عمومی

گرانی شیر در خراسان جنوبی/مردم گلایه مند و دامداران معترضند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها: این اولین بار نیست که موضوع قیمت شیر ​​و لبنیات موجب اعتراض و شکایت مردم و دامداران می شود. مردم معتقدند که همین نرخ 3300 دلار برای آنها گران است و کشاورزان معتقدند که این مقدار بسیار کمتر از هزینه ای است که برای تولید یک لیتر شیر پرداخت می کنند.

مردم حق دارند جیب و درآمد خود را ببینند و کشاورزان و دامداران به درستی به مشکلاتی از جمله افزایش قیمت علوفه و قیمت حمل و نقل اشاره می کنند و می گویند دام دیگر سود ندارد.

مریم رستمی ، شهروند بیرجندی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: از یک سو متخصصان بر استفاده از لبنیات و لبنیات خصوصاً برای کودکان بزرگتر تأکید دارند و از طرف دیگر با گذشت زمان قیمت این محصول افزایش می یابد. زمان. “

وی ادامه داد: از طرف دیگر در خراسان جنوبی برخی خانواده ها برای کاهش هزینه های خانگی شیر خریداری می کنند و برای مصرف شخصی پنیر و ماست تولید می کنند که این مسئله برای چنین افرادی مشکل ساز است.

رستمی یادآور شد: باید تدبیری اندیشیده شود تا قیمت شیر ​​برای مردم گران نباشد و به تولیدكننده لبنیات و فرآورده های شیر لطمه ای وارد نشود و گشودن گره این موضوع نیاز به همدلی صاحب نظران اقتصاد و كشاورزی دارد.

سبد غذایی خانواده های نیازمند هر روز در حال کاهش است

رضا ابراهیمی ، شهروند دیگر خراسان جنوبی گفت: برای خانواده هایی که توانایی مالی دارند ، افزایش قیمت هیچ تاثیری در مصرف آنها ندارد اما برای خانواده های محروم ، حتی افزایش 500 تومانی نیز سبد غذایی آنها را تغییر می دهد. “

وی با اشاره به افزایش قیمت شیر ​​اظهار داشت: این امر در مورد شیر نیز صادق است و با افزایش قیمت ها شاهد کاهش مصرف آن در بین خانواده های نیازمند خواهیم بود که این امر بر سلامت جسمی تأثیر می گذارد. فرزندان آنها “.

دامداران خراسان جنوبی یک بار برای حمل مواد غذایی از بندر به خراسان جنوبی و یک بار برای حمل شیر به صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان های دیگر مانند خراسان رضوی اجاره پرداخت می کنند. قاسمی ، فعال در صنعت دامپروری خراسان جنوبی به آنلاین گفت: قیمت شیر ​​با در نظر گرفتن نرخ مصوب دولت برای علوفه تعیین می شود.

وی اظهار داشت: این در حالی است که علوفه کافی با نرخ مصوب دولت در بازار وجود ندارد و فقط 40 درصد از نیاز کشاورز را تأمین می کند و از طرف دیگر ، همین مقدار کم نیز گاهی به موقع و در مواقع مورد نیاز به ما نمی رسد. “

این فعال صنعت دامپروری خراسان جنوبی ادامه داد: ما یک بار هزینه حمل و نقل مواد غذایی از بندر به خراسان جنوبی و یکبار هزینه حمل شیر به صنایع فرآوری و مکمل در استان های دیگر مانند خراسان رضوی را پرداخت می کنیم و این باعث می شود هزینه شیر در استان گرانتر از دیگران است “. مناطق کشور داشته است.

قاسمی گفت: “اجاره ها از نظر قانونی حدود 35 درصد گران است ، اما رانندگان معمولاً بیش از این افزایش قیمت درخواست می كنند.”

خوراک دام به موقع به کشاورز نمی رسد

وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات عمده کشاورزان استان این است که اکنون هزینه خرید علوفه را پرداخت می کنند اما علوفه مورد نیاز ظرف پنج یا شش ماه به شما تحویل داده می شود و باید این موضوع با جدیت پیگیری شود.

این فعال صنعت دام در خراسان جنوبی گفت: ما در قالب یكی از اتحادیه های دام استان در 17 شهریور نامه ای به استاندار نوشتیم و مشكلات را به تفصیل توضیح دادیم و در دفتر نماینده رهبر كپی كردیم. در استان ، مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و ما رئیس سازمان جهاد کشاورزی را اعزام کردیم.

قاسمی گفت: در این نامه اظهار داشتیم كه كمبود شدید علوفه در خراسان جنوبی در فصل اصطلاح برداشت با بحران روبرو شده به گونه ای كه در حال حاضر هیچ انباری در انبارهای سازمان دام و دامداری وجود ندارد.

وی یادآور شد: از طرف دیگر ، افزایش سرگیجه آور مواد غذایی و غذای حیوانات اهلی خانگی ، بنابراین شاهد افزایش بیش از 100 درصدی برخی از مواد علوفه ای نیز هستیم ، این امر به یک مشکل تبدیل شده است.

افزایش 100 درصدی قیمت برخی از نهاده های دامی

جواد غریبی ، رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: قیمت نهاده های مورد نیاز دام نسبت به سال گذشته حدود 60 تا 70 درصد و برای 100 درصد افزایش یافته است. برخی از ورودی های خاص. “

وی اظهار داشت: این در حالی است که قیمت شیر ​​خام از سال گذشته در کشور تنها 23 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: اگر دولت جو را با قیمت هزار دلار در مزارع تأمین كند ، مزارع نیز می توانند شیر را با قیمت 1800 یورو تهیه كنند در حالی كه امروز كشاورز ما مجبور است جو را از بازار خریداری كند. مشکی به قیمت 2800 یورو “. خریدن

متأسفانه شرایط موجود به گونه ای است که برخی از کشاورزان تصمیم به فروش دام و واحدهای دامی خود گرفته اند و در صورت حل نشدن مشکل دامداران ، این موضوع در آینده تشدید می شود. غریبی ادامه داد: سال گذشته یک کشاورز 130 تن کاه را 100 میلیون دلار خریداری کرد اما امسال فقط می تواند 60 تن کاه را به قیمت 100 میلیون دلار خریداری کند.

وی افزود: از طرف دیگر برچسب قیمت به طور قابل توجهی افزایش یافته است و کامیون باری که سال گذشته 200 هزار دلار به بندر جاده خراسان جنوبی منتقل کرد اکنون 400 تا 450 هزار تومان طلب دارد.

راه حل حل مشکل در اجرای قانون است

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی افزود: به نظر من تنها راه حل حل مشکل اجرای ماده 20 قانون نظام دامپروری کشور است.

غریبی یادآور شد: در این مقاله آمده است كه به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی دامی و ایجاد تعادل در سیستم تولید و جلوگیری از هدررفت محصولات دامی و ضرر و زیان دامداران ، دولت موظف به خرید مرغ ، گوشت است قرمز ، تخم مرغ هر ساله (خوراکی و لقاح شده) و شیر مطابق با قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب 21.06.1368 و اصلاحات بعدی آن.

وی گفت: در حال حاضر براساس این قانون ، تنها راه حل مشکل خرید تضمینی شیر توسط دولت مانند برخی دیگر از محصولات کشاورزی مانند گندم است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: متأسفانه شرایط به گونه ای است که برخی از کشاورزان تصمیم به فروش دام و واحدهای دامی خود گرفته اند و در صورت حل نشدن مشکل دام ، این موضوع در آینده تشدید می شود.

غریبی گفت: هیچ كشاورزی به تشخیص خود گاو شیری خود را نمی كشد اما وقتی گاو مریض می شود و هزینه دارو و معالجه بیش از حد زیاد است مجبور به كشتن می شود.

گران و کمبود نهاده های دامی در بازار

محمود اشرفی گل ، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره به آنلاین گفت: در حال حاضر مهمترین و بزرگترین مشکل کشاورزان و فعالان صنعت دام افزایش قیمت و عدم دسترسی به منابع دامی ، به ویژه خوراک چوب. “

وی اظهار داشت: از طرف دیگر قیمت حمل و نقل به شدت افزایش یافته است که این امر برای کشاورزان و دامداران استان دو برابر هزینه داشته است. 10 مجوز برای کارخانه های فرآوری لبنیات و شیر در خراسان جنوبی صادر شده است ، اما برخی از این کارخانه ها تعطیل شده اند یا به طور گسترده فعالیت نمی کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه روزانه حدود 120 تن شیر از دامداری های خراسان جنوبی جمع آوری می شود ، ادامه داد:

اشرفی با اشاره به اینکه 10 مجوز برای کارخانه های فرآوری شیر و لبنیات در خراسان جنوبی صادر شده است ، گفت: برخی از این کارخانه ها امروز تعطیل هستند یا فعالیت چندانی ندارند.

تأثیر مشکلات واحدهای دامی فقط در کمبود شیر مورد نیاز انسان دیده نمی شود. علاوه بر این ، اگر واحدهای دامی تعطیل شوند ، شاهد مشکل بیکاری کارگران شاغل در این واحدها خواهیم بود. بنابراین ، حل مشکل نباید به روزهای بعدی موکول شود ، که امروز ممکن است کمی دیر شود.

دکمه بازگشت به بالا