حوادث

از «جزیره» تا «دهکده»؛ نگاهی به جزئیات طرح جدید پلیس برای معتادان متجاهر

رئیس پلیس پایتخت یک هفته پیش در حاشیه بازدید از کهریزک و بازدید از مرکز توانبخشی آنلاین سروش که توسط نیروی انتظامی برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر راه اندازی شده است، از اجرای طرح جدیدی به نام «شهر» یا غیره خبر داد. . عبارت “دهکده سلامت”. «معتادین» اعلام کردند که به گفته وی معتادان باید آرام آرام و اصولی به جامعه بازگردند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ اکنون جزئیات بیشتری از این طرح ارائه کرده است.

به گزارش باراناخبر، موضوع اعتیاد یک معضل بزرگ اجتماعی است که علاوه بر آثار جسمی و روانی بر فرد، از هر نظر سلامت جامعه را تهدید می کند و به یقین می توان گفت که هیچ جایی را نمی توان یافت که از این سلامت اجتماعی مصون باشد. . مسئله.

کشورهای مختلف سناریوها و سیاست های متفاوتی را برای مقابله با این آسیب اجتماعی اتخاذ و اجرا کرده اند و در ایران اولین قانون رسمی ممنوعیت مصرف در سال 1290 هجری شمسی با عنوان «قانون تحدید تریاک» به تصویب رسید و از آن زمان تاکنون اجرا می شود. قوانین و طرح های مختلف در مواجهه با این آفت ویرانگر در کشور اجرا شد که شامل پایان خدمت یا اخراج معتادان، توزیع کوپن تریاک، ایجاد مراکز بازپروری و… می شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، ستادی به نام ستاد مرکزی هماهنگی مبارزه با اعتیاد تشکیل شد که وظیفه تعیین خط مشی و خط مشی کلی، برنامه ریزی، تهیه استانداردها و ضوابط مربوط به مواد مخدر را بر عهده داشت. در آن زمان اگرچه دولت موقت تداوم سیاست توزیع کوپن تریاک در کشور را در دستور کار قرار داده بود اما هنوز چند ماه بعد سیاست های مواد مخدر کشور دستخوش تغییرات اساسی و مبارزه با مواد مخدر و پدیده اعتیاد شد. شدت گرفت تا جایی که در دهه شصت طرح هایی مانند «جزیره فارو»، «اردوگاه کار اجباری» و … اجرا شد و سپس در دهه های بعد «تشدید مجازات قاچاقچیان»، «تاسیس مراکز ماده 16» شد. و .. در دستور کار قرار گرفت.هم اکنون در تازه ترین اقدام نیروی انتظامی طرح جدیدی را اعلام کرده است که بر اساس آن معتادان تهرانی به «دهکده سلامت» اعزام می شوند.

این خبر ابتدا توسط سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و در تاریخ 23 آذرماه سال جاری با اشاره به اقدامات انجام شده برای تجهیز و گسترش مرکز نگهداری و درمان و کاهش خسارت ماده 16 سروش اعلام شد. ، گفت: “سلامت” آغاز شده و طرح و راهنمای کامل آن را ارائه کرده ایم که این شهر 10 هزار نفری در کنار مراکزی مانند تفریحی، تفریحی، ورزشی و… راه اندازی و به تدریج مردم را درگیر کند. وابستگی به جامعه، کار و “اجازه دهید زندگی برگردد”.

هر چند آنچه سردار رحیمی درباره ویژگی های دهکده سلامت گفت، شباهتی به «جزیره» ترسناک معتادان دهه شصت نداشت، اما برخی شرایط آن مانند دوری از مناطق شهری، انزوای محیطی و … شباهت هایی با جزیره دارد. در ذهن برخی از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده بود.

جزیره ای که سردار مهدی ابویی که در اواخر دهه 60 مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر انقلاب اسلامی بود، پیش از این در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «خدا رحمت کند شهید لاجوردی»؛ «خداوند شهید لاجوردی را بیامرزد». ایشان در آن زمان رئیس سازمان زندانهای کشور بودند و در آن سال همراه ایشان (سال 68) به جزیره فارور رفتم و قرار شد در این جزیره تمامی شرایط زندگی برای این معتادان فراهم شود و با توجه به اینکه این جزیره قادر به فرار، تصمیم گرفته شد که پس از اسکان معتادان در این جزیره کویری، آنها به کارهای روزمره خود مانند پخت و پز و مدیریت کمپ رسیدگی کنند. البته این کمپ به سازمان بهزیستی واگذار شد اما تامین امنیت این کمپ از خارج جزیره باید بر عهده کمیته می بود. یادم هست آن سال یک میلیارد دلار برای راه اندازی کمپ جزیره ای و تامین محل خواب، حمام، آشپزخانه و… هزینه شد و به کمک بهزیستی سپرده شد. یک بار در جزیره تعدادی معتاد فرستاده شدند که اگر درست یادم باشد حدود 150 تا 200 نفر بودند. با این حال، نام کمپ برای معتادان به قدری وحشتناک و نام جزیره آنقدر پیچیده بود که بسیاری از خانواده های معتاد از ترس اعزام شدن به جزیره، عهد کردند که آن را به حال خود رها کنند.

اما آنچه سردار رحیمی درباره راه اندازی مراکز تفریحی و تفریحی دهکده سلامت گفته بود، تغییرات دیگری را در مواجهه با معتادان متجاهر نشان می دهد. رئیس پلیس پایتخت به ویژه با انتقاد از وضعیت فعلی بازپروری معتادان متجاهر تاکید کرد: پلیس نسبت به فرآیندها و اقدامات بازپروری که در حال حاضر در بسیاری از مراکز بازپروری در حال انجام است انتقاد دارد و این مشکلات باید اصلاح شود. به نظر می رسد انتقادها نتیجه تلاش برای ایجاد همین دهکده های سلامت باشد.

این شهرک های بهداشتی دارای امکانات دیگری نیز خواهند بود که از جمله آن می توان به مسکن آنلاین اشاره کرد که حداقل 30 مورد آن در دست ساخت است که رحیمی گفت که این امر باعث تقویت پیوند معتاد و خانواده وی و همچنین مراکز ورزشی می شود.

تسهیلاتی برای دهکده سلامت معتادان فراهم شده است

اما دهکده سلامت معتادان که قصد بازپروری و آموزش 10000 نفر را دارد، چه زمانی به پایان می رسد؟ سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره جزئیات گفت: هزار متر مربع، 21 مدرسه در دو ساختمان مجزا، ساخت 20 کارگاه، هتل آپارتمان، منازل کارگری، ساختمان های چند منظوره. ، سینما، تئاتر، ساختمان معتادان زیر 18 سال، پارکی مجهز به سبک مدرن و منحصر به فرد با سایت های “متفرقه از جمله پارک علم و فناوری، مرکز مطالعات بالینی دارو، محل ساخت و ساز عابران پیاده و دوچرخه، چهار باغ هنری از جمله در در طراحی این روستا باغ کتاب، هنر، فلسفه و صنایع دستی، زمین های ورزشی، جاده های سلامت و آبنماهای مختلف پیش بینی شده است.

به گفته وی، بر اساس برآوردهای انجام شده فاز اول این روستا در مدت دو سال و فاز دوم آن در مدت سه سال انجام می شود و نیاز به وام حدود هزار میلیارد دلاری دارد که قطعا با کمک دولت می توان این وام را محقق کرد. و اهداکنندگان

پیشنهاد دهکده سلامت برای جایگزینی آن با روند توانبخشی فعلی

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز درباره باراناخبر صحبت کرد وی در خصوص جزئیات دهکده سلامت معتادان گفت: یکی از موضوعاتی که مرتباً از آن انتقاد کرده ایم روند بازپروری معتادان بوده است. «به نظر ما این روند به درستی انجام نشده و برای این منظور طرح دهکده سلامت را مطرح کرده ایم و در حال انجام آن هستیم.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا پلیس با روش ها و فرآیندهایی که مورد انتقاد وی در زمینه درمان معتادان متجاهر در مرکز آنلاین سروش برگزار می شود، عمل می کند، گفت: در حال حاضر در مجتمع سروش 800 نفر وجود دارند که همه فرآیندها بر این اساس است که «در مورد دهکده بهداشتی پیشنهادی چه می شود».

به گفته رئیس پلیس پایتخت، در طول مراحل درمان در مرکز سروش معتادان، هیچ گونه قرص و شربتی مانند متادون داده نمی شود و در عین حال برای آموزش شغل و حرفه به مددجویان این مرکز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه پس از راه اندازی دهکده سلامت، پس از چه مدت می توان افراد حاضر را ترک کرده و به جامعه بازگردند، گفت: این افراد زمانی می توانند از این مراکز خارج شوند که وابستگی به مصرف دارو، قرص، شربت و مواد مخدر وجود نداشته باشد. «نکته دیگر این است که این افراد قطعا به خانواده هایشان تحویل داده می شوند.

به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، دهکده سلامت معتادان مانند شهری خواهد بود که در آن تمامی امکانات برای بازپروری، درمان، مشاوره و آموزش بازگشت به زندگی، خانه و خانواده فراهم می‌شود، حتی خانه‌هایی در آن ساخته می‌شود. ارتباط بین «فرد و خانواده» باید برقرار شود.

رحیمی باراناخبر در مورد فریم از زمان حضور این مردم در روستای سلامت گفت: ما باید روند درمان و دوست داشتنی است. همین الان یک نفر در مرکز آنلاین سروش ما هست که بیش از یک سال و نیم است که آنجاست. بر حسب اتفاق، زمانی که فرد واقعاً مایل به ورود به جامعه و داشتن یک زندگی سالم و اعتیادآور است، نیاز به بازگشت به جامعه دارد. چرخه های قبلی نباید تکرار شوند. به همین دلیل به دنبال ایجاد زمینه اشتغال و آموزش برای این افراد هستیم.»

رحیمی در زمانی که پروژه «دهکده سلامت» به طور کامل اجرا و به بهره برداری می رسد، گفت: اقدامات خود را با تمام امکانات آغاز کرده ایم و به زودی ظرفیت های جدیدی به مجموعه آنلاین سروش اضافه خواهد شد. اما در مورد نهایی شدن دهکده سلامت، موضوع به کمک ها بستگی دارد، چه کمک های دولتی و چه مردمی، اما امیدواریم این طرح به زودی اجرایی شود.

فاصله زمانی بین «جزیره» و «دهکده سلامت» بیش از 30 سال است که از میانگین سنی معتادان که اخیراً توسط یکی از اعضای شورای تناسب اندام بین 23 تا 24 سال اعلام شده، بیشتر است. اما آنچه در این سال ها همواره مورد توجه بوده است، جنگ با مواد مخدر است، جنگی که عزم ملی می طلبد و ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن ها درمان معتادان است، مسائلی که به نظر می رسد سیاست ها و تصمیماتی است که اتخاذ می شود. و تا کنون اجرا شده است. طرح ریزی مجدد برای آن چندان ثمربخش نبود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این روستا در نهایت به جزیره متصل می شود یا الگوی جدیدی برای مبارزه با پدیده اعتیاد خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا