اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا از نیاز کشور به 10 میلیون آپارتمان صحبت کرده است.

به گزارش باراناخبر، با احتساب حدود 700 هزار ازدواج سالانه و نوسازی بافت های فرسوده، کارشناسان تخمین می زنند حداقل تا 10 سال آینده هر سال حداقل یک میلیون آپارتمان ساخته شود. در طرح جامع مسکن نیز آمده است که کشور نیاز به مسکن سالانه یک میلیون واحد دارد.

اما در سال های اخیر تولید یک میلیون خانه هرگز محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در سال 90 مربوط به سال 1392 بود که برای 809 هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساخت صادر شد. اما این روند در سال های اخیر کاهش یافته و در سال 1395 به بعد تولید مسکن به 350 تا 400 هزار واحد رسیده است.

با این حال، بازار ساخت و ساز در سال گذشته اندکی بهبود یافته است. محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – اواخر سال 1400 از پیشرفت ساخت و ساز نسبت به سال 1399 و ساخت 520 هزار واحد مسکونی خبر داد. او قول داد در سال 1401 نهضت بزرگ مسکن در کشور ایجاد شود.

اخیرا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن مجرد مانده اند و به بیش از 10 میلیون مسکن جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به فارغ التحصیلی دانشجویان هر ساله و امکان ازدواج آنها در کشور، به بیش از 10 میلیون آپارتمان نوساز نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کرده اند که اکثر آنها مستاجر هستند. یا مسکن بیش از آن است.

به گفته قاسم، در راستای افزایش تولید، ساخت یک میلیون خانه در سال در نظر گرفته شده است که بیش از دو سوم آن به ترتیب 860 هزار واحد در دست ساخت است و در سال جدید واحدها واگذار می شود.

از این رو مسئولان وزارت راه و شهرسازی گزارش داده اند که تاکنون حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن افتتاح شده و تا خردادماه امسال تعدادی دیگر از واحدهای این طرح به بهره برداری می رسد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا