عمومی

ما و حمله روسیه به اوکراین

روسیه که متقاعد شده بود ایالات متحده، غرب و ناتو به حمله به اوکراین واکنش نظامی نخواهند داد، با تمام توان از مرز اوکراین عبور کرد تا به اروپا نزدیک شود.
اما ایران اشغال کشور دیگری توسط روسیه را به خوبی درک می کند، زیرا روسیه تزاری در دویست سال گذشته قفقاز بزرگ را از ایران جدا کرد و شوروی در جنگ صدام با ایران از عراق حمایت کرد.

الان هم در مذاکرات هسته ای، روس ها تلاش می کنند مذاکرات با آمریکا را در اختیار بگیرند و اقتدار ایران را در موضوع هسته ای تضعیف کنند. متأسفانه روس ها در مهم ترین مسئله امنیت ملی یعنی برجام به تأثیرگذارترین کشور تبدیل شده اند که برای جمهوری اسلامی بسیار تاسف بار است.
از سوی دیگر روس ها مانع ورود گاز ایران به اروپا شده و رقیب جدی ایران در حوزه نفت و گاز هستند.

روس‌ها در حالی که درگیر سیاست‌های آمریکا و اروپا هستند، تلاش می‌کنند تا عرضه گاز روسیه به آلمان را حفظ کرده و بازار خود را در اروپا گسترش دهند. روس ها بیشترین سود را از کارت ایران از شکاف ایران و غرب برده اند.

در هر صورت، اشغال اوکراین توسط روسیه فرصت مناسبی است تا جمهوری اسلامی ایران سیاست مناسب «نه شرقی نه غربی» برآمده از انقلاب اسلامی را در سیاست خارجی دنبال کند و ضمن توسعه روابط با روسیه و چین، نه تنها به آنها تکیه کند، بلکه روابط اقتصادی متعادلی با کشورهای غربی برقرار کند و قدرت اقتصادی خود را تقویت کند. از سوی دیگر تجربه تلخ حمله به کشور همسایه را برای مردم کشورهای جنگ زده در نظر بگیرید. اگرچه به نظر می رسد اوکراین تمام شده است، اما ما باید به آینده نگاه کنیم و هوشمند باشیم.

دکمه بازگشت به بالا