فرهنگ و هنر

چانه‌زنی با عربستان برای افزایش سن حاجی‌ها

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار جمع کثیری از مراجع تقلید از رایزنی با عربستان برای افزایش سن زائران شرکت کننده در حج خبر داد. عربستان سعودی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا حجاج امسال را از ادای حج منع کرده است.

به گزارش باراناخبر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج و حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب و سید صادق حسینی با حضور در دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله جعفر سبحانی و آیت الله حسین حاجدی همدانی به بیان آخرین وضعیت اوضاع پرداختند. و برنامه

انتشار نظر ایران درباره اصلاح عصر حج در عربستان سعودی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این دیدارها با اشاره به سهمیه عربستان برای اعزام 45 درصدی زائران ایرانی و اعلام سن زیر 65 سال، نسبت به رایزنی برای افزایش سن زائران و افزایش زائران هشدار داد. . وی گفت: ما نظر اصلاحی و سازنده خود را در این زمینه به دولت عربستان اعلام کرده ایم.

نواب با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَن تاتااعَ إِلَیِ سَبیلی»، وضعیت اهل سنت را بسیاری از مسلمانان را از حج محروم کرده است و می گوید: حج امسال بهتر است.

وی افزود: اگر شرط سنی برای حضور زائران در حج به بالای 70 تا 75 سال برسد و فقدان بیماری ملاک رفتن به سرزمین وحی باشد، در بین زائران افرادی هستند که در سلامت کامل و سلامت کامل هستند. می تواند حج را انجام دهد». از سوی دیگر هیچ تضمینی برای سلامت جسمانی افراد زیر 65 سال وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به موضوع کرونا و تعطیلی حج در دو سال اخیر از آمادگی مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران ایرانی به این کشور خبر داد. زمین. وحی گفت: امسال شرایط سختی در پیش داریم اما شرایط لازم برای شرکت در حج با شکوه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای تشکیل کاروان ها و آمادگی روحانیون انجام شده است، افزود: با توجه به محدودیت های زمانی اقدامات لازم به خوبی مهیا شده است و مسئولان می توانند خادمان خوبی برای زائران بیت المقدس باشند. خدایا عید امسال را برپا کن. حج.”

23 خرداد اعزام حج آغاز می شود

سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و حج نیز از اعزام حدود 39 هزار و 600 نفر به حج امسال خبر داد و گزارشی از خدمات سازمان حج و حج در حوزه های اسکان، غذا، ایاب و ذهاب و … ارائه کرد. عملیات اجرایی وی گفت: اعزام زائران به حج در داخل کشور مشکلی ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سهمیه ایران در سال‌های گذشته 85 هزار نفر و در سال 1399 7400 نفر آماده اعزام بودند که به دلیل شیوع کرونا ممنوع شد، افزود: امسال تنها 39 نفر به دلیل کاهش سهمیه‌ها. 1600 نفر اعزام شدند.

حسینی همچنین نبود ارتباط کنسولی ایران و عربستان را یکی از مشکلات اصلی دانست و یادآور شد: اولین پرواز به عربستان در 3 خرداد و آخرین پرواز از عربستان به ایران در 16 مرداد انجام می شود. . . .

مذاکره با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله مکارم شیرازی: حجاج را توجیه کنید که سوغات گران قیمت نخرند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار با مسئولان حج با اشاره به زمان اندک باقی مانده تا عملیات حج 1401، خواستار آموزش های لازم و مناسب برای زائران و زائران شد.

وی بر تمرکز بر حل مشکلات زائران در داخل و خارج تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه روابط ایران با عربستان وضعیت خوبی ندارد، می توان از ظرفیت حج برای ایجاد خوش بینی و رفع بدبینی استفاده کرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه رفتار مناسب زائران ایرانی در سرزمین اعلامیه موجب خوش بینی کشور میزبان و سایر مسلمانان خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشورت کنید و از تجربیات خود برای مدیریت خوب استفاده کنید.

مکارم شیرازی همچنین با اشاره به حضور 50 درصدی بانوان در حج امسال، این زائران را آسیب پذیرتر از مردان دانست و بر لزوم ارائه آموزش های تکمیلی به آنان تاکید کرد.

وی در ادامه یکی از مشکلات رایج سفرهای زیارتی به ویژه زیارت معنوی در گذشته را خرید سوغات سنگین و گران قیمت ذکر کرد و از مسئولان خواست در این زمینه توجیهات لازم را به زائران ارائه کنند.

مفسر حوزه قم توجه به دعای کمیل، نوع قرائت و مراسم رهاسازی مشرک را یادآور شد و گفت: این مراسم باید به گونه ای برگزار شود که رضایت بخش باشد و موجب تحریک ظالمان نشود.

مکارم شیرازی گفت: امیدواریم حج امسال زمینه ساز شرایط بهتر برای سال های آینده باشد.

مذاکره با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله سبحانی: سهمیه کارگزاران حج به حداقل برسد

آیت الله سبحانی همچنین تاکید کرد: اگرچه سهمیه کشورهای اسلامی و سپس جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع کاهش یافته است، اما سعی کنید حضور کارگزاران و کارگزاران بعثی را به حداقل برسانید.

وی گفت: بسیاری از زائران سالیان متمادی در انتظار سفر معنوی حج ​​هستند، شایسته است زائران بیشتری که سال ها منتظر حضور در سرزمین وحی هستند به این سفر معنوی اعزام شوند.

این مرجع شبیه سازی همچنین بر اهمیت آموزش زائران در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: به همه زائران توصیه شود قوانین کشور عربستان سعودی را رعایت کنند و از انجام کارهایی که نباید انجام شود خودداری کنند.

سبحانی با بیان اینکه سالانه صدها هزار زائر به عربستان سفر می کنند، توصیه کرد: باید اخلاق میزبان را فرا گرفت و با توجه به شرایط آن کشور، زائران با عزت می روند و با عزت باز می گردند.

مذاکره با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله نوری همدانی: مسئولیت حج امسال خطیر است

آیت الله حسین نوری همدانی نیز مسئولیت کارگزاران حج را بسیار خطیر و خطیر دانست و خواستار تلاش مضاعف مسئولان برای خدمت رسانی به زائران بیت الله الحرام شد.

وی خطاب به مسئولان حج با بیان اینکه هرگز از وظایف خود کوتاهی نکنید، گفت: شما هر ساله به سمت مکه که امام زمان (عج) در آن حضور دارند، پیاده می روید و سعی در خدمت رسانی به زائران حج مضاعف بیت الله الحرام دارید.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه موسم حج زمینه را برای ظهور اعتقادات اسلامی فراهم می کند، گفت: در زمانی که دشمنان اسلام در صدد ایجاد اختلاف بین مسلمانان هستند، وظیفه علما است که ایمان ناب اسلامی را به مردم نشان دهند. همگرایی امت اسلامی و پرهیز از تفرقه.» دنیای امروز بسیار خطرناک است.

وی افزود: زمانی که دشمنان به اسلام حمله می کنند، مردم مانند چراغی روشن راه اسلام را به بندگان خدا نشان می دهند. این فریضه بزرگ در موسم حج بر عهده مسئولان حج و حج است و هرگز نباید از آن غفلت شود.

نوری همدانی با بیان اینکه مسلمانان در موسم حج در نقطه ای و در ایام معین گرد هم می آیند و جامعه اسلامی را تشکیل می دهند، در بیان مشکلات کشورهای اسلامی و حل این مشکلات با وحدت، استقامت، صبر و احترام به تقوای الهی تاکید کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا