فرهنگ و هنر

هیات‌ها و تشکل‌های دینی در اعتکاف به کمک مساجد می‌روند

رییس سازمان هیات و تشکل های دینی درباره اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، گفت: در سازمان تبلیغات اسلامی سعی کردیم هیات‌ها را تشویق کنیم که در امر برپایی اعتکاف به کمک مساجد بروند زیرا برخی از مساجد ظرفیت برگزاری این مراسم را به تنهایی ندارند اما هیات‌ها و تشکل‌های دینی می‌توانند یک مسجد را هدف قرار داده و از جذب و ثبت‌نام در آن مسجد تا برگزاری برنامه‌های متنوع در این سه روز را برعهده بگیرند.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی – در گفت‌وگو با باراناخبر، درباره برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای ایام اعتکاف و جشن‌های دهه فجر گفت: در چنین مراسم‌هایی تلاش می‌کنیم شبکه مردمی متکلف کار باشد، به همین منظور سعی در تقویت این شبکه‌ها داریم. در مورد اعتکاف ستاد مردمی اعتکاف را تقویت کرده و ادارات کل ما در استان‌ها ستاد مردمی اعتکاف را راه‌اندازی و از مساجد پشتیبانی خواهند کرد. در واقع سعی می‌کنیم از تداخل‌ها در برگزاری این مراسم جلوگیری کرده و نقش تسهیل‌گری را داشته باشیم، ممکن برخی در خصوص چگونگی ثبت‌نام مشکلاتی داشته یا حتی مسجدی است که برای اولین بار این مراسم معنوی برگزار می‌کند و ممکن است نیاز به حمایت داشته باشد.

رییس سازمان هیات و تشکل‌های دینی خاطرنشان کرد: امسال باتوجه به اینکه بعد از چندین سال تعلیق برگزاری این مراسم به علت شیوع ویروس کرونا تصمیم بر برپایی این مراسم معنوی گرفته شده کمیت برای ما خیلی مهم است، متاسفانه برخی از مساجد به دلیل عدم برگزاری اعتکاف در این سال‌ها مراسم از سبد برنامه‌های آنها خارج شده است به همین منظور باید این مراسم را به سبد برنامه‌های این مساجد بازگردانیم و در این مسیر رسانه‌ها هم باید کمک کنند.

باباخانی ابراز کرد: در سازمان تبلیغات اسلامی سعی کردیم هیات‌ها را تشویق کنیم که در امر برپایی اعتکاف به کمک مساجد بروند زیرا برخی از مساجد ظرفیت برگزاری این مراسم به تنهایی را ندارند اما هیات‌ها و تشکل‌های دینی می‌توانند یک مسجد را هدف قرار داده و از جذب و ثبت‌نام در آن مسجد تا برگزاری برنامه‌های متنوع در این سه روز را برعهده بگیرند.

وی افزود: هیات‌های تخصصی را هم بسیج کردیم تا در برگزاری اعتکاف برخی از قشرها مثل دانش‌آموزان نقش‌آفرینی کنند، زیرا در مورد قشرهایی این چنینی خیلی حساسیت وجود دارد، حتی اعتکاف‌های دانشجویی و صنفی در این دسته قرار می‌گیرند چون شما با یک مخاطب خاص روبرو هستید که گرد هم جمع می‌شوند و مدیریت این فضا قدری نیازمند هوشمندی است.

رییس سازمان هیات و تشکل‌های دینی یادآور شد: در الگویی که به مساجد برای برگزاری مراسم اعتکاف می‌دهیم سعی کردیم این مراسم معنوی برنامه‌زده نشود، این فرصت معنوی باید خلوت باشد به این معنا که در ایام اعتکاف مخاطب باید در یک شرایط خلوت با خدای خود قرار بگیرد و نباید مراسم را با انبوه برنامه‌ها پر کنیم. برنامه باید به اندزاه و کیفیت بالا داشته باشد.

باباخانی در مورد اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در برپایی جشن‌های فجر انقلاب اسلامی نیز اظهار کرد: ما به کمک شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده‌ایم، به همین منظور مدیران ما در استان‌ها بازوهای اجرایی این برنامه‌ها هستند و سعی بر این است که هیات‌ها و تشکل‌های دینی کنش مردمی را فعال کنند زیرا نباید مراسم‌های این چنینی دولتی شود و دستگاه‌های برگزار کننده باشند.

وی در پایان سخن گفت: در خصوص جشن تکلیف هم اتفاقاتی در راه است که سازمان سپهر به زودی اطلاع رسانی خواهد کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا