اجتماعی

انتشار نقشه پیش‌بینی حریق در جنگل‌ها/۵ استان در شرایط بحرانی هستند

معاون جنگلداری سازمان جنگل ها ، مراتع و مدیریت حوضه های آب ضمن اشاره به انتشار نقشه پیش بینی آتش سوزی جنگل ها و مراتع گفت: پنج استان از نظر خطر آتش سوزی در وضعیت بحرانی قرار دارند.

رضا بیانی در مصاحبه ای برای باراناخبر وی افزود: نقشه پیش بینی آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور به تفصیل منتشر شده و در اختیار استان ها قرار گرفته است. به عنوان مثال ، در این نقشه ها مشخص کرده ایم که در کدام استان ها و شهرها امکان آتش سوزی وجود دارد. همچنین ، مدت زمان افزایش خطر آتش سوزی مشخص شده است. به عنوان مثال ، ما پیش بینی کرده ایم که از اواخر ژوئن تا اواسط ژوئیه در مناطقی از استان کردستان آتش سوزی می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نقشه های پیش بینی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور با استفاده از اطلاعاتی مانند میزان تلفات ، میزان خشکسالی ، محل آتش سوزی های قبلی ، دما و … تهیه شده است ، توضیح داد: به دلیل توزیع بارندگی در کشور و البته خشکسالی و افزایش دما احتمالاً آتش سوزی جنگل ها را افزایش می دهد. بنابراین ، با همکاری یگان حفاظت جنگل و سایر ارگان ها ، برنامه ریزی هایی برای اقدام به موقع انجام داده ایم.

این بیانیه ادامه داد: در حال حاضر ، برخی از مناطق منطقه زاگرس به دلیل خطر آتش سوزی در وضعیت بحرانی قرار دارند. از جمله این مناطق می توان به برخی از استان های کهگیلویه و بویراحمد ، فارس ، به ویژه مناطق جنوبی آن ، کردستان ، لرستان ، ایلام ، به ویژه مناطق شمالی آن و منطقه کبیر کوه – که اولین موج گرمای عراق از آنجا وارد می شود ، اشاره کرد. استان ایلام.

معاون سازمان جنگل ها ، مراتع و سازمان جنگل های کشور با تأکید بر اینکه بیشتر آتش سوزی ها در مناطقی رخ می دهد که رطوبت آنها زیر 30 درصد است و دمای هوا به بیش از 30 درجه سانتیگراد می رسد ، گفت: نیروهای سازمان حفاظت جنگل ها بر اساس مناطق حساس آتش سوزی . آنها از هم جدا شده اند تا در صورت آتش سوزی بلافاصله به محل برسند.

نظارت بر سطح جنگل ها و مراتع کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: سطح جنگل ها و مراتع کشور نیز با استفاده از تصاویر ماهواره ای گزارش می شود که وقوع آتش سوزی در مناطق مختلف را گزارش می کند.

در بیانیه ای در مورد استفاده از بالگردهای اطفا حریق توضیح داده شد: در پایان سال گذشته جلسه ای با حضور اسحق جهانگیری معاون اول شهردار برگزار شد. در این جلسه که نمایندگان وزارت دفاع و سازمان مدیریت بحران نیز حضور داشتند ، آقای جهانگیری دستور داد که برای تأمین هلیکوپترهای اطفا fire حریق زودتر هماهنگی انجام شود تا سازمان جنگلها مشکلات سال گذشته را نداشته باشد. .

به گفته معاون وزیر جنگل ها ، سازمان جنگل های مرتع و مدیریت حوضه های آب ، تاکنون مشکل خاصی در زمینه تامین بالگردهای اطفا حریق وجود نداشته است و امیدواریم در روزهای آینده ، در صورت افزایش تعداد آتش سوزی ها یا گسترش آتش سوزی به مناطق مختلف مناطق ، همکاری برای تهیه بالگرد ادامه خواهد داشت.

توصیه هایی برای کاهش آتش سوزی در جنگل ها و مراتع

وی در پایان گفت: توصیه من به عموم مردم این است كه به جای استفاده از ظرفیت جنگل ها و مراتع كشور با توجه به شرایط بحرانی آتش سوزی از ظرفیت پارک های جنگلی استفاده كنند تا میزان آتش سوزی به حداقل برسد.

به گزارش باراناخبر ، طبق اعلام سازمان جنگل ها ، سال گذشته بیش از 21000 هکتار از جنگل ها و اراضی جنگلی در ایران دچار آتش سوزی شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا