 میلیون نفر در کشور در معرض خطرات طبیعی قرار دارند و 705 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خطرات می شود.

یک مطالعه بین المللی نشان می دهد که بلایای طبیعی مانند سیل ، طوفان و آتش سوزی میلیون ها نفر را در سراسر جهان آواره کرده است ، و بیش از 20 میلیون نفر در سال آواره می شوند ، معادل یک در هر دو.

دکتر. مرتضی براری ، رئیس آژانس فضایی ایران نیز اشاره کرد که ایران از نظر بلایای طبیعی و خطر در رتبه یازدهم جهان و از نظر خشکسالی در رتبه 22 قرار دارد اما در زمینه زلزله در بالای این جدول جهانی قرار دارد. .

علاوه بر این ، 23 استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار هستند ، که علاوه بر اینکه تحت تأثیر مراکز گرد و غبار داخلی هستند ، منشأ منطقه ای نیز دارند. مراکز گرد و غبار استانهای کشور براساس اطلس گرد و غبار ملی و استانی سال 2016 به شرح زیر است:

ردیف نام استان
1 آذربایجان شرقی
2 آذربایجان غربی
3 اصفهان
4 البرز
5 ایلامی
6 بوشهر
7 تهران
8 خراسان جنوبی
9 خراسان رضوی
10 خراسان شمالی
11 خوزستان
12 سمنان
13 سیستان و بلوچستان
14 فارس
15 قزوین
16 قم
11 کرمان
18 مرکزی
19 هرمزگان
20 یزد

منطقه گرد و غبار داغ در نقشه زیر نشان داده شده است:

منطقه گرد و غبار جهانی به شرح زیر است:

امروزه بسیاری از کشورهای جهان از فناوری های پیشرفته برای رصد خطرات طبیعی و صدور هشدارهای به موقع از جمله فناوری فضایی استفاده می کنند. در این منطقه ، پردازش و بررسی تصاویر ماهواره ای ، آتش سوزی جنگل ها و زمین ها ، سیل ، رانش زمین ، آلودگی هوا ، دمای آب زمین و دریا ، رطوبت خاک ، خشکسالی ، فوران آفات کشاورزی ، سدها خشک می شود و اکنون با بنیاد ایجاد شده توسط سازمان فضایی ، نظارت بر برخی از این خطرات با استفاده از فناوری فضایی در کشور امکان پذیر شده است ، بنابراین در سال 1998 ، حدود 20 گزارش خطر طبیعی مبتنی بر فن آوری فضایی تهیه و به سازمان های مربوطه مانند مدیریت بحران به سازمان محیط زیست ارسال شد ، فرمانداران و فرمانداران ، که با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای میزان سیلاب در آوریل 1998 تعیین شد و مانع از دست دادن گنج 2300 میلیارد دلار شد.

در ضمن به گفته دکتر یاسر ابراهیمیان ، رئیس کارگروه ژئوماتیک معاونت حمل و نقل پیشرفته ستاد علمی و فناوری ریاست جمهوری ، همان مقدار از فناوری فضایی در کشور برای مدیریت بحران استفاده نمی شود و ادامه می دهد: جلسه ای با نمایندگان برخی از ما تجهیزات داشتیم ، آنها از وجود چنین فناوری هایی در کشور اطلاع نداشتند ، علاوه بر این ، قانون مدیریت بحران که سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد ، بندي در مورد توسعه فن آوري هاي مكاني ، مكان و ژئوماتيك در زمينه مديريت بحران ندارد.

توسعه فناوری فضایی در خطرات

در مصاحبه ای با باراناخبر ، دکتر نعمت حسنی ، استادیار ، دانشکده مهندسی عمران ، آب و محیط زیست ، گروه سازه ها و زلزله و رئیس دانشکده آب و محیط زیست ، پردیس مهندسی فنی شهید عباسپور ، دانشگاه شهید بهشتی وی در پاسخ به این سال که کدام یک از خطرات و بلایای طبیعی بیشترین خسارت را به کشور وارد کرده است ، گفت: آمارها نشان می دهد که منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین تعداد بلایای طبیعی و بیشترین تلفات را دارد ، بنابراین 80 تا 90 درصد بلایا رخ می دهد “و 80 تا 90 درصد تلفات بلایای طبیعی در آسیا و اقیانوسیه است ، به دلیل جمعیت زیاد در این مناطق.

وی گفت: “ایران نیز در این فضا است.” “به طور کلی ، آسیا و اقیانوس آرام بیشتر تحت تأثیر خطرات” سیل “و” زلزله “قرار دارند ، اما ایران بیش از سیل به دلیل بارندگی کم تحت تأثیر زمین لرزه است.”

حسنی میانگین بارندگی سالانه در کشور را 200 تا 220 میلی متر ذکر کرد و ادامه داد: سیل خطر اصلی برای کشورهایی مانند ژاپن ، چین و هند است ، در حالی که برای کشورهایی مانند ژاپن ، فیلیپین ، بنگلادش ، وقوع طوفان های بسیاری به شدت در جایگاه سوم قرار دارد. “با این حال ، در ایران ، فقط مناطق سیستان و بلوچستان و سواحل خلیج فارس و دریای عمان تحت تأثیر طوفان قرار دارند.

این کارشناس در زمینه زلزله و سازه ها ، با تأکید بر اینکه در اینجا زلزله فاجعه اصلی است که کشور را تهدید می کند ، وی تاکید کرد: مهمترین نقاط ضعف کشور در مدیریت بحران و خطرات طبیعی “فرهنگ عمومی” است. اصولاً توسعه در کشورها ارتباط تنگاتنگی با دو مقوله “فرهنگ” و “مدیریت” دارد و در عوض ، در مقوله مدیریت بلایای طبیعی ، با فرهنگ ضعیف ایمنی و اخلاق حرفه ای روبرو هستیم.

وی افزود: به عنوان یک اصل فرهنگی ، ما نتوانستیم فرهنگ ایمنی را در نوزادان نهادینه کنیم و ضعف فرهنگ ایمنی به سطوح بالاتر رسانده است ، به این معنا که ناآگاهی از فرهنگ امنیتی در مدیریت کشور دریچه ای را باز کرده است که این یکی از اصلی ترین نقاط ضعف کشور در مدیریت بحران است.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی “مدیریت در شرایط عادی” را از دیگر نقاط ضعف کشور در زمینه مدیریت بحران دانست و در این زمینه توضیح داد: مدیریت بحران در شرایط عادی یک کشور مرفه نباید از نوع مدیریت عادی و تدریجی باشد. بلکه مدیریت باید مبتنی بر مدیریت ریسک و اصول و مبانی ریسک باشد.

وی کمبود “مدیریت ریسک و ریسک” را که پیش بینی خوبی برای تحولات مختلف در زمینه بلایای طبیعی است ، از دیگر نقاط ضعف مدیریت بحران عنوان کرد.

این محقق فناوری فضایی را به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت توسعه در جهان معرفی و یادآور شد: اگرچه این فناوری تأثیر عمده ای در مدیریت بحران و اضطراری دارد اما می توان از این فناوری قبل ، حین و بعد از حوادث طبیعی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت فناوری های فضایی ، سازمان ملل استفاده از ICST یا فناوری ارتباطات اطلاعات مکانی را در برنامه های خود قرار داده است.

پروژه ای که دستخوش تغییراتی شد

حسنی با اشاره به کاربردهای فناوری های فضایی در مدیریت خطرات طبیعی اظهار داشت: در سال 1998 طرحی از طرف ایران به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (SCOP) در زمینه ایجاد یک مرکز منطقه ای برای مدیریت حوادث در آسیا و اقیانوسیه ما ارائه دادیم که توسط این کمیسیون پذیرفته شد ، اما با تغییراتی که ایالات متحده و حامیان آن در این پیشنهاد ایجاد کردند ، این پروژه با آموزش و برگزاری کنفرانسی به مرکز ظرفیت سازی تبدیل شد ، دفتر آن “اپیدم” نامیده می شود در تهران.

رئیس دانشکده آب و محیط پردیس مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: طرح اصلی این پیشنهاد که در آن زمان ارائه دادیم ، شامل مرکزی برای مدیریت اطلاعات در برابر بلایا در قالب شبکه اطلاعات و ارتباطات 24 بود. ساعت در روز نظارت بر خطرات طبیعی 365 روز در سال بدون تعطیلی.

حسنی اساس پایش خطرات طبیعی در این مرکز را فناوری فضایی و ماهواره ای عنوان کرد و گفت: در این مرکز با پردازش ، تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل اطلاعات ، اخطارهای لازم به کشورها داده می شود اما متأسفانه با اقدامات انجام شده در این زمینه با این طرح به یک پروژه کوچک و مفصل تبدیل شده است و امروز این مرکز با نام “اپیدم” مرتبط با سازمان ملل در تهران فعالیت می کند.

وی با تأکید بر اینکه امروزه فناوری های فضایی نقشی اساسی در مدیریت بلایای طبیعی در جهان دارند ، خاطرنشان کرد: کارکرد اصلی این فناوری استفاده از ماهواره است که طبق مأموریت خود ، اطلاعات لازم برای نظارت بر خطرات طبیعی را دریافت می کند. ایستگاه “

محقق دانشگاه شهید بهشتی این تصویر را از دیگر کاربردهای این فناوری در مدیریت مخاطرات طبیعی برشمرد و گفت: این فناوری کشورها را در پیش بینی وقوع خطرات و ارائه هشدارهای لازم با دقت بالا توانمند می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا