اجتماعی

پروژه نهضت ملی مسکن قم متری ۶ میلیون تمام شد

نماینده مردم بنیاد مسکن در مجلس گفت: واحدهای نهضت ملی مسکن بر اساس قیمت تمام شده به متقاضیان اعطا می شود و هر چه زمان اجرای پروژه سریعتر باشد، هزینه ها کاهش می یابد. به عنوان مثال در شهر قم با توجه به تسریع در کارها، این پروژه با هزینه کمتر از 6 میلیون تومان برای هر متر به اتمام رسید.

حمیدرضا سهرابی در گفت وگو با باراناخبر، اظهار کرد: از سال گذشته که وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع را 4 میلیون و 700 هزار دلار برای واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام کرد، این رقم تغییری نکرده اما تغییر کرده است. . همواره تاکید می شود که این واحدها بر اساس قیمت تمام شده به متقاضیان واگذار خواهد شد.

وی افزود: دولت و بنیاد مسکن با راهکارهایی در صدد کاهش هزینه ها هستند. ما بخشی از مصالح ساختمانی را به عنوان نگهبانی ارائه می دهیم، اما قیمت ها بسته به پروژه، مشخصات، تعداد طبقات و قسمت های مشترک متفاوت خواهد بود. البته هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد، فضاهای مشترک، آسانسور، پله و پارکینگ بیشتر می شود که هزینه ها را افزایش می دهد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه نمی توانیم قیمت نهایی واحدها را تعیین کنیم، گفت: پروژه های نهضت ملی مسکن که توسط بنیاد انجام می شود در کشورهای مختلف ویژگی ها و شرایط متفاوتی دارد. مثلاً در قم پنج طبقه روی شمع می سازیم، 12 طبقه در اصفهان و شاهین شهر و 12 طبقه در ایلام در حال ساخت است. هیچ کس نمی تواند برآورد دقیقی از هزینه ها داشته باشد.

سهرابی تاکید کرد: تلاش می کنیم مشاعات را به کمترین حد ممکن و البته به گونه ای کاهش دهیم که شرایط رفاهی خراب نشود. از طرفی سرعت اجرای طرح مهم است. به عنوان مثال پروژه 180 واحدی قم به دلیل تسریع در کار با متری زیر 6 میلیون دلار تکمیل شد. اما شاید هزینه پروژه هایی که امسال شروع می شود کمتر از 7 میلیون دلار برای هر متر نباشد. در صورت اضافه شدن امکانات، تجهیزات و تاسیسات، این رقم از 8.5 به 9 میلیون دلار می رسد.

وی درباره زمان اجرای طرح نهضت ملی مسکن که بر عهده بنیاد است، گفت: در سال گذشته به مرحله افتتاح 350 واحد رسیده ایم. حدود 1000 واحد باید برای افتتاح در دسامبر آماده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا