عمومی

چهره‌هایی که سال ۲۰۲۰ از دنیا رفتند

از انیو موریکونه گرفته تا کرک داگلاس ، جان لوکاره و شان کانری ، دنیای هنر در سال 2020 چیزهای زیادی را از دست داد.

به گزارش باراناخبر ، “باراناخبر” نوشت: البته هنرمندان با آثارشان جاودانه شده اند اما به هر حال نبود آنها برای کسانی که سالها با هنرشان خاطره ساخته اند تلخ و تأسف آور است.

در سالی که مرگ در کرونا بیداد می کند و گوشهای جهان از اخبار تلخ پر می شود ، هنر همچنین در سوگ بزرگانی مانند انیو موریکونه ، کرک داگلاس ، جان لوکار و شان کانری می نشیند. هنرمندان بی نظیری که در دنیای سینما ، موسیقی و کتاب میراث ماندگاری از خود برجای گذاشتند.

دقیقاً یک هفته مانده به پایان سال ، در این گزارش ، برخی از چهره های مشهور دنیای هنر را که امسال درگذشتند ، مرور می کنیم.

خداحافظ “پلنگ سیاه”

چادویک بوزمن ، ستاره سینمای هالیوود یکی از جوانانی بود که در سال 2020 درگذشت. ما بیشتر او را برای بازی در نقش اولین ابرقهرمان سیاه پوست در فیلم “پلنگ سیاه” به یاد داریم. چند سال پیش بوزمن به سرطان روده مبتلا شد و تابستان سال گذشته درگذشت. وی هنگام مرگ 44 ساله بود. وی آخرین بار در “Blackbot Ma Rini” مقابل دوربین ظاهر شد تا بار دیگر تاریخ تلخ سیاه پوستان در آمریکا را در یک بازی درخشان به تصویر بکشد. آخرین فیلم وی به طور مداوم به عنوان یکی از بهترین فیلم های سال توسط افراد و انجمن های مختلف رتبه بندی شده است.

در سال کرونا برادوی ستاره جدیدی را از دست داد. نیک کوردرو بازیگر جوان و ستاره تئاتر برادوی بود که برنده جایزه تونی شد. بازیگر فیلم “قانون و نظم” یکی از قربانیان کرونا بود و سه ماه پس از آلوده شدن به بیماری کوید 19 در 41 سالگی درگذشت.

عرفان خان ستاره بالیوود بهار گذشته در سن 53 سالگی درگذشت. وی دو سال قبل از مرگ به نوعی از سرطان مبتلا شد و بسیاری او را بهترین بازیگر سینمای هند می دانند و همیشه او را به دلیل بازی پیچیده و ظریف در سینما تحسین می کنند. ستاره “سلام بمبئی” و “میلیونر زاغه نشین” در “دنیای ژوراسیک” نیز مقابل دوربین قرار گرفت.

در این سال تلخ ، شان كونری ، ستاره بریتانیایی سینمای جهان در سن 90 سالگی درگذشت. اولین بازیگری که نقش جیمز باند را بازی کرد ، هفت بار به ستاره جهانی تبدیل شد. کانری بهترین بازیگر نقش جیمز باند محسوب می شود و بارها در نظرسنجی های مختلف این عنوان را کسب کرده است.

بسیاری از حروف بزرگ از دست رفته وجود دارد. اما مشهورترین آنها ، در آغاز سال نو میلادی ، دنیای سینما را در غم و اندوه فرو برد. کرک داگلاس ، اسطوره هالیوود و ستاره “اسپارتاکوس” و “جاده های جلال” زمستان سال گذشته در سن 103 سالگی درگذشت. بازیگر دنیای اسپارتاکوس در سال 1916 در میانه جنگ جهانی اول متولد شد ، در جنگ جهانی دوم شرکت کرد و به یکی از ستاره های بلامنازع سینما تبدیل شد.

چند ماه پس از مرگ کرک داگلاس ، نوبت به ستاره دیگری از دوران طلایی هالیوود رسید. اولیویا دی هاویلند ، مانند داگلاس ، در سال 1916 متولد شد و مانند او در سال 2020 درگذشت. این بازیگر که برنده دو جایزه اسکار شده است ، برنده آثار کلاسیک ماندگار مانند “تلف شده” و “رویای نیمه شب” است.

سازندگان آهنگ پایدار

ما از سینما به دنیای موسیقی می رویم و ابتدا به سراغ مردی می رویم که هم در دنیای سینما و هم در موسیقی مشهور است. انیو موریکونه ، مردی که با نت های موسیقی جادو می کرد ، در روزهای گرم ژوئیه درگذشت. اگرچه ما او را با ترانه های بی نظیرش برای مشاهیر غربی به یاد می آوریم ، اما شاهکارهای دیگر او مانند موسیقی متن فیلم “Cinema Paradiso” را نمی توان نادیده گرفت.

یکی دیگر از آهنگسازان مشهور فیلم ، آدام شلسینگر ، در سال 2020 بر اثر بیماری ویروس کرونا قلب درگذشت. وی موسیقی متن “What You Do” را نوشت وی با هدایت تام هنکس نامزد جایزه اسکار شد.

وی نام شناخته شده ای در دنیای موسیقی راک است و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین گیتاریست های تمام دوران شناخته می شود. وونهیلن ، که چند ماه پیش در سن 65 سالگی درگذشت ، از سال 1999 به سرطان مبتلا بود.

نمی توان از هیچ شخصیت تأثیرگذاری در موسیقی نام برد و نام خواننده معروف Little Richard را نادیده گرفت. این بهار در 87 سالگی درگذشت ، وی نه تنها در سبک راک اند رول بلکه در R&B ، سل ، هیپ هاپ و تعدادی از ژانرهای دیگر یکی از معماران واقعی بود. باب دیلن در رویای سال دبیرستان نوشت که هدف او تبدیل شدن به ریچارد کوچک است!

یکی از مشهورترین قربانیان کرونا در دنیای موسیقی جان پرین یا همانطور که رولینگ استونز از او تعریف می کنند “مارک تواین آهنگساز آمریکایی” بود. او الهام بخش بسیاری از موسیقی دانان بزرگ آمریکایی از جمله جانی کش و باب دیلن بود. او قبل از مرگ بر اثر بیماری ویروس کرونا قلب ، دو بار سرطان را شکست داده بود.

راویانی که ساکت شدند

تا سال 2020 تعداد هنرمندانی که قلم دریافت می کردند و داستان می نوشتند نیز کاهش یافت. مری هیگینز کلارک یکی از آنها بود. ملکه تعلیق و خالق داستان های پرفروش مانند “Alien Looks” اوایل سال جاری درگذشت. وی یکی از مشهورترین نویسندگان زن بود و آثار او همیشه در زمره پرفروش ترین های بازار بودند.

وقتی به پایان سال 2020 نزدیک می شدیم ، جان لوکار در 89 سالگی درگذشت. بنابراین دنیای کتاب مشهورترین نویسنده کتاب در ژانر تریلر و جاسوسی را از دست داد. وی نویسنده رمان های پرفروشی مانند “پیله ، خیاط ، سرباز ، جاسوس” ، “جاسوس سرد” و “مدیر شب” بود. گراهام گرین به Cold Spy گفت: “این بهترین داستانی است که من تاکنون خوانده ام.”

لوکار نه تنها خالق داستان های جاسوسی بود ، بلکه سالها در این فضا نفس می کشید و کار می کرد. وی در سال 1931 در انگلیس متولد شد و مدتها در سرویسهای اطلاعاتی انگلیس کار کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا