بین الملل

عربستان برای کانال تلویزیونی تروریستی ضدایرانی و ایجاد تظاهرات در هلند پول خرج می‌کند

بر اساس تحقیقات برنامه تلویزیونی هلند و شبکه های تلویزیونی دانمارکی DR و NRK در نروژ، عربستان سعودی یک کانال تلویزیونی و حداقل یک تظاهرات در لاهه را تامین مالی کرده است. رهبران گروه النضال مستقر در دانمارک از طریق سرویس اطلاعاتی عربستان مبالغ هنگفتی برای سازمان خود در اروپا و شاخه مسلح آن در ایران دریافت کرده بودند.

گروه النضال گروهی است که مدعی حمایت از مردم منطقه خوزستان ایران است.

حبیب جبور، رهبر النضال و دو رهبر دیگر روز جمعه به اتهام جاسوسی و تامین مالی تروریسم در ایران به یک ماه محاکمه غیرعلنی در دانمارک محکوم شدند. آنها از نزدیک با سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی با کد MS32 همکاری داشتند. با این حال، بسیاری از جزئیات فاش نشده است.

روز دوشنبه، یک تحقیق ژورنالیستی نشان داد که این گروه از افراد در هلند از جمله فالح عبدالله منصوری، فعال برجسته، جاسوسی می‌کرده است. این گروه همچنین از بنیانگذار این گروه، احمد ملا نیسی که در سال 2017 در لاهه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد، جاسوسی کرد. النضال همچنین از 150 ایرانی مقیم هلند و مخالفان رژیم سعودی جاسوسی کرد.

پاییز گذشته، دادگاهی در روتردام، یکی دیگر از اعضای نیدال، ژسوس اس.، دلفت را محکوم کرد.

علیرغم تکذیب‌ها، او به دلیل هماهنگی و تأمین مالی حملات در ایران با همکاری رهبران دانمارک، نیزال به چهار سال زندان محکوم شد.

این گزارش همچنین درباره فعالیت شبکه اهواز نوشت: شبکه تلویزیونی اهواز. در مورد النضال نیز باید گفت که از سال 2017 مقر اصلی آن در ریزویک هلند است و علیه ایران فعالیت می کند. این کانال حتی اخبار حملاتی را پخش کرد که مطمئناً پشت النضال است. نمونه آن قتل (شهادت) دو نفر از اعضای احتمالی سپاه پاسداران با موتور سیکلت در 21 آبان 1397 در آبادان است. این اقدام از طریق شبکه های اجتماعی اهواز فیلمبرداری و منتشر شده است. در مکالمات اپلیکیشنی بین عیسی س.، حبیب جبور، رهبر النضال و رابطی به نام ایسی در ایران که مهاجمان «پسران ما» نامیده می شوند، موضوع گفتگو مبالغی است که عاملان دریافت کرده اند. حمله باید طوری باشد که «آخرین خبر» شود.

بر اساس اولین اسناد پلیسی از خبرنگاران تلویزیون دانمارک DR، برنامه نروژی Archus و NRK، از مجموع بیش از هفت میلیون یورو بودجه در بازه زمانی 2017-2017، حدود 1.2 میلیون یورو برای تلویزیون اهواز در سال 2016 اختصاص یافته است. هلند. . این کانال یکی از اهدافی است که از طریق افسران رابط آژانس اطلاعاتی عربستان (GIP) به دنبال تامین مالی برای آن بود. در حالی که نمی توان رد کرد که بخشی از بودجه نهایی توسط سایر کمک کنندگان تامین شده است، دادگاه دانمارک دریافته است که النضال در واقع “مبلغ قابل توجهی” از سعودی ها در پاسخ به خواسته های خود دریافت کرده است.

این در حالی است که پخش تلویزیون اهواز از هلند متوقف شده است. سفارت عربستان سعودی در هلند به درخواست ما پاسخ نداد.

در دانمارک، تلویزیون اهواز به مدت دو سال توقیف شده است، زیرا این شبکه «با نمایش برنامه‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم تروریسم را تبلیغ می‌کنند، قانون را به شدت نقض کرده است».

النضال همچنین در اروپا تظاهراتی علیه ایران برپا کرد. برای این منظور، رهبری النضال از عربستان سعودی درخواست کمک مالی و بودجه کرد. برای بلیط هواپیما، هتل، اتوبوس و روزنامه نگاران پول لازم بود. همچنین برای شرکت در تظاهرات باید به پناهجویان پول پرداخت می شد. هزینه هر نفر 60 یورو بود. به شبکه های خبری عربی قول داده شد که (تظاهرات) را پوشش دهند.

اسناد پلیس به 400 هزار یورو برای 190 هزار یورو برای تظاهرات در لاهه و 80 هزار یورو برای تظاهرات در کپنهاگ اشاره دارد. تاریخ این ارتباطات پایان سال 2014 و آغاز سال 2015 بود. در سال 2015، اعتراضات النضال در کپنهاگ و بروکسل و در سال 2016 در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه برگزار شد. که عیسی س و حبیب جبور حضور داشتند.

علیرغم بیانیه‌های عمومی که مسئولیت حملات در ایران را تایید می‌کنند و حتی آنها را به رسمیت می‌شناسند، مدت‌هاست که مشخص نیست آیا رهبران نیزال در اروپا خودشان از خشونت استفاده کرده‌اند یا خیر. آنچه که این موضوع را مشخص کرد، شنیدن نشست رهبران النضال در فوریه 2020 بود. استدلال شد که بهتر است از این پس از اظهارات تهاجمی و خشونت آمیز خودداری کنند، زیرا مقامات دانمارکی و شرکای بین المللی آن را تحمل نمی کنند. با این. حبیب جبور در پاسخ به این سوال که آیا این به معنای ترک جنگ مسلحانه است؟ او پاسخ می دهد: «اینطور نیست، اما باید به گونه دیگری تعریف شود.

در مکالمات بین رهبران نیدال، عیسی اس. و مردم در ایران آشکارا درباره اهداف، پرداخت ها، استخدام، خرید اسلحه و فیلمبرداری از حملات صحبت می کردند. به عنوان مثال، عیسی به شخصی که مسئول تماس او با ایران بود، گفت: “اگر بتوانید آنها را بزنید، خوب از آنها فیلم بگیرید و آنها را رها کنید، کمکی دریافت خواهید کرد که برای شما غیرقابل تصور است.” به طور مشخص در سال 2018 مجموعه ای از حملات و آتش زدن بانک های مرتبط با النضال در منطقه خوزستان ایران رخ داد. پرونده جنایی دانمارک نشان داد که حداقل 2 میلیون یورو توسط شاخه مسلح النضال از عربستان سعودی گرفته شده است.

تهران سال ها النضال و عربستان سعودی را به تروریسم متهم کرده و بارها از دولت هلند و دانمارک خواسته است تا مداخله کنند.

311311

دکمه بازگشت به بالا