فرهنگ و هنر

موضع ضرغامی درباره طرح حراج اشیاء تاریخی در مجلس

عزت الله ضرغامی می گوید: «در اجرای طرح «استفاده بهینه از بناها و گنجینه های باستانی» که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شد، حضور نداشتم و از طریق رسانه ها در جریان این موضوع قرار گرفتم.

به گزارش باراناخبر، یک روز پس از رسانه ای شدن طرح «استفاده بهینه از بناها و گنجینه های باستانی» که توسط 46 نماینده راه اندازی شد، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نظر خود را درباره این طرح اعلام کرد. ضرغامی در حاشیه صدور شناسنامه بین المللی دو شخصیت تاریخی ایران در جمع خبرنگاران گفت: از طرح تعدادی از نمایندگان مجلس اطلاعی نداشتم و از جزئیات آن بی اطلاع بودم. نکاتی از این قانون را در رسانه ها نیز دیده ایم.

وی تاکید کرد: اگر وارد عرصه میراث فرهنگی به ویژه در حوزه مهم تحقیق و کاوش که موضوعی پیچیده و دقیق است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به اشراف خود به لحاظ تجربه و علم باید اظهار نظر کند، در جلسه و به خصوص در کمیته های مربوطه با نمایندگان بحث کارشناسی می شود تا آن خلاء و نیاز ما برطرف شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره موضع شخصی خود در قبال این طرح که گفته می شود به حفاری و قاچاق آثار تاریخی مشروعیت قانونی می دهد، گفت: قضاوتی ندارم و قضاوت نمی کنم.

وی در عین حال تاکید کرد: آنچه در حال حاضر وجود دارد این است که هر کاوشی باید بر اساس مطالعات و تحقیقات دقیق قبلی که انجام می‌دهیم و در حدود تعیین شده توسط کارشناسان رسمی و قانونی میراث فرهنگی انجام شود و هر قانون دیگری باید از این امر پیروی کند. اصل “توجه کنید.

ضرغامی در ادامه گفت: البته قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آخرین مرحله را هفته گذشته در شورای معاونین تصویب کرد که بیش از 100 ماده در همه حوزه های این وزارتخانه و تمام الزامات قانونی ما دارد. منطقه ماموریت اعلام شده است این قانون جامع میراث فرهنگی است. این لایحه ظرف یکی دو هفته آینده در دستور کار دولت قرار می گیرد. خوشبختانه از آنجایی که این قانون در گذشته به شکلی به کمیته های دولتی ارائه شده است، از دولت می خواهیم که فقط بخش هایی از قانون را که به تازگی اضافه شده است، بررسی کند. این لایحه پس از تصویب در دولت برای تصویب نهایی به مجلس می رود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی در پاسخ به این سوال باراناخبر که آیا قانون جامع این وزارتخانه در صورت تصویب، طرح نمایندگان را به حاشیه می برد و لغو می کند یا از تکرار طرح های مشابه جلوگیری می کند؟ وی گفت: قوانین متعددی در حوزه ماموریت های وزارت میراث فرهنگی قبل از انقلاب وجود داشت، به قدری از این قوانین بسیار زیاد است که اگر کسی بخواهد توجیه شود باید دوره دکتری تخصصی را بگذراند. قوانین مفصل هستند و من زمان زیادی را صرف خواندن این قوانین، دستورالعمل ها و آیین نامه ها کرده ام، که هنوز فاصله زیادی با آنها وجود دارد، اما قاعده ای که ما نوشته ایم به گونه ای است که مسائل کلیدی در حوزه مأموریت ما را روشن می کند که اگر حل شود، بخشی دیگر از قوانین و مقررات است و قوانین به راحتی ساخته می شوند. این قانون جامع موضوعات کلی مأموریت وزارتخانه را در بر می گیرد که نیاز به شفاف سازی دارد.

ضرغامی با بیان اینکه با تصویب قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سایر قوانین، آیین نامه ها و مصوبات هیئت دولت و هر سند قانونی که مغایر با این قانون جامع باشد لغو می شود، گفت: این طرح مجلس همچنان در حال اجراست. حتی قوانین اصلی قبلی را نیز نپذیرفته است که در صورت تصویب قانون جامع «نمی توان» تلقی می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا