عمومی

نفوذ موریانه‌ای اسرائیل در کشورهای عربی

مرحوم احمد فواد نجم، شاعر طنز مشهور مصری «1929-2013» سه کلمه کلیدی را هویت واقعی رژیم های عربی تعریف کرده است.

او که در جهان عرب به دعبل خزاعی معاصر معروف است، سه کلمه کلیدی قافیه «تخت – تخت – خرده – شکم متورم و خرده – معادل ثروت» را هویت برخی از رژیم های عرب امروزی دانست.

از این رو این شاعر محبوب همواره به دلیل تمسخر حاکمان عرب که با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کرده اند، بارها در دادگاه های مصر و خارج از کشور تحت تعقیب قرار گرفته است.

او در اشعار طنز خود همواره حاکمان عرب را مترسک هایی توصیف می کند که تنها ملت های خود را می ترسانند، اما خود ابزاری در دست قدرت های خارجی هستند.

وی در عین حال اشعار حماسی بسیاری در چهار دهه گذشته در لبنان و انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی لبنان سروده است و در نتیجه اکثر سران عرب به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس ورود به کشورهای خود را ممنوع کرده اند.

با وجود شوخی های این شاعر نامدار مصری، واقعیت موجود حاکمان عرب و رقابت این حاکمان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، چشم اندازی تاریک از درون جوامع عربی ارائه می دهد.

اقدام امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش در برقراری رابطه سیاسی و امنیتی شفاف با رژیم صهیونیستی، بستر بسیار مناسبی را برای نفوذ کشاننده این رژیم در شمال آفریقا و جنوب خلیج فارس ایجاد کرده است.

بر این اساس است که اخیراً نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل دستور مصادره خانه های فلسطینی ها و ساختن چندین گتو در اطراف بیت المقدس شرقی را صادر کرد.

ظهور رژیم صهیونیستی برای بهره برداری از منابع فسیلی کشورهای عربی خلیج فارس و زمینه سازی برای تقویت تجارت بین این رژیم و کشورهای حاشیه خلیج فارس، بخشی از رویاهای رهبران اسرائیل تلقی می شود.

شیمون پرز رئیس جمهور پیشین اسرائیل پیش بینی کرده بود که در راستای اجرای طرح خاورمیانه، رژیم صهیونیستی تا سال 2035 می تواند حجم مبادلات تجاری با کشورهای عربی خلیج فارس را به 70 میلیارد دلار در سال برساند.

آخرین کشوری که اخیرا کشف رابطه با رژیم صهیونیستی و امضای قرارداد امنیتی و نظامی با این رژیم داشت، پادشاهی مراکش بود.

آنچه در مرکز توجه حاکمان عرب بر عادی سازی روابط بین رژیم های عربی و اسرائیل قرار دارد، فرهنگ پذیرش رژیم غاصب به عنوان یک کشور منطقه ای با نفوذ است.

حاکمان عرب قبل از عادی سازی روابط سیاسی ابتدا قبح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را با تبلیغات رسانه ای از بین می برند و سپس تغییرات جهانی و منافع ملی را بخشی از ضرورت برقراری روابط با اسرائیل می دانند.

اتحادیه عرب که زمانی چتر حمایتی مردم فلسطین به شمار می رفت، امروز با انتخاب احمد ابوالغیث به عنوان دبیرکل خود نه تنها کمکی به مردم فلسطین نمی کند، بلکه به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز دامن می زند.

از این رو مرحوم احمد فواد نجم در اشعار طنز خود پیوسته از اتحادیه عرب به عنوان اتحادیه یهودیان یاد می کرد و تأکید می کرد که این اتحادیه تنها فاقد حضور آریل شارون، نخست وزیر جنایتکار اسرائیل است.

پیش از توافق کمپ دیوید، اتحادیه قانونی را اجرا می کرد که هر مسافری را که در فرودگاه بن گوریون اسرائیل در هر یک از کشورهای عربی پاسپورتش آنلاین شده بود از هر نقطه از جهان ممنوع می کرد.

اما امروز این قانون لغو شده و حتی برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی معاهده معافیت روادید امضا کرده اند و این در واقع زمینه را برای تاثیر موریانه های رژیم صهیونیستی بر جوامع عربی فراهم می کند.

311311

دکمه بازگشت به بالا