اقتصادی

بررسی دو فوریت لایحه ضد تورمی دولت

دو فوریت لایحه ضد تورم دولت

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصویب لایحه ضد تورمی دولت نقش اساسی در کاهش هزینه های تولید و کاهش تورم خواهد داشت.

به گزارش باراناخبر، امید قالیباف با اشاره به بازنگری یک فوریتی لایحه اصلاح بودجه 1401، افزود: بر اساس این لایحه ضد تورمی، عوارض گمرکی مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از 4 درصد به یک درصد کاهش می یابد. .
سخنگوی وزارت حراست ادامه داد: در صورت تصویب نهایی این لایحه، 70 درصد از واردات مستقیم مربوط به تولید مشمول کاهش عوارض گمرکی می شود.
قالیباف در تشریح جزئیات لایحه ضد تورمی دولت گفت: در تبصره 7 قانون بودجه 1401 حذف ارز 4200 دلاری مبنا برای محاسبه حقوق ورودی که بدهی بین المللی است، برجسته شده است. تحولاتی مانند افزایش قیمت جهانی کالاها و همچنین مسائل داخلی مانند نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه در بورس و حذف معافیت گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، اجرای این بخشی از قانون بودجه باعث افزایش هزینه تولید و در نهایت افزایش تورم می شود. به همین دلیل دولت لایحه کاهش عوارض گمرکی از 4 درصد به 1 درصد (برای کالاهایی که حقوق ورودی آنها 10 درصد است) با دو فوریت به شورای اسلامی ارائه کرد.
مشاور رسانه ای وزیر صمت به دغدغه مشترک دولت و مجلس برای اجرای سیاست های حمایتی از فضای تولیدی و تجاری کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این لایحه باعث کاهش 28 هزار میلیارد دلاری از درآمد بودجه دولت می شود که محقق شده است. با انتشار و فروش اوراق مالی، اما کاهش هزینه ترخیص تولید نقش عمده ای در کنترل تورم خواهد داشت.
وی با ذکر مثالی اظهار داشت: اگر کالایی هزار دلاری در سال 1400 وارد می شد، تولیدکننده با احتساب 10 درصد حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز 4200 تومانی باید 420 هزار دلار برای ترخیص آن کالا می پرداخت، در حالی که طبق بودجه در نظر گرفته شده بود. طبق قانون امسال این رقم به بیش از 2500000 دلار خواهد رسید. یعنی افزایش حدود 6 برابری هزینه ترخیص کالا از گمرک مواد اولیه واحدهای تولیدی.
قالیباف در پایان با اشاره به مصوبه هیات وزیران در اردیبهشت ماه برای کاهش سود بازرگانی در سال جاری، گفت: در صورت تصویب نهایی این پیش نویس قانون، همان محصول هزار دلاری سود بازرگانی خواهد داشت. نرخ. 1 درصد و گمرک 1 درصد به نرخ سامانه مبادلات الکترونیکی.ETS) با 500 هزار تومان ترخیص می شود.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا