اقتصادی

۵۰۰ تن شیرخشک ترخیص شد/ بلاتکلیفی ارز بعد از ۲۰ مکاتبه!

پس از مدت ها بحث بر سر تعیین ارز واردات مواد اولیه شیر خام، سرانجام 500 تن واریز شده در گمرک از گمرک ترخیص شد، اما تکلیف گروه ارزی هنوز مشخص نیست و در این صورت صاحب کالا می تواند واردات کالا وارداتی با 4200 سکه با نیم سکه بازپرداخت می شود.

به گزارش باراناخبر، پیگیری آخرین وضعیت شیرخشک ذخیره شده با ابلاغ معاون فنی گمرک ایران مبنی بر انجام ترخیص کالا از گمرک با حداقل مدارک همراه بود، اما مشکل این است که تصمیم نهایی برای تغییر گروه محصول و عودت اقلام قبل از شیرهای گروه اول 1 و 4200 مشمول نیست و وزارت صمت نیز این موضوع را برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ نکرده است.

به گفته ارونقی، صاحب کالا با توجه به اینکه دوام بیشتر این مواد وی را در آستانه فساد قرار می دهد و همچنین با کمبود مواد اولیه تولید مواجه می شود، ترخیص شده و ظاهراً تولید انجام شده و به عرضه رسیده است. . مرحله است، اما وظیفه تامین ارز این محصول برای آن مشخص نشده است.

این اتفاق در حالی افتاد که برای یادآوری مجدد همان فرآیند صدور بخشنامه و تصمیم گیری همزمان در حالی که تا پایان سال 1398 در گروه شیرخشک صنعتی کم چرب (SMP) قرار داشت که ماده اولیه مورد نیاز برای تولید شیرخشک برای نوزادان است. . یک محصول و مشمول دریافت ارز 4200 تومان بوده است، اما در سال 1399 در کتاب مقررات صادرات و واردات، تغییر تعرفه شیرخشک صنعتی گاو و در حالی که در گروه اول قرار دارد، در اولویت کالاها قرار گرفته است. یک جهت برای واردات شیرخشک خام برای کودکان در تعرفه جدید نمی گذرد.

بنابراین ماده اولیه تولید شیرخشک کم چرب از گروه یک حذف و در گروه دو قرار گرفت که در این صورت دیگر جزء ارز 4200 نمی باشد و باید حتی در گروه 27 به صورت نیم ارز عرضه شود. که دارای اولویت ارزی غیرفعال است. جابجا شده است.

اما طی مکاتبات متعدد دستگاه های ذیربط با انجمن تولیدکنندگان شیر خشک برای بررسی این تغییر، در نهایت در جلسه شهریور ماه مقرر شد اولویت ارزی تعرفه شیر خشک صنعتی کم چرب برای نوزادان صادراتی و وارداتی تعیین شود. رگولاتوری مورد توجه و اولویت گروه کالاها با تایید سازمان غذا و دارو و ابلاغ رسمی آن، عبور این کالا به گروه اول و مشمول ارز 4200 تومانی است.

اما در حال حاضر با گذشت حدود دو ماه از این جلسه، ظاهرا وزارت صمت هنوز تایید و ابلاغ نهایی را به بانک مرکزی برای تغییر گروه کالاهای شیرخشک انجام نداده است و تکلیف واردات مواد اولیه شیرخشک نیست. شفاف و این 500 تن ترخیص شده در هاله ای از ابهام است و اگر با گروه اول موافق نیستید باید مابه التفاوت پولی 4200 تا نصف را پرداخت کنید.

20 مکاتبه جواب نداد!

طی مکاتبات و عدم اقدام وزارت صمت، با توجه به درخواست گمرک، سازمان غذا و دارو و انجمن مربوطه برای تعیین وضعیت گروه لبنیات خشک، بیکوزاده – سرپرست معاونت بازرگانی داخلی این وزارتخانه. سکوت – گمرک از او خواسته بود که مدارک 20 نامه ای مبنی بر مسئولیت 500 تن شیرخشک را ارائه کند و بی پاسخ مانده است.

اما در آخرین مکاتبه معاون فنی گمرک به این درخواست پاسخ داده و با اشاره به مدارک مکاتباتی گفته است که محموله مربوطه در شرایطی ترخیص شده که هنوز تکلیف گروه کالا و ارز معینی قطعی نشده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا