عمومی

پاسخ به ۶ ابهام رایج درباره لبنیات

“برای افزایش سرانه مصرف شیر ، اصلاح تصورات غلط عمومی درباره محصولات کارخانه ضروری است.”

به گزارش باراناخبر ، این روزنامه جام جم وی نوشت: عجیب است که چند سوال و ابهام همیشه در مورد شیر و لبنیات مطرح می شود و متأسفانه به دلیل اهمیت موضوع موضوع بیشتر افراد به سایت های غیر متخصص و ناشناس در فضای مجازی مراجعه می کنند تا پاسخ سوالات را پیدا کنند مهمترین سوالات در زمینه محصولات لبنی در مصاحبه با دکتر حمید خسروی ، متخصص علوم و صنایع غذایی و مشاور و مدرس صنعت لبنیات ، و پاسخهای مفیدی یافتیم.

برخی معتقدند که از آنجا که شیرهای کارخانه شیرین تر یا کمتر از شیرهای محلی خوش طعم هستند ، تغییرات زیادی در مواد تشکیل دهنده آنها ایجاد شده و این اصطلاح دستکاری شده است. همچنین اعتقاد بر این است که دلیل رقیق شدن شیر گیاه ، افزودن آب به آن است.

چرا شیر کارخانه بو و غلیظ نمی شود؟

دکتر. خسروی می گوید دلیل عدم عطر و طعم در بیشتر شیرهای کارخانه کیفیت بالای شیر خام به دست آمده و همچنین روند بوییدن شیر است. در طی این فرآیند ، گازها و بوهای نامطبوع از شیر جدا می شوند و ممکن است شیر ​​به دلیل رایحه دیگر حس سنتی بودن را به مصرف کننده منتقل نکند. دلیل احساس نازک بودن شیر کارخانه عمدتا تنظیم درصد چربی برای تولید شیر کم چرب است و وقتی چربی شیر کاهش یابد ، می تواند احساس نازکی کند. روند همگن سازی بر خصوصیات حسی شیر نیز تأثیر می گذارد. در طی این فرآیند ، اندازه ذرات چربی شیر کاهش یافته و به طور مساوی در کل حجم شیر توزیع می شود ، بنابراین احساس دهان یک شیر غیر همگن سنتی نمی شود. در حال حاضر ، برخی از کارخانه های معتبر و بدون تغییر درصد چربی مانند شیر سنتی و حتی شیر چربی بالاتر از شیر خام خام ، به جای همگن ، شیر کامل تولید می کنند و مصرف کنندگانی که چنین کیفیتی را می خواهند ، می توانند از این نوع محصولات استفاده کنند.

هورمون و آنتی بیوتیک در شیر!

مدت هاست که تصور می شد داروهای هورمونی در مزارع صنعتی برای پرورش سریعتر دام استفاده می شود که در صورت مصرف محصولات دامی برای سلامتی مصرف کننده خطرناک است. باید بدانید که همه مزارع صنعتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی فعالیت می کنند و استفاده از هر نوع دارو یا مکمل تحت نظارت آنها انجام می شود. از طرف دیگر ، استفاده از هورمون رشد برای گاوهای شیری چندان رواج ندارد و در برخی کشورها این نگرانی بیشتر در گاوهای گوشتی است. البته برای تقویت شیردهی می توان از داروهای هورمونی استفاده کرد که باید کاملا تحت نظارت دامپزشک و همچنین تحت نظارت سازمان دامپزشکی باشد. استفاده از آنتی بیوتیک برای گاوهای بیمار در همه مزارع معمول است ، اما شیر گاوهای تحت درمان با آنتی بیوتیک پس از درمان برای مدت زمان مشخصی برای انسان غیرقابل استفاده است و مزرعه موظف است آن را جدا کند. هنگامی که شیر وارد کارخانه می شود ، باقیمانده آنتی بیوتیک شیر توسط یک کیسه استاندارد بررسی می شود و در صورت مثبت بودن ، شیر مصرف نمی شود. شیر حاوی آنتی بیوتیک علاوه بر آسیب رساندن به سلامت مصرف کنندگان ، توانایی تولید محصولات تخمیر شده مانند ماست ، دوغ و پنیر را ندارد. در مزارع محلی که تحت نظارت و کنترل نهادی نیستند ، استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان بیماری های دامی باکتریایی بسیار زیاد است و امکان انتقال این داروها از طریق محصولات دامی به بدن مصرف کننده زیاد است.

دلیل اینکه شیر به ماست تبدیل نمی شود

اعتقاد دیگر این است که شیرهای کارخانه (به خصوص کیسه هایی) که نمی توان در خانه از آنها ماست و پنیر درست کرد حاوی مقادیر زیادی آنتی بیوتیک است. دکتر. خسروی می گوید: “یکی از دلایل تبدیل نشدن شیر به ماست یا پنیر ممکن است وجود هرگونه بازدارنده در شیر از جمله آنتی بیوتیک باشد. اما شایان ذکر است که برخی از انواع ماست در کارخانه به عنوان ماست برای خانه استفاده می شود. ماست ساخته شده. ساخته شده از ماستهایی که در دسترس هستند ، یعنی فقط یکبار قابل تولید هستند. “بنابراین ، وقتی ماست خانگی از ماست کارخانه ای انتخاب شود ، این احتمال وجود دارد که شیر به ماست تبدیل نشود.”

بستنی بی کیفیت

این باور که از بهترین و بالاترین شیر درجه یک برای تهیه شیر استریل استفاده می شود درست است. به دلیل فرآیند حرارت بالا ، شیر باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا در مقابل گرما کیفیت خود را از دست ندهد. برای تولید ماست و پنیر ، شیر باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد ، اما دو محصول پنیر پیتزا و بستنی نیز می توانند با شیر با کیفیت پایین تولید شوند. البته کارخانه های معتبر و بزرگ به دلیل وجود مزارع صنعتی و شیر با کیفیت مانند سایر محصولات چنین محصولاتی را با بالاترین کیفیت شیر ​​ارائه می دهند. اما بستنی سنتی ، دست ساز و سنتی و بدون مارک را می توان با کمترین کیفیت شیر ​​تهیه کرد که اغلب در کارخانه تولید می شود.

به مواد بسته بندی ما توجه کنید

مواد بسته بندی مواد غذایی باید از سطح غذایی و مجاز و از جنسیتی باشند که مولکول های آن نمی توانند به داخل محصول مهاجرت کنند. همچنین می تواند از ماندگاری محصول اطمینان حاصل کند. اما این نکات در بسته بندی ماست های داخلی رعایت نمی شود و این محصول معمولاً در ظروف غیر بهداشتی به بازار عرضه می شود و با کیسه و کیسه ای کاملاً نامناسب و نفوذپذیری زیاد در برابر آلودگی محیط بسته می شود. علیرغم ادعاهای دروغین فروشندگان آن ، دلیل فساد زودرس این ماست ها به دلیل کمبود مواد نگهدارنده نیست ، بلکه به دلیل نفوذ آلودگی های میکروبی و شیمیایی به محصول است. قبل از استفاده ، از این ظروف در کارخانه نمونه برداری می شود و آزمایشات لازم ، از جمله کشت میکروبی ، قبل از استفاده در کارخانه از آنها گرفته می شود. معمولاً ماست های کارخانه ای با ترکیبات ثانویه در راحت ترین گروه بسته بندی قرار دارند.

یک محصول پوسیده لزوماً بیماری زا نیست!

شیر و فرآورده های لبنی ، به ویژه خامه ترش ، که اغلب طی فرآیندهای حرارتی پاستوریزه یا استریل می شوند. معمولاً علت ترشی فرآورده های لبنی ، باکتریهای غیر بیماری زا هستند که باعث کاهش کیفیت محصول می شوند ، اما از آنجا که به طور قطع نمی توان گفت که بیماری پوسیده بیماری زا نیست ، توصیه می شود از مصرف اینگونه محصولات خودداری شود. “فرآورده های لبنی که به دلیل ذخیره سازی و تولید در شرایط نامساعد محیطی آلوده شده اند ، خطر بیماری زایی و مسمومیت زیادی برای مصرف کننده دارند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا