اقتصادی

حذف ارز ۴۲۰۰ از حقوق ورودی کلید خورد

با ابلاغ قانون بودجه 1401 در گمرک ایران، دستور حذف نرخ ارز 4200 دلاری از محاسبه حقوق ورودی و جایگزینی نرخ حاشیه بازار صادر شد.

به گزارش باراناخبر، با ابلاغ قانون بودجه امسال از سوی رئیس جمهور، گمرک ایران نیز تغییراتی را آغاز کرده است که مهم ترین آن است. تغییر نرخ ارز در محاسبه حقوق ورودی قرارداد؛ نرخ 4200 به نرخ سیستم ETS نزدیک به بازار افزایش می یابد که طی آن مالیات بر ارزش افزوده با نرخ جدید محاسبه می شود.

بر اساس تبصره 7 قانون بودجه 1401 جزء 1 بند هـ ـ نرخ محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در کلیه موارد اعم از محاسبه حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی می باشد. ماده (14) سامانه مبادلات الکترونیکی (ETS) امور گمرکی است.

با این حال، در مکاتبه مورخ 4 فروردین وکیلی – مدیرکل دفتر واردات گمرک – با باقری پور – مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی – با اشاره به الزام قانون بودجه برای اعمال نرخ ETS در سامانه جامع گمرکی برای محاسبه ارزش گمرکی کالا، اعلام شد طبق هماهنگی و مکاتبات انجام شده با بانک مرکزی در این زمینه در سال گذشته و با توجه به وظیفه مالی و بار مالی سازمان، نسبت به اعمال نرخ ارز سامانه الکترونیکی ارز در سامانه جامع گمرکی، اقدامات لازم برای اجرای قانون بودجه تبصره 7 فوریت انجام شود.

بر اساس این گزارش، درآمدهای دولت از محل حقوق ورودی به بودجه شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی است که با توجه به تاثیر تورم بر کالاهای وارداتی ناشی از افزایش قیمت، قرار است محاسبات گمرکی با نرخ حاشیه بازار 4200 افزایش یابد. در پایان واردات، قرار است سود تجارت توسط وزارت صمت تعدیل شود تا بخشی از اثر تورمی را پوشش دهد که هنوز نهایی نشده است.

اما قانون بودجه کل سال را شامل می شود، بنابراین برای کالاهایی که از ابتدای سال جاری و بر اساس ضوابط سال گذشته ترخیص شده اند، صاحبان کالا پس از تصویب قانون بودجه تعهد لازم برای دریافت مابه التفاوت تعرفه را دریافت کرده اند. پرداخت را با نهایی کردن ارقام سال نو اعمال کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا