اجتماعی

۶۰ تا ۱۰۰هزار معتاد متجاهر در کشور/معتادان مستعد ابتلا به کرونا

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برخی ادعاها را مبنی بر اینکه معتاد به کرونا معتاد نمی شود ، تکذیب کرد و گفت: “اتفاقاً معتادان مستعد بیشتری هستند ؛ از آنجا که آنها مشکلات ریوی و زمینه ای دارند ، بیشتر هستند. در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند و در صورت بروز آنها شدیدتر هستند.

به گزارش باراناخبر ، سردار اسکندر مومنی با بیان اینکه این موضوع کاملاً نادرست است ، چندین جمله مبنی بر اینکه “معتادان تاج معتاد نمی شوند” را تکذیب کرد. در روزهای اولیه کورونا ، دانشمندان و محققان بلافاصله شایعاتی را منتشر کردند که معتادان تاج قبل از اینکه دانشمندان آن را بدانند ، از آن استفاده نمی کنند. این حتی بعد از این قاچاقچیان و باندهای بزرگ بین المللی مورد بررسی قرار گرفت و آنها از این فرصت ها گاه به گاه سوء استفاده می کنند و در روزهای اولیه بلافاصله این شایعه را پخش می کنند و متأسفانه در برخی از نقاط جهان مؤثر بود ، اما این این یک دروغ است. اتفاقاً معتادان بیشتر مستعد هستند. از آنجا که آنها مشکلات ریوی و زمینه ای دارند ، بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند و اگر این کار را انجام دهند ، شدیدتر هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما با بهزیستی کار مشترکی انجام داده اید ، وی در روزهای کرونا مبلغی ویژه برای مراقبت از اعتیاد به مواد مخدر تقسیم کرد ، گفت: “بله”. یک نگرانی بسیار جدی وجود داشت. کسانی که مشغول کار هستند و در جاده هستند می توانند ناقل باشند و ویروس را گسترش دهند. در روزهای اول اسفند ، با وجود وام های پیش بینی نشده ، در پایان سال بود اما با پس انداز در بخش های مختلف و تغییر حدود 100 میلیارد ریال در وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی برای پیشگیری ، مراقبت و کنترل معتادان در این ستاد. به معتادان ویژه در خیابان ها اختصاص داده شدند. در حقیقت ، تعداد کم معتادان به مواد مخدر در خیابان ها به دلیل شایعات نیست بلکه به تصمیم جمهوری اسلامی ایران و اقدامات بسیار مؤثر انجام شده از سوی مسئولان ، پلیس ، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا این مبلغ برای معتادانی كه در ستاد نگهداری می شوند یا برای كسانی كه جایی و كارتون ندارند ، می خوابند و معتاد هستند؟ وی افزود: در دفتر مرکزی ، جایی که احتمال و خطر کمتری وجود دارد ، زیرا مصوب شد که معتاد جدیدی نگیریم ؛ این تصمیم درستی بود ، این تصمیم وزارت بهداشت بود که ما نیز از آن حمایت کردیم زیرا این امر می تواند باعث فاجعه شود. این اقدام در خیابانها و معتادانی بود که زیر پله ها ، جاده ها و جاهای دیگر می خوابیدند و می توانند ویروس را گسترش دهند.

مومنی در خصوص تعداد معتادان به مواد مخدر در کشور گفت: ما حداکثر 60 هزار تا 100 هزار معتاد معتاد داریم که از این تعداد حدود 15 هزار نفر در تهران هستند. رتبه های بعدی مشهد ، اصفهان و غیره است. این متناسب با جمعیت است. البته در بین آنها مهاجران وجود دارد ، مثلاً فصل سرما ، هنگامی که نقاط سرما وجود دارد ، آنها به کشورهای گرمسیری می روند ، یعنی به جنوب مهاجرت می کنند و استان هایی که بندرت دیده می شود ، مانند شهر تبریز ، من هستند. که به نظر ما مثال زدنی است. البته دولت به تنهایی قادر به تحمل این خسارات نیست. بسیاری از مراکز نگهداری از صفر تا صد مربوط به سازمانهای غیر دولتی است. این اثر بیشتر در تبریز است ، به عبارت دیگر ، سازمان های خیریه و سازمان های غیردولتی به ایجاد فرصت های شغلی کمک کرده و آنها را فراهم می کنند زیرا درمان اولیه و سم زدایی مقدمه کار است. پس از آن ، آنها باید بتوانند کار و مهارت را بیاموزند و سپس تولید کنند و اعتماد به نفس ایجاد کنند. این محصولات فروخته می شوند و بخشی از درآمد به سمت آنها می رود و سپس بیرون می روند و احساس می کنند که هر دو اطمینان دارند که به جامعه برگردند و جامعه آنها را قبول می کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، وی افزود: به عنوان مثال بسیاری از کالاها توسط صنعتگران و افراد نیکوکار سفارش می گیرند ؛ به عنوان مثال ظروف مربوط به کهیر. بسیاری از فروشندگان کفش این کفش ها را سفارش می دهند که برخی از آنها نیز تولید می کنند. مبلمان پارک و تجهیزات ورزشی حتی به صادرات نیز می رسد اما در قم نیز شروع شده است و در مراکزی که در آن برگزار می شود ، حلق آویز است ، بعد از صرف صبحانه ، تمام استراحتگاه ها بسته شده و همه می آیند و کار می کنند .این الان در حال گسترش است و ما باید ما به جایی می رسیم که بستری برای مشارکت عمومی داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا