بین الملل

نشست سه‌جانبه غیررسمی ایران،‌ روسیه و چین در وین برگزار شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین باراناخبر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای گفت: سه کشور ایران، روسیه و چین روز یکشنبه یک نشست سه جانبه غیررسمی در وین برگزار کردند.

وی در پیامی توئیتری نوشت: چین، ایران و روسیه امروز رایزنی های سه جانبه غیررسمی را برای آمادگی برای از سرگیری رسمی مذاکرات وین در 29 نوامبر (فردا، 29 دسامبر) برگزار کردند.

اولیانوف افزود: «تبادل نظر برای درک موضع فعلی ایران در مذاکرات مفید بود».

نشست سه جانبه معاون وزیر امور خارجه ایران و نمایندگان روسیه و چین در مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران در وین

این دیدار پس از آن صورت می گیرد که برخی رسانه ها گزارش دادند که علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران امروز در مقاله ای در فایننشال تایمز موضع خود را قبل از آغاز مذاکرات بیان کرده است.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس تیم مذاکره کننده در مقاله ای در روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» اعلام کرد که ایران آماده همکاری و اقدام متقابل در قبال هرگونه حرکت خیرخواهانه طرفین است. به هرگونه فشار جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی.

باقری که روز گذشته (شنبه 5 آذرماه) برای شرکت در مذاکرات برجام وارد وین پایتخت اتریش شده بود، در مقدمه مقاله خود در فایننشال تایمز نوشت: این هفته ایران و پنج قدرت جهانی در وین برای به اصطلاح مذاکرات اساسی گرد هم می آیند. “از چنین اصطلاحی برای اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده می شود.” (جزئیات بیشتر)

هدف اول مذاکرات باید حذف کامل و قابل تایید تحریم ها علیه ایران باشد

معاون وزیر امور خارجه ایران سپس اظهار داشت: در این راستا دو هدف داریم: هدف اول حذف کامل، تضمین شده و قابل تایید تحریم های اعمال شده علیه مردم ایران است. بدون آن، این روند به طور نامحدود ادامه خواهد داشت. مذاکره بدون راه حل قوی برای هیچ کس خوب نیست.»

ایران و گروه 1+5 (روسیه، چین، بریتانیا، آمریکا و فرانسه + آلمان) در سال 2015 بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند. .

توافقی که در دوران دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در این دولت به کرات نقض شده است.

با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، وی وعده خروج از برجام را داد و در نهایت در اردیبهشت 1397 از این توافق که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید، خارج شد.

ترامپ در تلاش بود ایران را به زانو درآورد

ترامپ پس از خروج از برجام، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در نظر گرفت و با به زانو درآوردن ایران، این کشور را مجبور به پذیرش توافق دیگری کرد که به گفته ترامپ، با اکثر محدودیت‌ها، توافق بهتری بود. ایران. .

فشار حداکثری بر ایران در شرایطی از سوی آمریکا دنبال شد که جهان در بحران اپیدمی کرونا قرار داشت و ایران مانند بسیاری از کشورها برای جلوگیری از شیوع این بیماری به واردات و تجهیزات نیاز داشت، اما به دلیل مسدود شدن دارایی‌های ایرانیان. بسیاری از کشورهای جهان و همچنین عدم امکان مبادلات مالی با ایران، تهیه تجهیزات و داروهای مورد نیاز کشور در دوران فشار حداکثری ترامپ، با مشکلات زیادی همراه بود.

ترور سردار سلیمانی در دوران ترامپ یکی دیگر از جنایات او بود

دولت ترامپ در 11 فوریه 2017 پایان یافت، اما نتوانست به هدف خود برای به زانو درآوردن ایران دست یابد، هرچند در دوران ریاست جمهوری خود جنایت هولناک ترور «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مرتکب شد. .


سردار قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/.



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا