اقتصادی

واکنش وزیر ارتباطات به اقدام گوگل برای حذف چند سکوی ایرانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت کشور با همکاری سایر نهادهای مسئول پیگیری های لازم را با مراجع بین المللی برای احقاق حقوق نخبگان کشور و مردم کشور انجام خواهد داد. ایران”.

به گزارش باراناخبر، عیسی زارع پور با انتشار پستی در یکی از پیام رسان های داخلی درباره اقدامات اخیر گوگل پلی در خصوص حذف برخی اپلیکیشن های ایرانی، گفت: اخیرا برخی از پلتفرم های ایرانی که در زمینه پیام رسانی و حمل و نقل از فروشگاه نرم افزاری خدمات ارائه می دهند غریبه شده اند. . حذف شد، از آنجایی که از این موضوع مطلع بودم، به معاونین ذیربط دستور دادم در تعامل با شرکت های دانش بنیان صاحب این پلتفرم ها، نسبت به بررسی جنبه های فنی و حقوقی این موضوع اقدام کنند.

صاحبان برخی از پلتفرم های مطرح دنیا که خود را صاحبان انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می دانند سال هاست با اتخاذ سیاست های انحصاری و استانداردهای متعدد سعی در جلوگیری از رشد و توسعه فناوری در ایران عزیز داشته اند و این امر . اولین بار نیست که به بهانه تحریم از تحریم استفاده می کنند، مردم ما حتی کاربران ایرانی در سراسر دنیا از نعمت استفاده از محصولات تولید شده توسط متخصصان جوان این کشور محروم هستند.

این موضوع اگرچه بارها به بهانه های مختلف مطرح شده است، اما تکرار آن در شرایط کنونی که بسترهای ایرانی در عرصه های مختلف به خوبی توسعه یافته و مردم نیز به استفاده از آن علاقه نشان داده اند، این شبهه سیاسی بودن چنین تصمیماتی را تقویت می کند. از سوی دیگر ایران توسعه یافته را نمی بینند و سعی می کنند از هر وسیله ای برای وابستگی به ایران و ایرانی استفاده کنند.

چندی پیش دولت آمریکا اعلام کرد که تحریم های فناوری اطلاعات را برای کشور ایران لغو کرده تا مردم ایران از خدمات فناوری آمریکا بهره مند شوند! اما در عین حال دسترسی به خدمات پرطرفدار ایرانی را که حاصل تلاش جوانان نخبه ایرانی در شرکت های دانش بنیان است محدود می کنند!؟

این نوع اقدام سیاسی این تریبون آمریکایی که متأسفانه در فضای مجازی دارای جایگاه انحصاری است، هشداری به همه ملت های مستقل و مبتکر جهان تلقی می شود. اگر رهبران این شرکت آنطور که خودشان ادعا می کنند واقعاً به دنبال ایجاد ارزش، آسایش و رفاه برای همه مردم جهان هستند، چرا خدمات دیجیتال و خصوصی متعلق به شرکت های دانش بنیان ایرانی را محدود می کنند. ابزار؟ از زندگی روزمره مردم؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سایر نهادهای مسئول پیگیری های لازم را با مراجع بین المللی برای احقاق حقوق نخبگان کشور و مردم ایران انجام خواهد داد.

تصور کنید الان و در شرایط فعلی فروشگاه نرم افزار داخلی نداشتیم!

به گزارش باراناخبر، در روزهای اخیر اعلام شد اپلیکیشن هایی مانند اسنپ، تپسی، سه پیام رسان ایرانی، سروش، بله و آی گپ از گوگل پلی حذف شده اند و بررسی ها نشان می دهد که نه تنها خود اپلیکیشن ها حذف شده اند. از گوگل پلی و به طور کلی اکانت های متعلق به این شرکت ها نیز از گوگل پلی حذف شده اند.

لازم به ذکر است که محدودیت شرکت های خارجی و فروشگاه های آنلاین آمریکایی به اپلیکیشن های ایرانی از حدود سال 2016 آغاز شد. زمانی که اپل در سپتامبر 2016 فروشگاه آنلاین خود را به روی اپلیکیشن های ایرانی باز کرد، تنها چند ماه پس از دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تحریم ها علیه ایران، برخی از اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حذف شدند. موضوع حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حل نشد و دو هفته بعد از اپل، گوگل نیز با همان توجیه تحریم های دولت آمریکا علیه ایران، نرم افزارهای ایرانی را از گوگل پلی – فروشگاه آنلاین نرم افزار اندروید – حذف کرد.

اگرچه با شروع ریاست جو بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، این امید وجود داشت که سرنوشتی متفاوت برای شرکت‌های فناوری در ایران رقم بخورد، اما حذف پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی نشان از مشکلات این تحریم‌های ناعادلانه دارد. علیه شرکت های ایرانی ادامه دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا