فرهنگ و هنر

اطلاعاتی درباره هتل‌های حجاج ایرانی در عربستان

رئیس اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت نحوه انتخاب و اجاره هتل برای زائران حج 1402 و همچنین سهمیه اسکان هر حج در عربستان را تشریح کرد و گفت: درصد زیادی از هزینه حج مربوط به اسکان است. ، که هنوز قیمت آن مشخص نشده است.

به گزارش باراناخبر، به نقل از روابط عمومی سازمان حج و حج، مرتضی اسدزاده درباره اقدامات انجام شده در زمینه اسکان حج 1402 گفت: سامانه جامع اسکان از امسال (حج 1402) و فعالیت این سامانه آغاز به کار می کند. قبلا شروع کرده اند ابتدا با بهره گیری از این بستر ارائه شده موضوع دعوت از هتل های مکه و مدینه برای حج سال آینده محقق می شود که تاکنون حدود 100 هتل در این زمینه شرکت کرده و در دعوتنامه شرکت کرده اند.

وی درباره روند انتخاب و اجاره هتل های حج توضیح داد: در سال های گذشته تیم اجرایی مسکن بر اساس اطلاعات قبلی هتل ها را اجاره می کرد و از نظر انتخاب بر اساس ظرفیت و پتانسیل شرایط سختی داشتیم اما امسال. با توجه به شروع فعالیت سامانه جام اسکان، وضعیت انتخاب هتل تغییر کرده و در ابتدا هتلداران با شرکت در فراخوان از وضعیت خدمات خود اطلاع می دهند.

اسدزاده افزود: در حال حاضر فقط مرحله بررسی شرایط اقامت در هتل ها انجام شده است و در حال حاضر قیمت گذاری انجام نشده است. قیمت هتل ها پس از بازدید میدانی توسط کارشناسان و مشخص شدن شرایط مکان های ارسال انجام می شود.

رئیس اسکان حج و عمره سازمان حج و حج درباره نوع هتل هایی که در حج سال آینده برای زائران کار می کنند، گفت: در این حوزه به شاخص هایی توجه می کنیم که هم برای شأن زائران و هم برای آنها باشد. منفعت که ملاک ما فقط آزادی یا هزینه نیست و قطعا تنوع در سلیقه ها و درجات مختلف را مد نظر داریم.

وی افزود: روند اجاره آپارتمان و استقرار زائران در هتل ها بسیار حائز اهمیت است. چرا که هتل هایی که دارای قابلیت های تعریف شده سازمان حج و زیارت در زمینه ارائه خدمات هستند باید مورد توجه قرار گیرند. مثلا برخی از هتل های نزدیک حرم اجازه پخت و توزیع غذاهای ایرانی را نمی دهند و خودشان غذا سرو می کنند که هزینه های بسیار بالایی دارند و غذایشان با ذائقه مردم ما همخوانی ندارد. هتل های نزدیک حرم نیز قوانینی دارند که از جمله می توان به عدم امکان زیارت زائران در کاروان ها و تاکید بر پذیرش انفرادی و همچنین عدم امکان مراجعه به صورت فصلی و جابجایی هر چند روز یک بار اشاره کرد که نه تنها ناخوشایند است. برای زائران ایرانی، اما بسیار گران است هتل های شمال حرم در مدینه و هتل های اطراف حرم در مکه نیز مشمول چنین شرایطی هستند.

سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و حج ادامه داد: به دنبال ارائه بهترین خدمات ممکن به زائران و خدمات مناسب در هزینه و سود در مدینه از هتل های منطقه مرکزی هستیم. و در مکه از هتل های رینگ دوم منطقه و اطراف حرم هستند از آنها استفاده می کنیم بنابراین در مکه نزدیکترین هتل به حرم حدود دو کیلومتر فاصله دارد.

    اطلاعاتی در مورد هتل های حج ایرانی در عربستان سعودی

وی همچنین در پاسخ به این سوال که از چه زمانی خدمات اقامتی به هتل های اجاره ای تبدیل شده و آیا در دهه های گذشته خدمات به صورت هتل بوده است؟ وی گفت: در دهه های گذشته اسکان زائران به صورت ساختمانی بود تا هتلی که در واقع هزینه های مربوط به این بخش را کاهش داد، اما از اواخر دهه 1980 اسکان زائران در عربستان به هتل تبدیل شد که این امر نیز به دلیل آن است. به قوانین کشور میزبان، در مورد اسکان زائران و نیاز به اجاره هتل هایی است که دارای مجوز اقامت بوده و همچنین خدمات خوبی را با رعایت شأن و سلیقه زائران کشورمان ارائه دهند.

اسدزاده تصریح کرد: قوانین موجود در کشور میزبان (عربستان) اجازه اسکان کاروان های زائران در ساختمان های غیر استاندارد را نمی دهد و تاکید می کند زائران باید در هتل ها یا ساختمان های دارای مجوز اسکان داده شوند. بنابراین ساختمان های قدیمی که قبلا به عنوان اسکان زائران مورد استفاده قرار می گرفتند در حال حاضر مجوز و استانداردهای لازم را ندارند.

رئیس اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تمامی اطلاعات خدمات اجرایی زائران باید قبل از صدور روادید در سامانه ثبت اطلاعات حج (مسیر الکترونیکی) در عربستان سعودی ثبت شود، گفت: و گفت: اسکان استاندارد و سایر خدمات اجرایی هر حج برای ارائه ویزا و سایر خدمات مربوطه باید در این سامانه ثبت شود.

وی افزود: با وجود اینکه هنوز چند ماه تا ایام حج باقی مانده است، اقدامات برای اجاره هتل ها از هم اکنون آغاز شده و در آینده نزدیک مذاکراتی را برای ارائه خدمات مناسب در زمینه اقامت آغاز خواهیم کرد.

به گفته اسدزاده، در حج 1402 برای اولین بار اطلاعات و مشخصات هتل قبل از ثبت نام نهایی در اختیار زائران قرار می گیرد و این یکی از دلایل راه اندازی سامانه جامع اسکان است.

وی درباره خدمات هتل در مکه توضیح داد: در اقامت در مکه باید دقت شود. چون در هیچ جای این شهر نمی توان هتل اجاره کرد، اما باید با شرایط خودمان هتل داشته باشیم، یعنی هتل هایی که نزدیک به پارکینگ های درون شهری رفت و آمد به حرم هستند و ندارند. سفر برای زائران سخت است.

اسدزاده یادآور شد: درصد بالایی از هزینه های حج مربوط به اسکان است و تلاش می کنیم با بهترین برنامه ریزی بهترین خدمات را با هزینه مناسب به زائران ارائه دهیم.

    اطلاعاتی در مورد هتل های حج ایرانی در عربستان سعودی

رئیس اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت برای اسکان کارکنان و بعثه مقام معظم رهبری در مکه و مدینه گفت: اسکان کارکنان در حد زائران مکه و حتی کمتر است. ، و در همان هتل در کنار زائران بمانید، تفاوتی ندارد و حتی مقر در طبقات پایین هتل نسبت به زائران قرار دارد. در سال های گذشته از هتل های متوسط ​​و پایین برای کارمندان استفاده کرده ایم.

وی افزود: با توجه به شاخص های کشور میزبان و قوانین دریافتی، اقامت در مدینه خارج از محدوده مرکزی است و در سال های گذشته از ساختمان های غیر هتلی با کیفیت متوسط ​​در این شهر برای اسکان ساکنان استفاده کرده ایم. اعضای کارکنان و هیئت. .

اسدزاده درباره اقامت زائران در مدینه و مکه مکرمه گفته است: اقامت در مدینه در حج آینده حدود شش روز خواهد بود و به صورت فصلی نیز در مکه مکرمه حضور خواهند داشت.

سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و حج گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی کشور میزبان در ایام حج، اتاق های هتل به صورت تخت اجاره می شود و به هر زائر حدود چهار متر مربع تعلق می گیرد. که یک تخت است و کیفیت هتل ها بر اساس جایی که هر کدام در محدوده قیمتی خود قرار می گیرند با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: ظرفیت سقف اتاق ها بر اساس نقشه ها حداکثر 3 و 4 تخت است و متراژ تعیین شده نیز بر اساس نقشه ها گرفته می شود.

رئیس اداره اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره اسکان مدیر کاروان، مددکاران و موبدان نیز گفت: به ازای هر کاروان، مدیر کاروان و مددکاران در یک اتاق و هر دو موبد خواهند بود. در یک اتاق اسکان داده می شود و سه پزشک در یک اتاق خواهند بود و در یک اتاق قرار می گیرند.

اسدزاده درباره اسکان زائران در عرفات و منا توضیح داد: حدود یک متر و 40 سانتی متر فضای اسکان از محل میزبان در عرفات و کمتر از یک متر برای هر حج در منا اختصاص دارد. اسلامی وجود دارد اما به هر حال این روزها با همکاری شرکت متفین تمام تلاش خود را برای خدمات رسانی مناسب انجام می دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا