اجتماعی

۱۴ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در شرایط بحرانی فرسایش بادی

نتایج مطالعات مرکز بحرانی نشان می دهد که 187 منطقه کشور در 22 استان به اصطلاح کویری کشور تحت تأثیر فرسایش بادی قرار گرفته اند که مساحت آن 29.5 میلیون هکتار است و 237 مرکز بحرانی فرسایش بادی وجود دارد که دارای مساحت حدود 14 میلیون هکتار.

به گزارش باراناخبر ، طبق آخرین اعلامیه سازمان مدیریت جنگل ، مراتع و حوضه آبخیز ، تقریبا. 2 میلیارد تن در سال فرسایش خاک در ایران اتفاق می افتد در حالیکه متوسط ​​تشکیل آب و هوای خشک و بیابانی ایران 700 تا 1000 سال طول می کشد تا یک سانتی متر زمین تشکیل شود.

طبق اطلس مناطق بیابانی ، بیش از 88٪ کشور می تواند تحت تأثیر قرار گیرد بیابان زایی طبق بررسی سال 2018 ، 37 میلیون هکتار از کشور در معرض خطر تخریب زمین قرار دارد. همچنین 22 استان کشور با مساحت 29.5 میلیون هکتار در 187 منطقه تحت تأثیر فرسایش بادی و 237 مرکز بحران با 13 میلیون مساحت قرار گرفته اند. 900000 هکتار وجود دارد و به دلیل هجوم شن و ماسه غوطه ور ، هر ساله 30،000 میلیارد ریال در زیرساخت های راه آهن ، جاده ها ، کشاورزی و سایر بخشها خسارت می بیند.

به گفته برخی از کارشناسان ، از جمله پرویز گرشاسبی – معاون سازمان مدیریت مرتع و حوزه های صحرا – “ساخت اصل سد” با میانگین فرسایش خاک 16.4 تن در هکتار و متوسط ​​فرسایش بادی 30 تن در سال یکی از عوامل مهم بیابان زایی در ایران است. هکتارها ، و اگر تغییری در سیاست های فعلی ایجاد نشود و ما همچنان با گسترش سدها ، افزایش سطح زیر کشت و عدم مدیریت آب در کشور روبرو باشیم ، در آینده نزدیک نه تنها در بیابان زایی بلکه در مناطق بزرگ نیز حرکت خواهیم کرد و مناطق تولیدی چرخه ناپدید می شود.

منوچهر گرجی – رئیس انجمن علوم زمین – در یک برنامه رادیویی با تأکید بر اینکه پدیده گرد و غبار مانند فرسایش آب محدود نیست و می توان هزاران کیلومتر آن را انتقال داد ، گفت: ایران کشوری فرسایشی است و از نظر فرسایش آب و باد تقریباً اولین رتبه در جهان است و فرسایش آب و باد سالانه میلیاردها دلار در کشور ما تحمیل می کند و هیچ کس توجه زیادی به این موضوع نمی کند. توسعه کشور با حفظ محیط زیست منافاتی ندارد. این واقعیت که برنامه های توسعه ما برای محیط زیست مشکلاتی ایجاد می کند ، به دلیل روش ها و روش های اشتباه اجرای برنامه ها است.

رئیس انجمن علوم خاک تاکید کرد: برای جلوگیری از تشدید فرسایش خاک باید از روش های خاص و مختلفی برای اصلاح دام ، کشت گیاهان ، جنگل ها و مناطق صنعتی و معادن استفاده کنیم. در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان و مناطقی از خوزستان ، خاک منبع گرد و غبار است و دلیل اصلی آن کنترل بی رویه دام ، مردم ، اتومبیل و موتورسیکلت است ، بنابراین محدودیت های ترافیکی می تواند مشکلات ناشی از فرسایش باد از جمله گرد و غبار را کاهش دهد.

وی گفت: اگر سالانه میلیاردها دلار برای فرسایش خاک پرداخت کنیم ، می توان درصدی از این پول را برای جلوگیری و درست ساختن جاده ها و مسائل مربوط به زمین هزینه کرد. برای دریافت.

فرسایش خاک برای طبیعت مفید است

محمود عرب خدری ، معاون پژوهشگاه حفاظت از زمین و مدیریت حوضه ، در یک برنامه رادیویی گفت که فرسایش یک پدیده مفید برای طبیعت است: اگر خیلی شدید شود ، زمین از مکان اصلی خود حرکت می کند ، منجر به گرد و غبار ، سیل و غیره

وی ادامه داد: سطح زمین توسط لایه ای به نام زمین پوشانده می شود و با هر حرکت زمین از یک قسمت به قسمت دیگر ، توسط باد یا آب فرسایش می یابد ، در حالی که عوامل انسانی فرسایش زمین را تشدید می کنند.

این استاد دانشگاه بخشی از فرسایش خاک را ناشی از فعالیت های کشاورزی دانست و اظهار داشت: شخم زدن باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می شود و متأسفانه روش شخم و ماشین آلات کشاورزی در کشور ما مناسب نیست و فرسایش را تشدید می کند. شخم زدن زمین های شیب دار کشاورزی از زمان ورود ماشین آلات جدید به ویژه تراکتور در این زمینه افزایش یافته است ، اما ما نتوانسته ایم همزمان فناوری های جدید را با روستاییان به اشتراک بگذاریم.

معاون موسسه تحقیقات حفاظت از اراضی و مدیریت حوضه تأکید کرد: مناطق شخم بیش از 12 درصد باید توسط قانون منع شود و هر کسی که آنها را شخم بزند باید جریمه شود. “این مهم است ، به زورگیری نیاز دارد و اقدامات لازم در این زمینه نیز ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: بیش از 50 درصد رانش زمین در حاشیه جاده رخ می دهد. در سازمان های دولتی هیچ گونه ملاحظه ای برای حفاظت از اراضی وجود ندارد و متأسفانه قانون در این زمینه سکوت اختیار کرده و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته است.

این استاد دانشگاه همچنین از روش های تأمین آب انتقاد کرد و گفت: درست است که ما محدودیت های آبی داریم اما هزاران روش وجود دارد که می تواند در مصرف آب صرفه جویی کند اما ما به انتقال آب دریا رفتیم که بسیاری وجود دارد هزینه ها و عواقب آن. “و باعث فرسایش خاک خواهد شد.

به گزارش باراناخبر ، ماه گذشته مسعود منصور – رئیس سازمان مدیریت جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری – با اشاره به اینکه طبق برآوردها ، اجرای آبخیزداری و آبخوان داری در هر هکتار در سال باعث برداشت سالانه 311 متر مکعب آب و کاهش حدود یک تا دو تن فرسایش خاک طاقت فرسا می شود تخصیص اعتبار برای آبخیزداری در اسرع وقت وی به این سازمان گفت: “در نیمه دوم سال ، اجرای پروژه های آبخیزداری امكان پذیر نخواهد بود. همچنین در طی سه سال گذشته ، سازمان جنگل ها بودجه های تخصیص یافته توسط صندوق مدیریت توسعه ملی را داشته است. حوضه های آبریز و آبخوان پروژه ها ، اما متاسفانه بودجه امسال برای این فعالیت صندوق توسعه ملی در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا