اجتماعی

پروژه‌های نهضت ملی مسکن به یک‌میلیون واحد با میانگین پیشرفت ۳۰ درصد رسیده است

صحبت های سازندگان و تقدیر از مسئولان نشان از کندی روند اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن دارد. بر اساس محاسبات وزیر تا مردادماه سال آینده دو میلیون واحد افتتاح می شود. این در حالی است که به گفته مسئولان، آنچه در حال حاضر محقق شده یک میلیون دستگاه با میانگین پیشرفت 30 درصدی است.

به گزارش باراناخبر، اگرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی از تحقق حدود یک میلیون واحد صحبت می کنند، اما بر اساس اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، پروژه ها برای 509 هزار واحد تعیین شده و به پایه گذاری رسیده است. 194 هزار واحد فاز. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید به آمار ذکر شده باید واحدهای مستقل، بنیاد مسکن، نیروهای مسلح و… اضافه شود. مجموع اجرا در یک میلیون واحد با میانگین پیشرفت 30 درصدی.

به نظر می رسد با توجه به مدلی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی تعریف کرده اند، تامین زمین قابل ساخت به معنای اجرای پروژه است; در حالی که شواهد نشان می دهد که بین تعداد واحدهای در حال ساخت و میزان عرضه زمین فاصله قابل توجهی وجود دارد. یکی از راه های سنجش پروژه های در حال ساخت، پرداخت تسهیلات است. شرط توزیع وام تا سقف 450 میلیون دلار برای واحدهای نهضت ملی مسکن، پرداخت سهم متقاضیان است. از یک میلیون و 300 هزار نفر معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به شبکه بانکی، 333 هزار نفر مبلغ اولیه 40 میلیون دلاری را واریز کرده اند.

20 آبان 1401 با حضور وزیر راه و شهرسازی در آیین پذیرایی از طریق ویدئو کنفرانس ساخت 100000 واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید افتتاح شد که مجموع ساخت و ساز در شهرهای جدید را به 200000 واحد رساند. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند پروژه های مذکور در بهترین حالت آماده سازی زمین بوده و برخی از آنها حتی برنامه ای ندارند.

وزارت راه و شهرسازی پس از هفت مرحله فراخوان ثبت نام حدود 2 میلیون متقاضی مطلق نهضت ملی مسکن را از طریق فیلتر پنج شرط حذف کرد. از 5.5 میلیون متقاضی، 3.6 میلیون نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند. البته با توجه به ازدواج هایی که در ماه های اخیر صورت گرفته، تعداد متقاضیان احتمالی مسکن دولتی افزایش یافته است. این بدان معناست که تقریباً 4 میلیون متقاضی مسکن واجد شرایط در کشور ندارند. در حالی که در سال گذشته تنها یک میلیون واحد ساخته شده است و هیچ مدلی برای خانواده های مستاجر مسکن وجود ندارد و عملکرد چندانی در طرح اجاره حرفه ای ارائه نشده است.

اگر میانگین پیشرفت فیزیکی 30 درصدی طرح نهضت ملی مسکن را خوش بینانه بپذیریم و این طرح با سرعتی که در یک سال گذشته پیش رفته است ادامه یابد، ساخت یک میلیون مسکن حدود چهار سال زمان می برد. این در حالی است که بنا به اذعان برخی سازندگان و مسئولان، پروژه ها به دو دلیل مهم یعنی عدم پرداخت مشارکت ها و اجتناب از پرداخت منابع از سوی سیستم بانکی با کندی اجرا روبرو بوده است. پیشنهادات انبوه سازان برای تامین منابع این پروژه نیز غبارآلود در کشوی میز مسئولان وزارت راه و شهرسازی است!

ماموریتی که از مرداد ماه سال گذشته برای وزارت راه و شهرسازی تعیین شد، ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال بود. کمی بعد رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ساخت مسکن بیش از یک سال طول می کشد و به همین دلیل هدف از ساخت چهار میلیون خانه را به دو قسمت دو میلیونی تقسیم کرد. یعنی اگر امروز دو میلیون واحد به مرحله ساخت برسد که هنوز اتفاق نیفتاده است، در آبان ماه سال 1403 باید انتظار داشت که نوار منازل بریده شود.

در این شرایط اجرای بسته دوم یک میلیونی تا یک سال دیگر غیرممکن به نظر می رسد. اگر بسته دوم به سرنوشت یک میلیونی در فاز اول دچار شود، افتتاح دو میلیون واحد در نهایت عمر چهار ساله وزارت راه و شهرسازی را افزایش نخواهد داد. در مورد چهار میلیون واحد!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا