بین الملل

الاهرام: نشست کشورهای عربی با چین برای توازن مجدد در روابط عربی و بین المللی بود

نشست سران عرب و چین که در ریاض برگزار شد، با وجود روابط طولانی و عمیق دیپلماتیک اعراب و چین که سابقه ای حدود 66 ساله دارد، اولین دیدار سران عرب با چین بود. قاهره اولین پایتخت عربی بود که در سال 1956 با چین روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

به گزارش باراناخبر، الاهرام مصر در تحلیلی نوشت: مصر اولین کشور عربی بود که پس از دیدار جمال عبدالناصر، رئیس جمهور فقید مصر با همتای چینی اش در اندونزی در سال 1955، چین را به رسمیت شناخت.

پس از آن برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورهای عربی و چین به صورت متوالی ادامه یافت و روابط دوجانبه و راهبردی بین بسیاری از کشورهای عربی و چین برقرار شد.

این اجلاس در زمان بسیار حساسی در جهان برگزار شد. در زمانی که جهان از دنیای تک قطبی به دنیای چندقطبی در حال حرکت است.

پس از دستیابی به موفقیت اقتصادی چشمگیر، چین اکنون به دومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان پس از ایالات متحده تبدیل شده است.

نویسنده این تحلیل می گوید: به نظر من نشست سران عرب و چین و برگزاری آن در این برهه تاکیدی بر رهایی رهبری جهان عرب از انقیاد و وابستگی و مخالفت با ایده جهان تک قطبی است. . در سیاست بین‌الملل و میل به ایجاد جهانی چندقطبی دستیابی به جهانی عادلانه‌تر و آینده‌ای روشن‌تر و روابط متوازن است.

این تحلیلگر ادامه می دهد: این نشست همچنین نشان داد که جهان عرب به دنبال آینده ای روشن تر و روابط متوازن است که تنوع و احترام به دیگران را مد نظر قرار دهد و با اصل مداخله در امور دیگر کشورها مخالفت و بر عدالت آرمان فلسطین به عنوان موضوع تاکید کند. آرمان اول عربی و حق مردم فلسطین برای تشکیل کشور مستقل مهم است.

وی تاکید کرد که به دور از مسائل سیاسی، بین المللی و منطقه ای؛ روابط چین و کشورهای عربی از زمان تأسیس مجمع همکاری چین و عربی در سال 2004 که توسط هو جین تائو رئیس جمهور سابق چین در سفرش به مقر اتحادیه عرب در سال 2004 ایجاد شد، بیان کرد: حجم مبادلات تجاری بین کشورها. کشورهای عربی و چین طی سال گذشته به حدود 330 میلیارد دلار افزایش یافته و چین به شریک تجاری مهم و اساسی بسیاری از کشورهای عربی مانند مصر، سودان، عمان، موریتانی، عربستان سعودی و غیره تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 2013 چین طرح احیای جاده ابریشم را مطرح کرد و بسیاری از کشورهای عربی مانند عربستان، عمان، لبنان، مراکش و تعدادی دیگر در این طرح هستند، گفت: نشست کشورهای عربی. و رهبران چین این یک تغییر بزرگ در تاریخ روابط چین و اعراب است. به گونه ای که در آینده تعادل را در روابط کشورهای عربی در سیستم های منطقه ای و بین المللی بازگرداند و منافع ملت های منطقه را تامین کند و دوران تک قطبی را در منطقه عربی پایان دهد و قطب نما عربی را به سوی خود تبدیل کند. حرکت به مرحله بعدی به سمت مسیری که به نفع منافع اقتصادی و سیاسی جهان عرب باشد محقق خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا