اقتصادی

وزیر ارتباطات جزئیات اینترنت کودکان را اعلام کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه امروز با افشای جزئیات اینترنت کودکان از طرح 456 رونمایی کرد و بر اختیاری بودن این اینترنت تاکید کرد.

به گزارش باراناخبر، چهارمین جلسه کمیته راهبری سند حمایت از کودکان در فضای مجازی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. سیدابوالحسن فیروزآبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی و جمعی از نمایندگان شورای اسلامی این جلسه به کشف سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس 456) اختصاص داشت.

در این دیدار عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است اما آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است، گفت: تاریخ بحث حمایت از کودکان در فضای مجازی تقریباً دو مورد است. یک دهه است که در دنیا دنبال می شود و در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود فعالیت های خوبی در کشور شکل گرفت.

زارع پور ادامه داد: یکی دیگر از نقاط عطف تاریخ کشورمان، تلاش های صورت گرفته برای حمایت از کودکان در فضای مجازی مصوبه سال گذشته شورای عالی فضای مجازی بود. خردادماه سال گذشته سند حمایت از کودکان در فضای مجازی به تصویب رسید. در این سند کار به خوبی تقسیم شده و وظایف دستگاه های مختلف در نظر گرفته شده است تا بر اساس آن بتوانیم تاخیرهای گذشته را جبران کنیم.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، وی بیان کرد: از اولین روز حضور ایشان در وزارت ارتباطات جلسات متعددی با اپراتورها و فعالان حوزه تولید محتوای کودک برگزار کردم که خلاصه این جلسات عبارت بود از. در قالب بالا بردن پنجره واحد به منظور ارائه ظرفیت های در دسترس عموم به ویژه خانواده ها.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: بر اساس تکالیف پیش بینی شده در سند حمایت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضایی امن در فضای مجازی ایجاد کند. و ارشاد اسلامی و سایر مؤسسات فرهنگی برای کودکان فراهم کنند تا کمتر در معرض محتوای نامناسب قرار گیرند.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف وزارت ارتباطات در این سند، تامین فضای امن متناسب با سن و محتوای موجود در اختیار کاربر بود که خوشبختانه با همکاری بسیار خوب خانواده ارتباطی کشور به ویژه این امر امکان پذیر شد. اپراتورهای تلفن همراه امروز به صورت رسمی تقدیم عزیزان می شود.

زارع پور بابیان اینکه با راه اندازی سرویس اینترنت کودکان و نوجوانان (سرویس 456) سه گزینه برای حمایت از کودکان در فضای مجازی به خانواده ها ارائه می شود، گفت: اول با تماس با 456*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق شماره 456 به خانواده ها پیشنهاد می شود. تعیین و مدیریت دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت با توجه به سن و شرایط آنها. برای این منظور چهار سطح دسترسی در قالب چهار رنگ سبز، سفید، زرد و نارنجی تعریف شده است که در حال حاضر رنگ سبز (برای کودکان زیر 5 سال) در اپراتورها و سایر سطوح دسترسی فعال شده است. به زودی مشخص می شود..

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه توضیح داد: گزینه دیگری و انعطاف پذیرتر در قالب اپلیکیشن ارائه می شود تا جایی که والدین می توانند انتخاب کنند که کدام سرویس، چه سایت یا چه اپلیکیشنی برای کودکان و برای هر کدام از آنها فعال شود. اعضای خانواده می توانند سطح دسترسی خاصی را در مورد آن تعریف کنند. یکی دیگر از کارهایی که به مرور زمان در حال تکمیل است و به عنوان مثال در کشورهای اروپایی فعال شده است، دسترسی ایمن به خدمات اساسی و مهم مانند موتورهای جستجو و دایره المعارف ها است تا کودکان از طریق این خدمات در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرند. که در. به صورت وب سایت.امروزه در اختیار عزیزان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امیدوارم با همکاری و حمایت همه فعالان و دست اندرکاران این حوزه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم تا بچه ها بتوانند هر چه بیشتر بهره ببرند. مجازی فضا و خانواده ها نگران این هستند که فرزندانشان در معرض هیچ چیز قرار نگیرند، محتوای نامناسب به راحتی منتشر نخواهد شد.
وی تصریح کرد: حمایت از کودکان در فضای مجازی راهبرد جدی ما در وزارت ارتباطات است و معتقدیم خدمات ارائه شده به کودکان باید متفاوت باشد. البته سرویسی که امروز فاش شد اختیاری است و هیچ اجباری برای استفاده از آن وجود ندارد و این سرویس تنها ابزاری است که در اختیار خانواده هاست که می تواند حضور کودکان در فضای مجازی را مدیریت کند.
زارع پور در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که وظیفه ارزیابی محتویات فضای مجازی را بر عهده دارد، فهرست سایت ها و خدمات مجاز هر دسته (سبز، سفید، زرد و نارنجی) با خدمات متفاوت ارائه شود. و به شکلی جذاب به روز رسانی شود تا با ایجاد تنوع، جذابیت لازم برای ادامه حضور و استفاده کودکان از این سرویس ایجاد شود.

در ادامه این دیدار مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های دولتی و مدیریتی در حوزه فضای مجازی سرباز رهبر انقلاب برای جبران عقب ماندگی ها در فضای مجازی هستند، گفت: جاری است. وضعیت فضای مجازی قطعا نامطلوب است و انتظار رهبر انقلاب از دست اندرکاران این است که به سرعت این تاخیرها را جبران کنند.

وی افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقدیم ابزارهای نظارتی بسیار موثر است و در این زمینه چاره ای جز پذیرش دستورالعمل ها نداریم.
اسماعیلی تاکید کرد: به همه دوستان در بخش‌های مختلف این اطمینان را می‌دهیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های رهبر عزیز انقلاب و انجام مأموریت‌های خاص یار همیشگی و مستمر است و امیدواریم نتایج مثبتی حاصل شود. به زودی این همراهی و همدلی دیده می شود، مردم عزیز شاهد باشید

در این جلسه سامانه ارزیابی محتوای فضای مجازی تهیه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد که خروجی آن در سرویس اینترنت کودک و نوجوان 456 مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین در این جلسه سامانه ارائه شد. تلویزیون کودک و نوجوان که حاوی صدها هزار محتوای جذاب سازمان صدا و سیما و محتوای تولید شده برای کودکان و نوجوانان است.

همچنین در این جلسه سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی – با اشاره به تاثیر اپیدمی کرونا در کشور بر رویکرد شورای عالی فضای مجازی برای حضور کودکان و نوجوانان و… خانواده ها در فضای مجازی از سال 1398 به بعد، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور و نگرانی کودکان و خانواده های حاضر در برنامه های خارجی برای دریافت خدمات آموزشی لازم، پس از بازنگری های فراوان دو راهکار ارائه شد که در نهایت به تصویب رسید. از مرکز ملی فضای مجازی، به منظور راه اندازی نظام آموزشی کشور، اجرای برنامه متمرکز و اجرای کل نظام آموزشی کشور بر این اساس، سامانه شاد در کشور راه اندازی شد که از افتخارات جمهوری اسلامی است. به دلیل اجرای آن در مدت زمان کوتاه با ظرفیت های مناسب.

وی با تاکید بر اینکه سامانه شاد و تلویزیون به عنوان یک برنامه ملی باید شرایطی را برای فعالیت بخش خصوصی در آنها فراهم کند، افزود: بیشترین تعداد این محصولات در کشور مربوط به حوزه آموزش و پرورش است که نشان می دهد توجه به از افراد خاص برای آن این حوزه و شکوفایی کسب و کار است که باید به خوبی از آن استفاده و سازماندهی شود.

فیروزآبادی با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد محتوای کودک گفت: اقتصاد محتوای کودک باید بدون نگاه سرمایه داری تعریف شود و خوشبختانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشته اند. خوب با مرکز ملی فضای مجازی برای ساماندهی اقتصاد این حوزه و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در کشور.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره اهمیت نقش وزارت آموزش و پرورش در حوزه اینترنت و کودکان گفت: متاسفانه هنوز موضوع سواد فضای مجازی در دروس مدارس مورد توجه قرار نگرفته است. . ، که باید به صورت محلی در نظر گرفته شود. همچنین سیستم طبقه بندی سن محتوا به دلیل کاربرد گسترده در دنیا در حوزه بازی های رایانه ای و صوتی و تصویری گسترده در کشور اعمال شود.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی جامع به شهروندان کشور برای اطلاع از نظام رده بندی سنی محتوا و خدمات مجاز در فضای مجازی و محصولات ارائه شده در این حوزه، تصریح کرد: در سال 1400 سند حمایت از کودکان در فضای مجازی تدوین شد. تصویب شد و برای همه نهادهای کشور به کار ملی تقسیم شد که بر اساس آن این کمیسیون تشکیل شد و تاکنون اقدامات مقتضی از جمله سامانه 456 و نظام رده بندی سنی مطالب و خدمات مجاز انجام شده است. در فضای مجازی از جمله این دستاوردها و ساماندهی بیشتر این حوزه است که باید به همه نهادهای کشور به ویژه شورای اسلامی توجه ویژه شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پایان ابراز امیدواری کرد با راه اندازی آزمایشی سامانه های ارائه شده و همکاری اپراتورهای کشور بتوانیم این محصولات را تکمیل کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا