عمومی

چهره پنهان عبدالناصر – باراناخبر

عبدالناصر در 15 ژانویه سال 1918 به دنیا آمد و یکی از مأمورین آزاد بود که به همراه ژنرال محمد نجیب به همراه سایر افسران ، کودتایی علیه سلطنت ترتیب دادند و قدرت را به دست گرفتند.

از سال 1952 تا 1956 ، ژنرال محمد نجیب رئیس جمهور و جمال عبدالناصر نخست وزیر بود ، اما عبدالناصر که نمی خواست زیر چتر جنرال نجیب باشد ، سعی در براندازی رئیس جمهور داشت.

برخلاف نجیب ، ناصر که از کاریزما سیاسی و قدرت بیان بالاتری برخوردار بود ، از طریق موضوعات پوپولیستی مانند ملی شدن کانال ، ملی شدن اراضی کشاورزی و توزیع سود کارگران ، سفرهای بیشماری را به استانهای مختلف مصر انجام داد. از کارخانه ها خود را ناجی ملت مصر قلمداد کنید.

برای معرفی خود در جامعه مصر و رسانه های عربی ، ناصر با کمک ژنرال های عبدالحکیم عامر ، حسن ابراهیم و جمال سالم ، ماموران آزاد نزدیک به وی ، برنامه واقعه تروریستی “المنشیه” را ترسیم کرد تا به طور دروغین جمال را بکشد. عبدالناصر.

در 26 اکتبر 1954 ، در حالی که جمال عبدالناصر در حال سخنرانی در میدان المنشیه در شهر بندر اسکندریه بود ، یکی از اعضای جنبش اخوان المسلمین ، محمود عبدالطیف ، با یک اسلحه به تریبون نزدیک شد و هفت تیر شلیک کرد.

اما عبدالناصر به هیچ وجه آسیب ندید. جنبش اخوان المسلمین پس از کودتای افسران آزاد و فعالیت های این جنبش اسلامی که در سال 1928 توسط حسن البنا تاسیس شد ، یک سازمان تروریستی تلقی شد و ممنوع اعلام شد.

تعدادی از اعضای جنبش اسلامی که در زیر زمین فعالیت می کنند ، دستگیر شدند ، در یک دادگاه نظامی محاکمه و به اعدام محکوم شدند. از آن زمان ، ناصر با خارج کردن محمد نجیب از ریاست جمهوری ، قدرت را به دست گرفت و در سال 1956 کانال سوئز را که توسط انگلیس ، فرانسه و رژیم صهیونیستی در مصر مورد حمله قرار گرفت ، ملی كرد.

ایالات متحده در این حمله ناکام شرکت نکرد ، و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را محکوم کرد که این حمله را صادر کرد.

اگرچه جمال عبدالناصر خود را ناسیونالیست عرب می دانست و با سیاست های ایالات متحده و رژیم اسرائیل مخالفت می کرد ، انتشار خاطرات حسین الشافعی معاون رئیس جمهور وقت و یکی از نمایندگان آزاد وی برعکس دیگر اثبات شد.

حسین الشافعی اعتراف کرد که قبل از کودتای افسران آزاد در سال 1952 ، عبدالناصر به آنها کوشش های عوامل آزاد را برای سرنگونی سلطنت مصر به صورت کتبی ارسال کرده بود تا حسین الشفیعی برای ارسال به سفیر آمریکا به قاهره

به گفته حسین الشافعی ، ایالات متحده در کودتایی علیه پادشاه فاروق مصر با عوامل آزاد همراه بود و ملی شدن کانال سوئز ظاهراً با دانش قبلی ایالات متحده انجام شد تا از نفوذ انگلیس کاسته شود. و فرانسه در مصر.

انگلیس و فرانسه سهامداران اصلی کانال سوئز بودند و با ملی شدن کانال که دریای سرخ و مدیترانه را به هم وصل می کند ، منافع خود را از دست دادند.

عبدالناصر با استفاده از دانش رسانه ای و قدرت تحلیلی بالا توانست خود را به عنوان قهرمان ملی مصر و رهبر قومی جهان عرب ، هایکال هایکال ، روزنامه نگار و نویسنده فقید مصری ، تأسیس کند. علاوه بر اینکه سردبیر روزنامه تأثیرگذار الاهرام بود ، هیکل پست وزیر ارشاد ملی “اطلاعات” را نیز در دست داشت و کسی بود که توسط جمال عبدالناصر نگار ، چهره ای بی نظیر در جهان عرب ایجاد کرد. تأسیس رادیو صوت العرب ، که وحدت اعراب را به رهبری جمال عبدالناصر نجات می داد ، یکی از ابتکارات روزنامه نگار برجسته مصری حسن هایکال بود. رویکردهای انقلابی ، ایجاد تعاونی های کارگری و کشاورزی ، لغو اعیان فئودالی ، حرکت به سمت خودکفایی کشاورزی ، بازسازی ارتش مصر با استفاده از فن آوری های نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق ، ایجاد دانشگاه های مختلف و لغو آموزش دانشگاه از انحصار ثروتمندان را یکی از اقدامات مثبت رئیس جمهور فقید مصر دانست.

یکی از سیاست های منفی عبدالناصر ، که باعث کاهش چشمگیر موقعیت وی در حوزه مذهبی شد ، اعدام رهبران برجسته اخوان المسلمین از جمله سید قطب بود که اختلاف عمیقی بین حکومت مصر و اسلامگرایان ایجاد کرد. جنگ ژوئن سال 1967 ، که به دنبال شکست دردناک ارتش مصر و اشغال بخش های مهم این کشور از جمله سینا ، الریش و شرم الشیخ توسط ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفت ، همچنین موقعیت پان عربی ناصر را به لرزه درآورد. . یک اشتباه دیگر و یک عمل غیرقابل توصیف جمال عبدالناصر ، درگیری ارتش وی در جنگ داخلی یمن بین زیدیه ها به رهبری امام بدر بن احمد بن یحیی و نیروهای نظامی طرفدار جنرال عبدالله سلام بود.

عبدالناصر دو بخش از نیروهای خود را به یمن فرستاد تا به حکومت 1100 ساله امامان شیعه پایان دهد و سرانجام حکومت شیعیان که جزئی از مذهب شیعه هستند در سال 1962 به پایان رسید و ارتش طرفدار عبدل ناصر یمن قدرت را به دست گرفت.

همین اتفاق در عراق افتاد زیرا عبدالناصر جریان های ناسیونالیستی عرب را به رهبری عبدالسلام عارف را تشویق به سازماندهی کودتا کرد زیرا عبدالکریم قاسم رئیس جمهور وقت عراق شیعه بود.

این کودتای خونین در 9 فوریه 1963 با حمایت غیرمستقیم ارتش مصر و با پخش رادیو العرب در مقابل سود علیه عبدالکریم قاسم اتفاق افتاد و قاسم پس از 5 سال توسط رهبر کودتای عبدالسلام عارف به طرز دردناکی کشته شد. سالهای حکومت عراق.

جمال عبدالناصر سرانجام در 28 سپتامبر 1970 ، در سن 52 سالگی ، پس از 18 سال حكومت مطلق بر مصر و تا حدودی جهان عرب درگذشت. پس از 50 سال ، هنوز صحبت های زیادی درباره مرگ مشکوک وی وجود دارد. .

پیش از مرگ وی در سال 2016 ، وزیر اطلاعات هاسانین هایکال ، دوست وفادار و همرزم ثابت جمال عبدالناصر ، در مصاحبه جنجالی با رسانه های عرب ادعا کرد که انور سادات که بعدا جایگزین جمال عبدالناصر شد ، بود. در جام عبدالناصر سام سیانور. و باعث مرگ رئیس جمهور محبوب مصر شد.

این اظهار نظر با یک اعتراض بین المللی روبرو شد ، بهمراه خانواده انوار سادات از دادگاه حسن هکال در دادگاه های مصر شکایت کردند ، اما این پرونده با وساطت حسنی مبارک ، رئیس جمهور برکنار مصر بسته شد.

310 311

دکمه بازگشت به بالا