فرهنگ و هنر

عبدالکریم گلشنی از دنیا رفت

عبدالکریم گلشنی ، نویسنده ، استاد دانشگاه و پژوهشگر ، در سن 92 سالگی درگذشت.

سیف الله صمدیان ، عکاس و فیلمساز با اعلام این خبر برای باراناخبر اظهار داشت: عبدالکریم گلشنی دیروز (دوشنبه ، 26 آبان) به دلیل کهولت سن درگذشت.

صمدیان افزود: او معلول بود و حتی اخیراً ما به مدت دو هفته از او مراقبت می کردیم و سرانجام به دلیل خستگی از قدرت بدنی و کهولت سن در خانه اش درگذشت. او چند روز قبل از مرگ در کما بود.

به گفته صمدیان ، پیکر عبدالکریم گلشنی امروز (سه شنبه 18 نوامبر 1999) تشییع می شود.

عبدالکریم گلشنی در چهاردهم خرداد 1307 در رشت متولد شد. وی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی خود در سال 1335 به آلمان رفت و تا سال 1348 در دانشگاه هامبورگ به تحصیل ، تحقیق و تدریس پرداخت. در سال 1347 دکترای تاریخ و شرق شناسی دریافت کرد. گلشنی در سپتامبر 1969 به دعوت رسمی دانشگاه به خانه بازگشت و به عنوان استاد پیمان و رئیس گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه شیراز به تدریس و تحقیق پرداخت. در سال 1976 ، وی به تهران منتقل شد و به عضویت اساتید و اعضای هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران درآمد و مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران شد. از جمله آثار وی می توان “طبقات ابن سعد” ، “قیام گائومات مغ” و … و همچنین “فرهنگ ایرانی در قلمرو ترکان” ، “گلشن تاریخ” ، مقالات دائرlopالمعارف جهان اسلام و دائرlopالمعارف ترجمه کرد. بزرگ اسلامی و … نقل شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا