عمومی

ناتوی عبری- عربی و رویاهای رهبران صهیونیست

موضوع تشکیل ناتوی یهودی-عربی برای مقابله با ایران و محور مقاومت در سال 2009 توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل مطرح شد اما کشورهای عربی و آمریکا در آن زمان از این پیشنهاد استقبال نکردند.
شرایط منطقه در آن زمان، تجاوزات نظامی مکرر اسرائیل به مردم غزه و اصرار نتانیاهو بر گسترش شهرک‌های یهودی در بیت‌المقدس شرقی، شکاف بین اسرائیل و تیم باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا را تشدید کرد. کشورهای عربی نتوانستند یک مجموعه نظامی منسجم به نام ناتوی یهودی-عربی با حضور اسرائیل تشکیل دهند و حتی برخی رسانه های عربی پیشنهاد نتانیاهو را به سخره گرفتند.
دلیل این امر این است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از نظر نظامی در آن سطحی نبودند که بخواهند با تشکیل مجموعه نظامی در مقابل ایران و محور مقاومت بایستند. اما ناتوی یهودی-عربی پس از جنگ 33 روزه اسرائیل در سال 2006 علیه احزاب لبنانی که منجر به شکست ارتش اسرائیل شد، در ذهن مقامات اسرائیلی باقی ماند و مقامات اسرائیلی را به شدت نگران کرد.

در این جنگ اگرچه برخی کشورها آشکارا در کنار رژیم صهیونیستی ظاهر شدند، اما در نهایت ارتش اسرائیل پس از 33 روز شکست سنگینی را متحمل شد و نتوانست وارد خاک لبنان شود. این جنگ از نظر تلفات به قدری هزینه بر اسرائیل داشت که در همان زمان روزنامه اسرائیلی هاآرتص تیتر زد: «احزاب… برای اولین بار اشک ژنرال های اسرائیلی را درآوردند». سه سال پس از این شکست، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از نفوذ مقاومت در منطقه تلاش کرد تا مجموعه ای نظامی به نام ناتو یهودی-عربی راه اندازی کند. اما کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، به دلیل نگرانی در مورد واکنش ایران، هرگز به سمت چنین گروهی حرکت نکرده اند، زیرا معتقدند حمایت نظامی آمریکا از این رژیم ها کافی است.

از این رو موضوع تشکیل ناتو برای مسئولان رژیم صهیونیستی آرزویی دست نیافتنی تلقی می شود و اگر قرار باشد در آینده چنین گروهی تشکیل شود در مقابل محور مقاومت ذوب می شود. از سوی دیگر، عربستان سعودی اکنون با اعدام وحشیانه ۸۱ جوان سعودی که اکثر آنها شیعیان منطقه شرق عربستان هستند، در انزوای کامل به سر می برد و همجواری این رژیم با اسرائیل، ریاض را بیش از پیش منزوی خواهد کرد.

سر بریدن این جوانان که تنها جرمشان حضور در مدرسه اهل بیت علیهم السلام بود در صحن عمومی شهر صورت گرفت و متأسفانه نهادهای مدعی حقوق بشر در ملأعام سکوت کردند. سازمان های حقوق بشری در مقابل این جنایت هولناک علیه بشریت سکوت اختیار کرده اند که نشان می دهد موضوع حقوق بشر تنها ابزار در خدمت قدرت های غربی است.

* تحلیلگر خاورمیانه * منتشر شده در سایت آرمان ملی

دکمه بازگشت به بالا