اقتصادی

چشم گربه در تور تلسکوپ فضایی هابل افتاد+عکس

ثبت سحابی کمتر شناخته شده؛

در فاصله حدود 3000 سال نوری از زمین، یکی از پیچیده‌ترین و کم‌شناخته‌ترین سحابی‌ها قرار دارد، منظره‌ای چرخان از گاز و غبار که پس از مرگ یک ستاره به جا مانده است. تجسم رایانه ای جدید ساختار سه بعدی سحابی چشم گربه را نشان می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بازسازی دیجیتالی بر اساس تصاویر تلسکوپ فضایی هابل، دو حلقه متقارن را در اطراف لبه های سحابی نشان می دهد. رایان کلرمونت و همکارانش در گزارش ماهانه اکتبر انجمن سلطنتی نجوم گزارش می‌دهند که حلقه‌ها احتمالاً از گازی که از دو ستاره در مرکز سحابی به بیرون پرتاب می‌شوند، تشکیل شده‌اند.

کلرمونت، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد می گوید: «من متوجه شدم که از اوایل دهه 90 مطالعه جامعی در مورد ساختار سحابی انجام نشده است. سال گذشته، زمانی که او دانش آموز دبیرستانی در سن دیگو بود، با برخی از اخترفیزیکدانان یک شرکت تصویربرداری علمی به نام Ilumbra که نرم افزاری برای بازسازی ساختار سه بعدی اجرام نجومی نوشته بودند، تماس گرفت.

این تیم تصاویر هابل را با مشاهدات نوری زمینی در چندین طول موج ترکیب کرد که حرکات گاز سحابی را آشکار کرد. درک اینکه کدام قسمت ها به سمت زمین حرکت می کنند و از آن دور می شوند، به آشکار شدن ساختار سه بعدی آن کمک کرد.

این تیم دو حلقه جزئی را در دو طرف مرکز سحابی شناسایی کردند. تقارن و ماهیت ناقص حلقه ها نشان می دهد که آنها بقایای پلاسما هستند که از قلب سحابی بیرون زده و قبل از تشکیل یک دایره کامل پراکنده شده اند. ولفگانگ استفن، شریک Ilombra، که در Kaiserslautern آلمان مستقر است، می‌گوید: چنین حلقه‌هایی معمولاً از طریق فعل و انفعالات بین دو ستاره که به دور یکدیگر می‌چرخند تشکیل می‌شوند.

این کار برای کلرمونت جایزه ای در نمایشگاه بین المللی علم و مهندسی 2021 به ارمغان آورد، مسابقه ای که سالانه توسط انجمن علمی سازماندهی شده و توسط Science News منتشر می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا