اجتماعی

مصرف شیر و لبنیات را در هوای آلوده فراموش نکنید

آلودگی محیط زیست می تواند از طریق دخالت انسان یا پدیده های طبیعی رخ دهد. آلودگی هوا مهم ترین عامل خطر برای بیماری های تنفسی، ریوی، آسم، پوست، چشم و سرطان است و به مرور زمان می تواند باعث آلزایمر و پارکینسون شود.

به گزارش باراناخبر، منبع آلودگی از حجم کم مانند خاکستر سیگار تا حجم زیاد مانند سوخت خودرو و فعالیت های صنعتی متغیر است. با گذشت زمان، این ذرات آلوده باعث بیماری های تنفسی، بیماری های ریوی و سرطان می شوند. آلودگی محیط زیست با اکثر مرگ و میرها ارتباط مستقیم دارد.

بر این اساس کارشناسان تغذیه مصرف شیر و فرآورده های شیر کم چرب را برای تمامی گروه های سنی به صورت روزانه به ویژه افراد در معرض خطر در کارخانه ها و معادن و همچنین در محیط های کاری پرتوزا توصیه می کنند. همانطور که می دانید مکان های آلوده دارای فلزات سنگین از جمله سرب هستند که به راحتی از طریق تنفس به عنوان سم وارد بدن می شود. شیر منبع پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است و این عناصر کمیاب می توانند فلزات سنگین مانند سرب را مهار کنند تا در سراسر بدن پخش نشوند و از طریق ادرار و مدفوع دفع شوند. همچنین مصرف شیر و فرآورده های آن باعث نرم شدن مخاط تنفسی می شود.

در زیرگروه شیر و شیر هرم غذایی توضیح داده شده است:

گروه شیر و لبنیات: شامل شیر و فرآورده های آن مانند ماست، پنیر، پنیر دلمه، بستنی و دوغ می باشد. این گروه حاوی کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین B12 و B2 و سایر مواد مغذی است و بهترین منبع کلسیم است که برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است.

مصرف روزانه توصیه شده لبنیات از دو تا سه واحد است.

یک واحد از این گروه معادل یک لیوان شیر یا ماست کم چرب (کمتر از 2.5 درصد) یا 45 تا 60 گرم پنیر معمولی معادل یک و نیم قوطی کبریت یا یک چهارم لیوان کلبه است. پنیر . یا دو پیمانه دوغ یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه.

لازم به ذکر است که یک لیوان شیر کم چرب 240 سی سی حاوی 102 کیلو کالری انرژی، 8 گرم پروتئین، 12 گرم کربوهیدرات، 13 گرم قند، 2 گرم چربی و حاوی منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین ها می باشد. . D، B12 و B2.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا