اجتماعی

ارزش واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟

با توجه به آخرین قیمت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن که 4 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده بود، در صورت رسیدن چند واحد با یک نرخ به دست متقاضیان، قیمت یک واحد 60 متری این پروژه 282 میلیون دلار خواهد بود. البته برخی از سازندگان مدعی هستند که با توجه به افزایش قیمت نهاده های ساختمانی، قیمت هر متر به حدود 8 میلیون دلار رسیده است که در این صورت یک آپارتمان 60 متری 480 میلیون دلار قیمت دارد که بخش قابل توجهی از آن است. یک وام بانکی

به گزارش باراناخبر، میانگین قیمت یک آپارتمان 50 متری در بازار مسکن تهران بر اساس اطلاعیه مرکز آمار در تیرماه سال جاری به 2 میلیارد و 240 میلیون دلار رسیده است در حالی که قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با نرخ اعلامی دولت 4.7 میلیون متری 282 میلیون و با قیمت متری 8 میلیون در نظر سازندگان است. 480 میلیون دلار است که حدود یک پنجم نرخ بازار مسکن پایتخت است.

رسیدن به مرحله تاسیس 430000 واحد

پروژه نهضت ملی مسکن با هدف ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال با تامین زمین برای حدود 1.5 میلیون واحد و رسیدن به مرحله تاسیس 430000 واحد در سراسر کشور در حال وقوع است. البته یک پروژه چهار میلیونی چالش هایی دارد. وزیر راه و توسعه عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات را بخشی از این چالش ها می داند. از سوی دیگر سازندگان می گویند تورم مصالح ساختمانی و عدم پرداخت برخی متقاضیان باعث ایجاد مشکل در پروژه ها شده است.

انبوه سازان عزم دولت برای اجرای پروژه چهار میلیون واحدی در حوزه مسکن آنها تحسین می کنند اما هنوز به تفاهم مشترک با وزارت راه و شهرسازی نرسیده اند. مهمترین اختلاف نظر بین بخش خصوصی و دولت تفاوت قیمت است.

ارزش واحدهای جابجایی مسکن چقدر است؟

پروژه 150 واحدی نهضت ملی مسکن در سیرجان

گلایه وزیر از عدم همکاری بانک ها با این پروژه

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی و سازندگان از سیستم بانکی گلایه کرده اند. طبق قانون بانک ها باید 20 درصد از تسهیلات سالانه خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما در سال های اخیر حدود 5 درصد از این تعهد محقق شده است. به نظر می رسد در هنوز روی پاشنه خود می چرخد. چند روز پیش رستم قاسمی وزیر راه و توسعه گفته بود بانک ها برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نهضت ملی مسکن همکاری نمی کنند.

اما در بخش تامین زمین، به نظر می رسد مشکل چندانی وجود نداشته باشد. به گفته قاسمی، تاکنون 1.5 میلیون واحد زمین تامین شده است. آمارها تا 24 تیرماه حاکی از آن است که طبق وعده محمود محمودزاده، معاون وزیر، 430 هزار واحد به مرحله فونداسیون، 201 هزار واحد به مرحله پشت بام، 140 هزار واحد به مرحله سفت کاری و 63 هزار واحد به مرحله نجاری رسیده اند. خیابان ها و شهرسازی 100 هزار واحد تا پایان شهریور به متقاضیان تحویل می شود.

زمین مازاد دولتی موجود برای طرح ملی مسکن

یکی از مشکلات مربوط به مقاومت دستگاه های دولتی برای تسلیم زمین های مازاد خود به نهضت ملی مسکن است. برای حل این مسئله تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تکمیل می شود. رئیس جمهور تا پایان شهریور ماه به دستگاه های دولتی فرصت داده است تا اراضی مازاد خود را ارائه کنند در غیر این صورت زمین ها به نام وزارت راه و شهرسازی ثبت می شود. گفته می شود تا کنون 9 درصد از زمین های مازاد دولت به پروژه های سریع تولیدی و مسکن اختصاص یافته است.

در مورد وضعیت پروژه، به دلیل عدم توافق بخش خصوصی و دولتی، به گفته سازندگان، کار تکمیل نشده است. رئیس مرکز انبوه سازان سید محمد مرتضوی چند روز پیش در گفت وگو با باراناخبر، اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه در تعدیل ها تورم نیمه دوم سال گذشته را در نظر نگرفته است. دولت سقف قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن را 4 میلیون و 750 هزار دلار اعلام کرد. در حالی که برخی از تولیدکنندگان از قیمت های بالای 6 میلیون و حتی 8 میلیون دلار صحبت می کنند.

ارزش واحدهای جابجایی مسکن چقدر است؟

طرح نهضت ملی مسکن اندیشه شهریار

برخی از تولیدکنندگان با تورم دست و پنجه نرم می کنند

ایرج رهبر،عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران و سازنده سایت 504 نهضت ملی مسکن شهریار در گفت وگو با باراناخبر، اظهار کرد: در ابتدای سال جاری هزینه هر مترمکعب هزینه شد. بتن از 600 تا 700 هزار تومان بود اما الان 1.1 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر با تاخیر متقاضیان در پرداخت و عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانکی مواجه هستیم.

وی با ابراز نگرانی از تورم تدریجی نهاده های عمرانی گفت: اگر دولت تعدیل ها را نپذیرد ممکن است به جایی برسیم که برخلاف میل باطنی مجبور به توقف کار شویم. تجهیزات ما مانند سیستم قالب، برق، ژنراتور و غیره گران بوده و نبود این دستگاه ها باعث از دست رفتن سرمایه می شود.

به نظر می رسد اکثر قراردادهای پروژه نهضت ملی مسکن که تاکنون امضا شده است با بخش دولتی بوده است. بنیاد مصطفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی حضرت امام (ره)، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از جمله تشکل های فعال در طرح نهضت ملی مسکن هستند. مسئولان وزارت راه و شهرسازی از توده سازان خوشنام و فعال برای مشارکت در این طرح دعوت به عمل آورده اند.

زمین توسط دولت، ساختن خانه توسط مردم

بخشی دیگر از پروژه نهضت ملی مسکن واگذاری زمین به مالکان خصوصی است. در شهرهایی که امکان ایمن سازی زمین وجود دارد، دولت در قالب گروه های دو و سه نفره زمین را در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می دهد تا با ارائه نقشه ها و ماکت های ایرانی-اسلامی اقدام به ساخت و ساز کنند. در برخی مناطق امکان واگذاری زمین به شخص نیز وجود دارد. واگذاری زمین به مالکیت مستقل در شهر جدید ایوانکی به ساکنان تهران انجام می شود و شاید در آینده با تامین زمین، شهرستان های قرچک و پیشوا وارد این فرآیند نیز شوید. به گفته محمود محمودزاده در حال حاضر 333 هزار واحد نهضت ملی مسکن به صورت مستقل در اختیار است.

یکی دیگر از مدل های طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت امتیاز به مالکان است. به این ترتیب دولت تمامی مزایای این طرح را با سازندگانی که زمین دارند و یا پروژه های آنها نیمه تمام است تقسیم می کند و این افراد می توانند از تسهیلات این طرح تا سقف 450 میلیون دلار برای هر واحد استفاده کنند.

ارزش واحدهای جابجایی مسکن چقدر است؟

شهر جدید ایوانکی

کارها با قدرت و ضعف به جلو می روند

به هر حال پروژه نهضت ملی مسکن با وجود فراز و نشیب در مناطق مختلف کشور با شدت و ضعف پیش می رود. این طرح در صورت اجرا می تواند منجر به مسکن بسیاری از مستاجران شود. مستاجرانی که تا 70 درصد درآمد خود را برای پرداخت اجاره در برخی شهرها تقسیم می کنند. طبق آمار حدود 9 میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

با توجه به نوسانات شدید قیمت مسکن که از اواخر سال 1395 آغاز شده و همچنان ادامه دارد، خرید مسکن برای بسیاری از خانواده ها به هدفی دست نیافتنی تبدیل شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، متوسط ​​قیمت مسکن در تهران به متری 44.8 میلیون دلار رسیده است. یعنی یک واحد 50 متری در پایتخت به طور متوسط ​​2 میلیارد و 240 میلیون دلار هزینه دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان می گوید: زمین 40 درصد قیمت مسکن در شهرها و 60 درصد در کلان شهرها است.

این در حالی است که با اقدامات انجام شده برای حذف هزینه زمین در طرح نهضت ملی مسکن، قیمت واحدها بسیار کمتر از نرخ بازار خواهد بود. تخصیص زمین در برنامه اقدام ملی مسکن شامل اجاره 99 ساله، فروش اقساطی 10 ساله و مشارکت در ساخت است. البته فرم «ج» متقاضی باید سبز باشد و از سال 1383 به بعد مالک زمین یا واحد مسکونی نباشد.

با این حال، حتی اگر قیمت هر متر 4.7 میلیون دلار را نادیده بگیریم و واحدهای نهضت ملی مسکن با قیمت هر متر 8 تا 10 میلیون دلار ساخته شوند، یک واحد 60 متری با هزینه ای بین 480 تا 600 میلیون دلار ساخته می شود. که کمتر از یک ربع است قیمت آپارتمان 50 متری در تهران است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا